Gå til innhold

Forholde seg til en autistisk person


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    41

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å leve med en autistisk person? Hvordan forholder man seg til barn med asperger?

Syns dette var en bra artikkel som sier litt om hvordan man kan håndtere det og hvordan autister ser på verden https://utforsksinnet.no/hvordan-forholde-seg-til-en-autistisk-person/

Anonymkode: 5ffcb...b06

Den artikkelen illustrerer hvor idiotisk det var å fjerne asperger diagnosen og slå den sammen med autisme.

Anonymkode: 11859...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den artikkelen illustrerer hvor idiotisk det var å fjerne asperger diagnosen og slå den sammen med autisme.

Anonymkode: 11859...56d

Syns du det? De som tidligere fikk asperger har jo de samme symptomene som de som får autisme, bare at de har symptomene i litt lavere grad. 

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den artikkelen illustrerer hvor idiotisk det var å fjerne asperger diagnosen og slå den sammen med autisme.

Anonymkode: 11859...56d

Enig. Har Asperger og klarer klarer å selge ting som bare det i butikk. 
Jeg er ikke AUTIST! En annen jeg kjenner til er autist, og han klarer seg ikke selv, har ikke språk og sykelige oppheng i at ting på stå i rekkefølge og ikke opp ned, for all del.

Anonymkode: 0ddc2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg fikk diagnosen på bakgrunn av hva vi sa om barndomen og. Noen trekk har blitt med, andre er helt borte. 
Da jeg var barn var jeg mye mer autistisk. Gjemte meg bort og hatet felles leker. Gjemsel fikk meg til å juble 😛 

Bare 1 interesse om gangen og oppheng i detaljer. Kunne være type dyr, hvilke grupper de var i. Bilmerker. Steder og skoler 😅😅 

men så må det være lov å ha noe sært ved seg. Ingen er helt noen andre. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det? De som tidligere fikk asperger har jo de samme symptomene som de som får autisme, bare at de har symptomene i litt lavere grad. 

Anonymkode: 5ffcb...b06

Ganske mye lavere grad vil jeg si.

Anonymkode: 11859...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 27.5.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Ganske mye lavere grad vil jeg si.

Anonymkode: 11859...56d

Fortsatt samme symptomer.

Jeg syns artikkelen er veldig bra og til god hjelp for folk som jobber med autister.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt samme symptomer.

Jeg syns artikkelen er veldig bra og til god hjelp for folk som jobber med autister.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Den type autisme som beskrives i artikkelen ligger næmere PU eller Aperger.

Anonymkode: 0c787...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt samme symptomer.

Jeg syns artikkelen er veldig bra og til god hjelp for folk som jobber med autister.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Den type autisme som beskrives i artikkelen ligger næmere PU enn Asperger.

 

Anonymkode: 0c787...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den type autisme som beskrives i artikkelen ligger næmere PU eller Aperger.

Anonymkode: 0c787...326

Nei, det er en artikkel om autisme, ikke PU😉 

PU handler om lav IQ og er noe helt annet. Autister har lav EQ men normal IQ. Det er bare en liten andel autister som også har PU.

Foreslår at du leser artikkelen en gang til for det her er snakk om EQ problemer.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en artikkel om autisme, ikke PU😉 

PU handler om lav IQ og er noe helt annet. Autister har lav EQ men normal IQ. Det er bare en liten andel autister som også har PU.

Foreslår at du leser artikkelen en gang til for det her er snakk om EQ problemer.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Om IQ, står det: Rundt 60 prosent av personer med autisme har en IQ under 50, noe som viser et betydelig intellektuelt underskudd.

Altså, flertallet av autister har IQ på nivå med PU. Synd at Asperger skal blandes inn i dette.

Anonymkode: 11859...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 27.5.2020 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Enig. Har Asperger og klarer klarer å selge ting som bare det i butikk. 
Jeg er ikke AUTIST! En annen jeg kjenner til er autist, og han klarer seg ikke selv, har ikke språk og sykelige oppheng i at ting på stå i rekkefølge og ikke opp ned, for all del.

Anonymkode: 0ddc2...96e

Ingen er autist.  Ingen er diagnosen sin.  Det å ha en forstyrrelse i autismespekteret er ganske bredt og variert.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er en artikkel om autisme, ikke PU😉 

PU handler om lav IQ og er noe helt annet. Autister har lav EQ men normal IQ. Det er bare en liten andel autister som også har PU.

Foreslår at du leser artikkelen en gang til for det her er snakk om EQ problemer.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Igjen, det er en lei uvane å si at noen er diagnosen sin.  Det er en god del mennesker med autismespekterforstyrrelser som er utviklingshemmet.  Hvor stor den andelen er interesser meg ikke noe særlig, men den er omfattende.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er autist.  Ingen er diagnosen sin.  Det å ha en forstyrrelse i autismespekteret er ganske bredt og variert.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Så en person med depresjon er ikke deprimert heller da eller? I og med at ingen er diagnosen sin.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en person med depresjon er ikke deprimert heller da eller? I og med at ingen er diagnosen sin.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Du blander noe sammen her.  Autist er substantiv og deprimert er adjektiv.  Jeg håper at du ser forskjellen. Det er ikke det samme heller å si at en person har autisme og at si at hen er autist, selv om autisme er substantiv.

Ingen er depresjon, og det regner jeg med at du forstår.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som svarer meg her. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

jeg kan ikke se du har stilt noe spørsmål?

Anonymkode: 2f51a...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som svarer meg her. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Jeg kunne godt ha skrevet mye om barn med forstyrrelser i autismespekteret, men jeg velger å la være.  Jeg har fri i kveld og koser meg etter å ha lest mye om ASF (autismespekterforstyrrelser) i dag.  Jeg har nære slektninger med ASF og de er veldig forskjellige.  Jeg har møtt mange i gjennom livet og alle har sine personligheter. 

Det som er vanskelig er å forholde seg til mennesker som ikke har empati eller kan forstå andres synspunkter.  Det kan gjelde noen med ASF, men overhodet ikke alle.  Det er viktig å forstå balansen mellom at noen oppfører seg ikke etter normene, og å tro at ikke følelser kan være ekte.  Noen vil kunne oppføre seg bra kun pga. belønning og ingenting annet.

Nå er jeg begynt på et skriv så jeg stopper, men jeg slutter med å si at jeg har personer med ASF i livet mitt som jeg er uendelig glad i og som er glade i meg.

 

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg kan ikke se du har stilt noe spørsmål?

Anonymkode: 2f51a...0f0

Hvis du leser første innlegget så ser du at det starter med to spørsmål.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som svarer meg her. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Litt rart at vennen din er autist, men du er ikke autist, selvom dere har samme diagnose..

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...