Gå til innhold

Forholde seg til en autistisk person


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 27.5.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Ganske mye lavere grad vil jeg si.

Anonymkode: 11859...56d

Det er ikke riktig.  Mange som før fikk diagnosen atypisk autisme før er høyt fungerende.  Det finnes mange variasjoner.  Det er rart hvis de som før fikk diagnosen Asperger føler det stigmatiserende å bli satt under paraplybetegnelsen autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    41

AnonymBruker

Tror mange syns det er kult og høystatus å ha en asperger diagnose. Blir nok bedre nå når det bare er de som faktisk har relle problemer som får diagnosen.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig.  Mange som før fikk diagnosen atypisk autisme før er høyt fungerende.  Det finnes mange variasjoner.  Det er rart hvis de som før fikk diagnosen Asperger føler det stigmatiserende å bli satt under paraplybetegnelsen autismespekterforstyrrelse.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Folk må huske at diagnoser ikke er til for pasienten, men for behandlingsapparatet.

Det er naturlig å erstatte den kunstige oppdelingen av autisme i flere diagnoser og erstatte de med fellesdiagnosen autismespekterforstyrrelse. Alvorlighetsgrad avgjøres av funksjonssvikt. Så får folk bli så sårede de bare orker. 

Anonymkode: 75ae5...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange syns det er kult og høystatus å ha en asperger diagnose. Blir nok bedre nå når det bare er de som faktisk har relle problemer som får diagnosen.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Det kan hende at det er noen misforståelser ute og går ift. enkelt personer som f.eks. Einstein som mange mener kunne fått Asperger diagnose.  Det er kun snakk om enkelt personer og ingen vet det riktige heller.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende at det er noen misforståelser ute og går ift. enkelt personer som f.eks. Einstein som mange mener kunne fått Asperger diagnose.  Det er kun snakk om enkelt personer og ingen vet det riktige heller.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Hva med Putin (?) og Hitler? Folk sier jo at de også hadde asperger.. men det er det jo ingen som nevner..

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må huske at diagnoser ikke er til for pasienten, men for behandlingsapparatet.

Det er naturlig å erstatte den kunstige oppdelingen av autisme i flere diagnoser og erstatte de med fellesdiagnosen autismespekterforstyrrelse. Alvorlighetsgrad avgjøres av funksjonssvikt. Så får folk bli så sårede de bare orker. 

Anonymkode: 75ae5...709

Ja akkurat. Det er mye riktigere at man sorterer i den faktiske funksjonssvikten.

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Putin (?) og Hitler? Folk sier jo at de også hadde asperger.. men det er det jo ingen som nevner..

Anonymkode: 5ffcb...b06

Jeg har aldri hørt om det, og det interesser meg ikke.  De ble neppe testet.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri hørt om det, og det interesser meg ikke.  De ble neppe testet.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Einstein ble da aldri testet han heller.. og om folk mistenkte han var autistisk så var det isåfall autsime og ikke asperger, for asperger ble ikke en diagnose før på 90-tallet.

 

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Einstein ble da aldri testet han heller.. og om folk mistenkte han var autistisk så var det isåfall autsime og ikke asperger, for asperger ble ikke en diagnose før på 90-tallet.

 

Anonymkode: 5ffcb...b06

Det intersserer meg ikke heller.  Jeg skrev at det var mye misforståelser ute og går.  Autisme var ikke diagnose i Einsteins levetid.  Dette er gjetninger i senere tid.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gudbrandsdølen Dagningen - Ungt flisespikkeri i husflidens Ullinsvin 

Anonymkode: 11859...56d

Her var det mye flisespikkeri ja.

Men uansett da ble vi altså enige om at asperger er en hjerneskade?

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at vennen din er autist, men du er ikke autist, selvom dere har samme diagnose..

Anonymkode: 5ffcb...b06

Vennen min? Fordi jeg og han er forskjellige. Er mega teit å kalle oss det samme når man fungerer så forskjellig. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennen min? Fordi jeg og han er forskjellige. Er mega teit å kalle oss det samme når man fungerer så forskjellig. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Hva med to kvinner som blir kalt kvinner begge to selv om de fungerer veldig forskjellig?

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men uansett da ble vi altså enige om at asperger er en hjerneskade?

Hvem har blitt enig om at Asperger er hjerneskade?  Det var nytt for meg.

Anonymkode: 0c1ef...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har blitt enig om at Asperger er hjerneskade?  Det var nytt for meg.

Anonymkode: 0c1ef...a90

VisBildeServlet?bildeId=410946 

Anonymkode: 11859...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med to kvinner som blir kalt kvinner begge to selv om de fungerer veldig forskjellig?

