Gå til innhold

Du som går på Seroquel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mange mg tar du og hva er årsaken til at du går på denne? Har du en diagnose?

Jeg tar 25 mg (noen ganger bare en halv) for søvn og en halv 25 mg ved evt uro på dagtid, dagene går opp og ned, noen dager fungerer jeg greit, andre dager er det mye gråt og angst. Denne lille dosen gjør at det legges litt lokk over ting. Jeg har emonsjonell ustabil pf, som jeg egentlig har blitt friskmeldt på papiret for, men har selvsagt plagsomme trekk, selv om jeg visst ikke fyller diagnosekriteriene lenger.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange mg tar du og hva er årsaken til at du går på denne? Har du en diagnose?

Jeg tar 25 mg (noen ganger bare en halv) for søvn og en halv 25 mg ved evt uro på dagtid, dagene går opp og ned, noen dager fungerer jeg greit, andre dager er det mye gråt og angst. Denne lille dosen gjør at det legges litt lokk over ting. Jeg har emonsjonell ustabil pf, som jeg egentlig har blitt friskmeldt på papiret for, men har selvsagt plagsomme trekk, selv om jeg visst ikke fyller diagnosekriteriene lenger.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Jeg pleide å ta før for bipolar lidelse. Da tok jeg alt mellom 100 og 800 , dosen kom an på hvor i syklusen jeg var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg tar 200mg depot, supplert med 100mg i vanlig formulering på kvelden. Ble opprinnelig satt på det mot noe stemmer, veldig tankekjør og uro under en depresjon. Senere fikk jeg diagnosen bipolar, og det fungerer bra både mot hypomani (da vil det bli en midlertidig doseøkning) og det jeg nevner over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt på 800 mg av en psykiater som mente jeg var bipolar. Så mente neste behandler at jeg ikke var det, men emosjonelt ustabil personlighetsforstyrret og senket da dosen til 200 mg. Ingen av de har snakket om at jeg evt kan ha begge deler. Hvem vet hva jeg har. Haha. 

Nå går jeg ikke på Seroquel lenger da. Fikk etter hvert ubehagelige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange mg tar du og hva er årsaken til at du går på denne? Har du en diagnose?

Jeg tar 25 mg (noen ganger bare en halv) for søvn og en halv 25 mg ved evt uro på dagtid, dagene går opp og ned, noen dager fungerer jeg greit, andre dager er det mye gråt og angst. Denne lille dosen gjør at det legges litt lokk over ting. Jeg har emonsjonell ustabil pf, som jeg egentlig har blitt friskmeldt på papiret for, men har selvsagt plagsomme trekk, selv om jeg visst ikke fyller diagnosekriteriene lenger.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Har brukt Remeron /Tolvon i lang tid, først mot depresjon, senere for søvn. Så måtte jeg bytte behandler. Hun syntes jeg litt for ofte var litt for høy til å bruke antidepressiva å sove på. Ja, jeg har jo hørt det før. Fikk noen alternativ å velge mellom: Vallergan, Quetiapin, Nozinan, Truxal(?) er de jeg husker.  Prøvde noe anna først, men endte på Quetiapin. Begynte vel lavt, nen trengte over 300 mg for å sove godt. Så ble jeg deprimert med tidlig oppvåkning og en veldig uro. Hun så den uroen og foreslo 100 mg av  depotvarianten i tillegg. For å sove natten gjennom eller ha litt mer ro om dagen tror jeg, selv om den uroen ikke var av den innestengte uutholdelige typen.Hun sa ikke det da, men senere at hun tenkte det kanskje var en blanda episode. 

Nå har jeg trappa LITT ned på Efexor og da får jeg også trappe ned på kvetiapin så lenge jeg får nok søvn. Tar det rolig. Nå tar jeg 250 mg vanlig og fortsatt 100 mg depot.

Jeg var lenge veldig skeptisk til kvetiapin, men det går helt greit. Jeg bruker mye mindre Imovane nå, og jeg har vært mer stabil. Depresjonen der jeg begynte på depot, ble ganske raskt bedre når jeg bare fikk sove mer. 

Hva tar jeg det mot? I følge etikettene tar jeg 25 mg tabletter mot bipolar lidelse, 300 (som jeg ikke tar lenger) som stemningsstabiliserende og depotformen som beroligende.  Det var egentlig for søvn til å begynne med.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Glitter skrev:

Ble satt på 800 mg av en psykiater som mente jeg var bipolar. Så mente neste behandler at jeg ikke var det, men emosjonelt ustabil personlighetsforstyrret og senket da dosen til 200 mg. Ingen av de har snakket om at jeg evt kan ha begge deler. Hvem vet hva jeg har. Haha. 

