Gå til innhold

Jeg har aldri blitt den samme igjen, etter "psykose" i 2001-2003


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Før den var jeg smart, kjapp til å lære. Nå er det mer graut i huet. Må lese ting flere ganger før det sitter.Er det veldig komplisert eller langt detter jeg ut. Jeg sliter veldig sosialt, alt er bare en døsig tilværelse uten att jeg føler meg særlig kvikk eller sånn. Nesten så jeg har fått ett slør over intellektet, som før var ganske mye over middels. Særlig når det gjalt IQ tester og det å lese bøker og ta til meg informasjon. Nå er jeg helt utbrent. Var veldig flink i matte, men har glemt alt nå. Sosialt sliter jeg med å ikke kunne raskt ta til meg hva andre mener, eller hvordan jeg skal oppføre meg. Jeg detter ut.

 

Negative symptomer pga schizofreni? eller noe annet? jeg er ikke deprimert.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vel negative symptomer dersom du har schizofreni da ELLERS så er det ganske så vanlig at man mister intelligensen, glemmer matta og generelt sett får dårligere hukommelse og innlæringen når man er ufør og lever et isolert liv i sofaen og eneste hobbyen man har er å drikke trygdecola.

Jeg har selv blitt på grensen til psyksik utviklingshemmet når det kommer til IQ nå noen år etter jeg ble ufør. Kan lese et setning og glemmer den før jeg har lest den ferdig typ.

Anonymkode: cb90d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel negative symptomer dersom du har schizofreni da ELLERS så er det ganske så vanlig at man mister intelligensen, glemmer matta og generelt sett får dårligere hukommelse og innlæringen når man er ufør og lever et isolert liv i sofaen og eneste hobbyen man har er å drikke trygdecola.

Jeg har selv blitt på grensen til psyksik utviklingshemmet når det kommer til IQ nå noen år etter jeg ble ufør. Kan lese et setning og glemmer den før jeg har lest den ferdig typ.

Anonymkode: cb90d...df0

Joda, men jeg var ufør flere år før jeg fikk den "psykosen" hadde hatt "psykose" før også. Men da mistet jeg ikke intellektet så mye som nå. Det er bare kaos oppi her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter med mye av det samme, har helt sluttet å lese bøker ,husker ikke hva som står uansett. Sliter med all abstrakt tenkning. Hukommelse for nye ting er elendig, å lære nye ting går tregt.  Før levde jeg et aktivt liv,og hadde en god jobb som jeg elsket, nå bare surrer jeg rundt meg selv og prøver å komme igjennom det mest nødvendige husarbeidet. 

Jeg vet det kommer av schizofreni , siden fallet i funksjon kom samtidig med utbrudd av sykdommen, men om det er positive eller negative symptomer som gjør det vet jeg ikke. 

Utrolig irriterende å måtte leve sånn antageligvis for resten av vis det ikke kommer en vidunder kur.

Anonymkode: 5801b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting jeg kom på: hva om det kommer av medisinen dere har tatt siden dere fikk psykosen?

Hvordan vet dere at det er psykosen og ikke medisinen dere begynte på etter psykosen som har gitt slike symptomer?

Anonymkode: cb90d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykosen ga hukommelsestap før medisinen. 1 mnd er helt borte. Før psykosen leste jeg bøker, var veldig engasjert og fulgte med på serier. Idag 7 år etter må jeg motivere meg kraftig for å orke følge med på en film. Så det skjer nesten aldri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har blitt akkurat sånn etter AD bruk i nesten 20 år. Totalt zombie og med begynnende alzheimer (føles det som).

Anonymkode: 27e60...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingenting med medisiner å gjøre. 

Anonymkode: 5801b...65c

Hvordan vet du?

Anonymkode: cb90d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg kom på: hva om det kommer av medisinen dere har tatt siden dere fikk psykosen?

Hvordan vet dere at det er psykosen og ikke medisinen dere begynte på etter psykosen som har gitt slike symptomer?

Anonymkode: cb90d...df0

Jeg orker rett og slett ikke tanken på å bli så syk som jeg var da jeg ikke tok medisiner. Da det var AP som hjalp, og ikke AD, så regner jeg med det kanskje var "psykose" det sa også legene da. Har man hatt flere episoder med "schizofreni" så må man gå på medisiner resten av livet. Jeg har hatt 3-4 episoder med "psykose". 