Anonymkode: 0c1ef...a90

Da er de kvinner fordi de er kvinner. Kvinner er ikke en diagnose. 
Men hvorfor omtales autister og Asperger som tilbakestående, hjerneskadde når noen av dem fungerer helt fint? Det virker som jeg med AS ikke får lov å tro at jeg er oppegående. Litt sånn, du kan ha det fint litt, men husk at du ikke vil klare det vi nevrotypikere klarer. 
Nevrotypikere kan pokker meg være bra dumme de også. Er det en hjerneskade? Jeg sier ikke jeg har AS fordi jeg vet hva som skjer da. Alt man gjør blir Asperger. Om du gjør noe som er bedre enn andre så skylde det Asperger og må degraderes litt. «Det er fordi hun har asperger». Gjør man noe uheldig er det også Asperger. 
Men siden man er nevrotypiker så har man liksom automatisk rett. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er de kvinner fordi de er kvinner. Kvinner er ikke en diagnose. 
Men hvorfor omtales autister og Asperger som tilbakestående, hjerneskadde når noen av dem fungerer helt fint? Det virker som jeg med AS ikke får lov å tro at jeg er oppegående. Litt sånn, du kan ha det fint litt, men husk at du ikke vil klare det vi nevrotypikere klarer. 
Nevrotypikere kan pokker meg være bra dumme de også. Er det en hjerneskade? Jeg sier ikke jeg har AS fordi jeg vet hva som skjer da. Alt man gjør blir Asperger. Om du gjør noe som er bedre enn andre så skylde det Asperger og må degraderes litt. «Det er fordi hun har asperger». Gjør man noe uheldig er det også Asperger. 
Men siden man er nevrotypiker så har man liksom automatisk rett. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Fungerer man helt fint så har man ikke Autismespekterforstyrrelse, det sier seg vel selv?

Hvorfor fikk du AS egentlig?

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fungerer man helt fint så har man ikke Autismespekterforstyrrelse, det sier seg vel selv?

Hvorfor fikk du AS egentlig?

Anonymkode: 5ffcb...b06

Kvinner har en annen mer sosial type asperger enn menn.

Anonymkode: 0c787...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har en annen mer sosial type asperger enn menn.

Anonymkode: 0c787...326

Haha nei. Du snakker som om asperger hos kvinner er en helt annen diagnose.. kvinner generelt sett er bedre på å forstå sosiale koder, har større empati og forståelse, men thats it. ALLE med Autismespekterforstyrrelse har språk og kommunikasjonsvansker. Det er 1 av de 3 hovedkriteriene for diagnosen 

Anonymkode: 5ffcb...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner har en annen mer sosial type asperger enn menn.

Anonymkode: 0c787...326

 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fungerer man helt fint så har man ikke Autismespekterforstyrrelse, det sier seg vel selv?

Hvorfor fikk du AS egentlig?

Anonymkode: 5ffcb...b06

KANSKJE er jeg feildiagnotisert. Kanskje ikke. Jeg har jo hatt masse utfordringer opp gjennom livet. Oppførte meg litt yngre enn vanlige på barne og ungdomsskolen. Men ikke mye. Jeg var sent ute med å få interesse for motsatt kjønn. Og følte meg som en gutt ved siden av andre. Ikke nå lenger. 

Kanskje er det andre som har vært hårsåre, altså, nt'er. Fordi jeg er for direkte. Ikke brydd meg om andre. Foretrakk å være alene. Kunne stå irriterende i veien for folk, tok ikke signal om at jrg måtte flytte meg. Kunne stille meg opp og se på folk, men dette ble jeg klarnover og driver ikke med det nå. Dårlig hygiene. Vasket håret maks 2 ganger i uka, ser på bilder fra før. Fett hår. Latskap rett og slett. 

Nå vasker jeg håret minst 3 ganger i uka. Skifter på senga hver 2.uke. Trener og tar vare på kroppen. Snakker med folk. 

Jeg sliter fremdeles med å stole på fremmede. Det handler nok om tidligere opplevelser. Fordi, hvis jeg er på et ukjent sted, er med noen jeg ikke kjenner så godt. Da hater jeg at vi pkutselig skal langt avgårde, jeg føler meg kidnappet. Fordi jeg er redd de skal reise fra meg, og jeg ikke vet hvordan jeg skal komme meg tilbake. 

Jeg fungerer. Jeg har god hygiene. Jobber deltid (skyldes korona). Er fremdeles blind for en del ting. Å begi meg ut på noe helt nytt er kjempe skummelt. Men har klart det før. 

Anonymkode: 0ddc2...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...