Gå til innhold

Å rose, motivere etc


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg. Jeg har en unge som er veldig skoleflink. Han får toppkarakterer hvis han bare gidder å gjøre en liten innsats, så hvis han kommer hjem med en firer vet jeg at han han har vært lat. Jeg kjefter eller bebreider aldri, men jeg roser heller ikke hvis vet at han ikke har forberedt seg. Det hadde vært noe annet hvis jeg visste at han slet med et fag og hadde gjort sitt beste men likevel kom hjem med en middelmådig karakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, tonie skrev:

Jeg har en unge som er veldig skoleflink. Han får toppkarakterer hvis han bare gidder å gjøre en liten innsats, så hvis han kommer hjem med en firer vet jeg at han han har vært lat.

Han må bare stå på, skal han bli overlege 😉

https://forum.doktoronline.no/topic/215436-avd-barn/page/2/?tab=comments#comment-1585096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, påskelilje skrev:

Du er jammen god til å huske episoder og til å grave dem frem igjen,  Laban 😁

Jeg har et arkiv over alle DOL-barna fra 90- og 2000-tallet...

Neida. Men av en eller annen grunn husket jeg at jeg hadde brukt uttrykket "legespire", og det var jo lett å søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, laban said:

(Nå var jeg fjern. Jeg postet svaret i den gamle tråden først, men det var jo her vi var. Prøver igjen)

Haha! I wish. Han svimer nesten av bare neon blør neseblod eller han ser en sprøyte, så det gikk rett vest med legekarrieren 😂 Nå truer han med at han er ferdig utdannet når han har fullført videregående, så jeg håper virkelig han modner i løpet av de neste to årene og ser vitsen med å få seg en utdannelse. 

Og hvordan gikk det med han med fotballtalentet? Ble det proff av ham? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, tonie skrev:

Han svimer nesten av bare noen blør neseblod eller han ser en sprøyte, så det gikk rett vest med legekarrieren 

Det er mye annet man kan bruke et godt vitnemål til. Jeg hadde selv noen misunnelige klassekamerater (med legefedre) som syntes jeg burde søke medisin. Men jeg er heller ikke så glad i kroppsvæsker, så det ble et annet realfag som var "hot", ukjent og spennende på 70-tallet - databehandling 😁

34 minutter siden, tonie skrev:

Og hvordan gikk det med han med fotballtalentet? Ble det proff av ham? 

Han har ikke proffkontrakt, men han tjener faktisk penger på fotballen som trener. Den snusfornuftige mora hans har finansiert diverse trenerkurs opp gjennom årene, slik at han har papirer på kvalifikasjonene og får lønn for vervene. Årets sesong er kraftig redusert, men autorisasjonene vil alltid være der.

42 minutter siden, tonie skrev:

Nå truer han med at han er ferdig utdannet når han har fullført videregående, så jeg håper virkelig han modner i løpet av de neste to årene og ser vitsen med å få seg en utdannelse. 

La ham få et års tenkepause hvis han er veldig lei. Sønnen min var skolelei og gjorde det (dvs. tok opp noen fag som ikke hadde annen betydning enn å lære seg å studere alene, som er verdifullt nok) og lærte i det minste at det ikke er så lett å få jobb som 19-åringer tror. Han pådro seg i hvertfall ikke gjeld, som resultatet trolig hadde blitt hvis han hadde gått rett på studier, umotivert som han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, laban said:

Det er mye annet man kan bruke et godt vitnemål til. Jeg hadde selv noen misunnelige klassekamerater (med legefedre) som syntes jeg burde søke medisin. Men jeg er heller ikke så glad i kroppsvæsker, så det ble et annet realfag som var "hot", ukjent og spennende på 70-tallet - databehandling 😁

Han har ikke proffkontrakt, men han tjener faktisk penger på fotballen som trener. Den snusfornuftige mora hans har finansiert diverse trenerkurs opp gjennom årene, slik at han har papirer på kvalifikasjonene og får lønn for vervene. Årets sesong er kraftig redusert, men autorisasjonene vil alltid være der.

La ham få et års tenkepause hvis han er veldig lei. Sønnen min var skolelei og gjorde det (dvs. tok opp noen fag som ikke hadde annen betydning enn å lære seg å studere alene, som er verdifullt nok) og lærte i det minste at det ikke er så lett å få jobb som 19-åringer tror. Han pådro seg i hvertfall ikke gjeld, som resultatet trolig hadde blitt hvis han hadde gått rett på studier, umotivert som han var.

Så gøy at det ble noe av fotballtalentet selv om han ikke har fått proffkontrakt. Bra tenkt av mora :) 

Ja, hvis han ikke har modnet i løpet av årene på videregående bør han nok få en tenkepause. Han er bare 16 og prøver å "finne seg sjæl", så mye kan skje enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På ‎01‎.‎06‎.‎2020 den 0.27, påskelilje skrev:

Min yngste datter holdt en "preken" for meg nå i helga. Hun mener at vi har altfor høye krav til karakterer hos barna våre og at vi burde rose mer også når de ikke oppnår den karakteren de håper på.

Jeg ser at hun kanskje har et poeng, men samtidig vil jeg ikke gi henne full støtte i dette. Er det rett/konstruktivt å rose dersom en VET at ungdommen ikke har gjort sitt beste? Hvis en vet at de har tatt faget veldig lett (f.eks pga dårlig kjemi med lærer), og ikke har gjort det de kunne, så er en.mindre god karakter kanskje vel fortjent..  

Jeg selv liker ikke å få ros hvis jeg vet at jeg har slurvet og ikke gjort mitt beste.  Mine barn mener at vi burde applaudere like sterkt en 3'er som en 5'er. Dette mener jeg er feil dersom ungdommen kunne ha oppnådd en 4'er med litt mer innsats.

Hva tenker dere? En ungdom som får 5'ere og et par 6'ere er jo skoleflink. Når det da detter inn en 3'er,  er det rett å bare jatte med og rose, eller skal en kunne si at det går nok bedre neste år med ny lærer,  uten å bli beskyldt for "sykt høye krav til karakterer"...?

Jeg velger å oppmuntre nesten uansett. Det kommer sikkert av jeg har vært nødt til å kompensere, da jeg synes faren ikke er så god på å rose. Jeg synes ros fungerer best. Det er min erfaring. Hvis de ikke er fornøyd med en karakter, sier jeg at da er det bare å prøve å gjøre det bedre neste gang.

Litt på siden : Min yngste datter som er like gammel som din mellomste flytter til din by i januar. Rekruttskole 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...