 

Er det medisinene (hvilket jeg ikke tror) så er det tross alt bedre enn å føle seg som om tankene er del i ett kosmisk spill og att onde og gode makter setter inn tanker osv. Siste "psykosen" var så jævlig att jeg er sikker på att jeg hadde ikke tålt den nå som jeg er 17 år eldre. Jeg gikk med konstant panikk i månedsvis. Det var jævlig. Det var da sinnet mitt begynte å gå helt i oppløsning. Tankemønstre som oppstod da, har jeg fremdeles men i mildere grad. Det er jævlig når sinnet knuses.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du?

Anonymkode: cb90d...df0

Det vet jeg fordi jeg ikke brukte noen medisiner. Har ikke brukt noe særlig med medisiner i det hele tatt. 

Anonymkode: 5801b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du hadde psykose, og har hatt flere, så har du mest sannsynlig blitt medisinert. Jeg har jobbet flere steder med psykotiske pasienter og har sett mange eksempler på hva medisinene de blir satt på har gjort med hodene og personligheten deres. Det er individuelt hvor mange bivirkninger og ettervirkninger de ulike medisinene gir. Så selv om du ikke liker å tenke/tro det, så kan faktisk medisiner du tok kortvarig den gang, ha gjort noe med hjernen din som gjør at den føles slik den gjør i dag.

En av medisinene jeg så gjorde mye skade med hjernene og kroppene til folk var antipsykotikumet Haldol. Der jeg jobber har de gått fra å bruke dette preparatet masse, særlig ved tvangsmedisinering/injeksjoner....til å nesten ha sluttet med å bruke det i det hele tatt pga alvorlige bivirkninger, senvirkninger og til og med dødsfall etter bruk over lengre tid. Særlig hos eldre pasienter.

Eneste annen forklaring jeg kan komme på i din situasjon er at den kjemiske ubalansen som oppstod i hjernen under psykosen har ført til skade på hjernen for livet. På samme måte som feks hjerneblødning. Du skal heller ikke se helt bort i fra at du kan ha hatt en liten hjerneblødning oppi alt. Som kan jo langtidsvirkninger som du beskriver. Men det er heller mer usannsynlig om du er veldig ung.

Anonymkode: f40f3...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg kom på: hva om det kommer av medisinen dere har tatt siden dere fikk psykosen?

Hvordan vet dere at det er psykosen og ikke medisinen dere begynte på etter psykosen som har gitt slike symptomer?

Anonymkode: cb90d...df0

Det er veldig lett å vite at det ikke er medisinene.

jeg fikk nemlig medisiner FØR psykosen. Da de hjalp mot bipolar depresjon og jeg fungerte utrolig bra kognitivt osv. Gikk på zyprexa da jeg var 21, psykosen som ødela meg kom da jeg var 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde psykose, og har hatt flere, så har du mest sannsynlig blitt medisinert. Jeg har jobbet flere steder med psykotiske pasienter og har sett mange eksempler på hva medisinene de blir satt på har gjort med hodene og personligheten deres. Det er individuelt hvor mange bivirkninger og ettervirkninger de ulike medisinene gir. Så selv om du ikke liker å tenke/tro det, så kan faktisk medisiner du tok kortvarig den gang, ha gjort noe med hjernen din som gjør at den føles slik den gjør i dag.

En av medisinene jeg så gjorde mye skade med hjernene og kroppene til folk var antipsykotikumet Haldol. Der jeg jobber har de gått fra å bruke dette preparatet masse, særlig ved tvangsmedisinering/injeksjoner....til å nesten ha sluttet med å bruke det i det hele tatt pga alvorlige bivirkninger, senvirkninger og til og med dødsfall etter bruk over lengre tid. Særlig hos eldre pasienter.

Eneste annen forklaring jeg kan komme på i din situasjon er at den kjemiske ubalansen som oppstod i hjernen under psykosen har ført til skade på hjernen for livet. På samme måte som feks hjerneblødning. Du skal heller ikke se helt bort i fra at du kan ha hatt en liten hjerneblødning oppi alt. Som kan jo langtidsvirkninger som du beskriver. Men det er heller mer usannsynlig om du er veldig ung.

Anonymkode: f40f3...46c

Symptomene både de positive og de negative kom over tid. De utviklet seg gradvis, så selv om jeg hadde positive symptomer så var ikke de så sterke i begynnelsen at folk la merke til det,de negative symptomene var mer fremtredende. Derfor vet jeg at de tingene jeg sliter med i dag ikke kommer av medisiner. Medisiner begynte jeg med senere da alle symptomer var på plass for å si det sånn.