Nå går jeg ikke på Seroquel lenger da. Fikk etter hvert ubehagelige bivirkninger. 

Hvilke bivirkninger fikk du?

Anonymkode: a9094...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Villanda skrev:

Har brukt Remeron /Tolvon i lang tid, først mot depresjon, senere for søvn. Så måtte jeg bytte behandler. Hun syntes jeg litt for ofte var litt for høy til å bruke antidepressiva å sove på. Ja, jeg har jo hørt det før. Fikk noen alternativ å velge mellom: Vallergan, Quetiapin, Nozinan, Truxal(?) er de jeg husker.  Prøvde noe anna først, men endte på Quetiapin. Begynte vel lavt, nen trengte over 300 mg for å sove godt. Så ble jeg deprimert med tidlig oppvåkning og en veldig uro. Hun så den uroen og foreslo 100 mg av  depotvarianten i tillegg. For å sove natten gjennom eller ha litt mer ro om dagen tror jeg, selv om den uroen ikke var av den innestengte uutholdelige typen.Hun sa ikke det da, men senere at hun tenkte det kanskje var en blanda episode. 

Nå har jeg trappa LITT ned på Efexor og da får jeg også trappe ned på kvetiapin så lenge jeg får nok søvn. Tar det rolig. Nå tar jeg 250 mg vanlig og fortsatt 100 mg depot.

Jeg var lenge veldig skeptisk til kvetiapin, men det går helt greit. Jeg bruker mye mindre Imovane nå, og jeg har vært mer stabil. Depresjonen der jeg begynte på depot, ble ganske raskt bedre når jeg bare fikk sove mer. 

Hva tar jeg det mot? I følge etikettene tar jeg 25 mg tabletter mot bipolar lidelse, 300 (som jeg ikke tar lenger) som stemningsstabiliserende og depotformen som beroligende.  Det var egentlig for søvn til å begynne med.

 

 

 

Hvorfor var du skeptisk til Quetiapin? 

Anonymkode: a9094...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange mg tar du og hva er årsaken til at du går på denne? Har du en diagnose?

Jeg tar 25 mg (noen ganger bare en halv) for søvn og en halv 25 mg ved evt uro på dagtid, dagene går opp og ned, noen dager fungerer jeg greit, andre dager er det mye gråt og angst. Denne lille dosen gjør at det legges litt lokk over ting. Jeg har emonsjonell ustabil pf, som jeg egentlig har blitt friskmeldt på papiret for, men har selvsagt plagsomme trekk, selv om jeg visst ikke fyller diagnosekriteriene lenger.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Har akkurat trappet ned fra 100mg til 75mg. Går på disse for søvn og tankekjør.  Har bipolar med psykose og Kompleks PTSD. 

Gikk en periode på 300mg, men fikk så mye bivirkninger at jeg måtte trappe ned til 100mg. Hos meg så ser det ut som at grensen for at jeg får store bivirkninger er 100mg, men det er nok stor forskjell fra person til person.  Det er også stor forskjell på hvor dårlig jeg er. I bedre perioder må jeg trappe ned pga at det blir for stor hangover. De verste bivirkninger jeg får er ulvehunger og rykninger i beina. Når de rykningene setter inn, så er det både ubehagelig å umulig og få sove. Nå bruker jeg også andre medisiner for det bipolare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, emilie321 skrev:

Har akkurat trappet ned fra 100mg til 75mg. Går på disse for søvn og tankekjør.  Har bipolar med psykose og Kompleks PTSD. 

Gikk en periode på 300mg, men fikk så mye bivirkninger at jeg måtte trappe ned til 100mg. Hos meg så ser det ut som at grensen for at jeg får store bivirkninger er 100mg, men det er nok stor forskjell fra person til person.  Det er også stor forskjell på hvor dårlig jeg er. I bedre perioder må jeg trappe ned pga at det blir for stor hangover. De verste bivirkninger jeg får er ulvehunger og rykninger i beina. Når de rykningene setter inn, så er det både ubehagelig å umulig og få sove. Nå bruker jeg også andre medisiner for det bipolare.

Hei :) Får du ulvehunger og rykninger i beina også på 75 mg eller først når du kommer over 100 mg mente du?

Hvilke ekstra bivirkninger fikk du når du gikk på 300 mg?

Anonymkode: 5bf72...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var du skeptisk til Quetiapin? I tilleg syntes jeg at jeg hadde god effekt på søvn av Tolvon. 