 

Anonymkode: 5801b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde psykose, og har hatt flere, så har du mest sannsynlig blitt medisinert. Jeg har jobbet flere steder med psykotiske pasienter og har sett mange eksempler på hva medisinene de blir satt på har gjort med hodene og personligheten deres. Det er individuelt hvor mange bivirkninger og ettervirkninger de ulike medisinene gir. Så selv om du ikke liker å tenke/tro det, så kan faktisk medisiner du tok kortvarig den gang, ha gjort noe med hjernen din som gjør at den føles slik den gjør i dag.

En av medisinene jeg så gjorde mye skade med hjernene og kroppene til folk var antipsykotikumet Haldol. Der jeg jobber har de gått fra å bruke dette preparatet masse, særlig ved tvangsmedisinering/injeksjoner....til å nesten ha sluttet med å bruke det i det hele tatt pga alvorlige bivirkninger, senvirkninger og til og med dødsfall etter bruk over lengre tid. Særlig hos eldre pasienter.

Eneste annen forklaring jeg kan komme på i din situasjon er at den kjemiske ubalansen som oppstod i hjernen under psykosen har ført til skade på hjernen for livet. På samme måte som feks hjerneblødning. Du skal heller ikke se helt bort i fra at du kan ha hatt en liten hjerneblødning oppi alt. Som kan jo langtidsvirkninger som du beskriver. Men det er heller mer usannsynlig om du er veldig ung.

Anonymkode: f40f3...46c

Har du noe erfaring med risperdal i jobben din? Er den dårlig eller bra?

Anonymkode: cb90d...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe erfaring med risperdal i jobben din? Er den dårlig eller bra?

Anonymkode: cb90d...df0

Risperdal fungerer godt som fast medisin for pasienter som sliter med hallusinasjoner/alvorlige vrangforestillinger/psykose. Det blir foretrukket regelmessig medisinering med Risperdal fremfor feks Haldol ved behov. Min erfaring er at det er lite bivirkninger av Risperdal ift andre antipsykotika. Men at dersom det først oppstår bivirkninger så er de ofte mange og kraftige. Men sjeldent alvorlige, og bivirkningene har forsvunnet fort ved seponering.

Anonymkode: f40f3...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg gikk på haldol første gang jeg var syk. Det var en drittmedisin. Fikk ille parkinsonisme. Klarte ikke ta på meg skoa eller knyte lisser, eller ta vaske håret eller noe. Så svak som en olding var jeg. Tørket ut dopaminet fra hjernen. 16 milligram. På ett psykehjem, der den overlegne tilsynslegen ikke gadd bruke 5 minutter før etter besøk nr 4 etter jeg kom dit. Deprimert ble jeg også av den. Men det kan ha vært omgivelsene. Kronikere de fleste med grovt dissorganisert schizofreni, var de som bodde der. Dritt sted å sende en 18 åring. Jævla drittsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa ble et helt nytt menneske med risperdal. Endelig fikk jeg et godt forhold til han og oppdaget hvor flott han er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.5.2020 den 3.35, Worrisome Plenty skrev:

Jeg gikk på haldol første gang jeg var syk. Det var en drittmedisin. Fikk ille parkinsonisme. Klarte ikke ta på meg skoa eller knyte lisser, eller ta vaske håret eller noe. Så svak som en olding var jeg. Tørket ut dopaminet fra hjernen. 16 milligram. På ett psykehjem, der den overlegne tilsynslegen ikke gadd bruke 5 minutter før etter besøk nr 4 etter jeg kom dit. Deprimert ble jeg også av den. Men det kan ha vært omgivelsene. Kronikere de fleste med grovt dissorganisert schizofreni, var de som bodde der. Dritt sted å sende en 18 åring. Jævla drittsted.

Huff blir direkte lei meg når jeg leser om din erfaring med psykiatrien her. Du ble kraftig feilbehandlet og feilmedisinert. Og jeg hater at vi ikke har kommet lengre i dag enn at det psykiatriske apparatet slipper unna med sånn som dette. En stor alvorlig svikt i systemet😞

Håper du har det bedre i dag♥️

Anonymkode: f40f3...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere formulerer dere veldig bra skriftlig. Selv blant folk med høy utdanning er det mangelvare.

Hjernene deres kan ikke være veldig ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...