Anonymkode: a9094...544

Bivirkninger. Og mente jeg sov godt på Tolvon, og så lenge jeg sov var alt ok. Men viser seg jeg sover bedre på kvetiapin.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Får du ulvehunger og rykninger i beina også på 75 mg eller først når du kommer over 100 mg mente du?

Hvilke ekstra bivirkninger fikk du når du gikk på 300 mg?

Anonymkode: 5bf72...1a8

Nei, jeg får ikke ulvehunger og rykninger i beina av 75mg. Det kommer når jeg går på over 100mg.

Hadde ikke noe ekstra bivirkninger enn ulvehunger og rykninger i beina da jeg gikk på 300mg. Ikke annet enn at bivirkningene ble verre jo større dose jeg gikk på.

Må si at quetiapin (som er det samme som seroquel) er en av de beste jeg har brukt for søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, emilie321 skrev:

Nei, jeg får ikke ulvehunger og rykninger i beina av 75mg. Det kommer når jeg går på over 100mg.

Hadde ikke noe ekstra bivirkninger enn ulvehunger og rykninger i beina da jeg gikk på 300mg. Ikke annet enn at bivirkningene ble verre jo større dose jeg gikk på.

Må si at quetiapin (som er det samme som seroquel) er en av de beste jeg har brukt for søvn.

Ok. Er quetiapin jeg også går på, bare kaller det Seroquel siden det navnet virker mer kjent for folk flest :)

Er veldig fornøyd jeg også, har hjulpet meg enormt. Liten dose, men likevel enorm hjelp. Kanskje rart jeg får så god effekt av så liten dose, for når det gjelder medisiner generelt, f.eks Brintellix som jeg også går på, så måtte jeg opp i 20 mg som er maksdosen, etter å ha tatt serumspeil. Gikk på Lamictal tidligere og da var jeg oppe i 400 mg, som jeg mener også var i øvre sjiktet. Ikke at man kan sammenligne medisiner, men hadde egentlig ikke forventet at jeg fikk god effekt av en halv minstedose. Men takk og lov for denne medisinen sier jeg bare.

Anonymkode: 5bf72...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en del medisiner som gjør «masse rart» og jeg synes (min personlige mening) at det utøves mye rar praksis blant norske leger når det gjelder å skrive ut medisiner som gjør 30-40 ulike ting mot et enkelt problem.

Jeg mener at å gi Remeron, Nozinan eller Seroquel når problemet er dårlig søvn alene er uforsvarlig. Hvis man har depresjon eller bipolar lidelse i tillegg er det kanskje mer forståelig, men det finnes mange andre alternativer som er mye mer spesifikke i virkningen på søvn og hvor man slipper vektoppgang og andre bivirkninger. Det samme gjelder ved f.eks angst, her er en medisin som Fluanxol mye mer spesifikk i virkningen og man slipper alle bivirkningene man typisk får av annengenerasjons AP som trøtthet, hjertebank og vektoppgang. 
 

Det krever litt mer kompetanse å vurdere hva problemet egentlig er og behandle det, men jeg synes mange lider unødvendig av bivirkninger som følge av inkompetanse. 
 

Igjen, dette er min personlige mening. Men hvis jeg sover dårlig er det et utall medisiner jeg heller hadde tatt enn Remeron og Seroquel. Hvis det utelukkende er søvn som er problemet. 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, ISW skrev:

Det finnes en del medisiner som gjør «masse rart» og jeg synes (min personlige mening) at det utøves mye rar praksis blant norske leger når det gjelder å skrive ut medisiner som gjør 30-40 ulike ting mot et enkelt problem.

Jeg mener at å gi Remeron, Nozinan eller Seroquel når problemet er dårlig søvn alene er uforsvarlig. Hvis man har depresjon eller bipolar lidelse i tillegg er det kanskje mer forståelig, men det finnes mange andre alternativer som er mye mer spesifikke i virkningen på søvn og hvor man slipper vektoppgang og andre bivirkninger. Det samme gjelder ved f.eks angst, her er en medisin som Fluanxol mye mer spesifikk i virkningen og man slipper alle bivirkningene man typisk får av annengenerasjons AP som trøtthet og vektoppgang. 
 

Det krever litt mer kompetanse å vurdere hva problemet egentlig er og behandle det, men jeg synes mange lider unødvendig av bivirkninger som følge av inkompetanse. 
 

Igjen, dette er min personlige mening. Men hvis jeg sover dårlig er det et utall medisiner jeg heller hadde tatt enn Remeron og Seroquel. Hvis det utelukkende er søvn som er problemet. 

Du kan så mye, er interessant å lese innleggene dine :) Jeg har emosjonelt ustabile trekk, dog ingen diagnose på papiret lenger, og vet at Seroquel brukes i den forbindelse med god effekt. Jeg hadde neppe hatt søvnproblemer uten eupf.

Har du noe utdanning innenfor dette eller er du bare interessert i temaet psykiatri og medisiner?

Anonymkode: 5bf72...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, ISW skrev:

Det finnes en del medisiner som gjør «masse rart» og jeg synes (min personlige mening) at det utøves mye rar praksis blant norske leger når det gjelder å skrive ut medisiner som gjør 30-40 ulike ting mot et enkelt problem.

Jeg mener at å gi Remeron, Nozinan eller Seroquel når problemet er dårlig søvn alene er uforsvarlig. Hvis man har depresjon eller bipolar lidelse i tillegg er det kanskje mer forståelig, men det finnes mange andre alternativer som er mye mer spesifikke i virkningen på søvn og hvor man slipper vektoppgang og andre bivirkninger. Det samme gjelder ved f.eks angst, her er en medisin som Fluanxol mye mer spesifikk i virkningen og man slipper alle bivirkningene man typisk får av annengenerasjons AP som trøtthet, hjertebank og vektoppgang. 
 

Det krever litt mer kompetanse å vurdere hva problemet egentlig er og behandle det, men jeg synes mange lider unødvendig av bivirkninger som følge av inkompetanse. 
 

Igjen, dette er min personlige mening. Men hvis jeg sover dårlig er det et utall medisiner jeg heller hadde tatt enn Remeron og Seroquel. Hvis det utelukkende er søvn som er problemet. 

Hva ville du har brukt istedenfor seroquel? Jeg tar 100 mg for å sove,men det står 200 mg for psykose. Det hjelper jo ikke med 200 mg mot psykose heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke bivirkninger fikk du?

Anonymkode: a9094...544

Fikk voldsom angst og hallusinasjoner 20 min etter inntak hver bidige gang. Når jeg skulle sove følte jeg konstant at jeg dovnet bort med pustestopp og måtte riste kroppen i gang på en måte. Holdt på sånn i to timer hver kveld før kroppen falt til ro. Slik var det i tre måneder før jeg skjønte sammenhengen. Jeg bråseponerte og bivirkningen gav seg umiddelbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Glitter skrev:

Fikk voldsom angst og hallusinasjoner 20 min etter inntak hver bidige gang. Når jeg skulle sove følte jeg konstant at jeg dovnet bort med pustestopp og måtte riste kroppen i gang på en måte. Holdt på sånn i to timer hver kveld før kroppen falt til ro. Slik var det i tre måneder før jeg skjønte sammenhengen. Jeg bråseponerte og bivirkningen gav seg umiddelbart. 

Akkurat det samme skjedde meg. Noe som resulterte i høyere og høyere doser, til slutt 1200 mg. Holdt på sånn i fem jævlige år før jeg bare kuttet det ut helt på egenhånd. Fikk helsa og sjelfreden tilbake. 

Anonymkode: e1d36...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ISW skrev:

Det finnes en del medisiner som gjør «masse rart» og jeg synes (min personlige mening) at det utøves mye rar praksis blant norske leger når det gjelder å skrive ut medisiner som gjør 30-40 ulike ting mot et enkelt problem.

Jeg mener at å gi Remeron, Nozinan eller Seroquel når problemet er dårlig søvn alene er uforsvarlig. Hvis man har depresjon eller bipolar lidelse i tillegg er det kanskje mer forståelig, men det finnes mange andre alternativer som er mye mer spesifikke i virkningen på søvn og hvor man slipper vektoppgang og andre bivirkninger. Det samme gjelder ved f.eks angst, her er en medisin som Fluanxol mye mer spesifikk i virkningen og man slipper alle bivirkningene man typisk får av annengenerasjons AP som trøtthet, hjertebank og vektoppgang. 
 

Det krever litt mer kompetanse å vurdere hva problemet egentlig er og behandle det, men jeg synes mange lider unødvendig av bivirkninger som følge av inkompetanse. 
 

Igjen, dette er min personlige mening. Men hvis jeg sover dårlig er det et utall medisiner jeg heller hadde tatt enn Remeron og Seroquel. Hvis det utelukkende er søvn som er problemet. 

Kanskje det, men jeg er faktisk fornøyd selv hvor skeptisk jeg har vært. Vet ikke hvor stor dose en vanligvis  må ha for at den skal virke stemningsstabiliserende, men jeg har i alle fall blitt mer stabil. Starta vel først for søvn.  Fikk ikke andre alternativ enn antihistamin og ulike antipsykotika da jeg måtte slutte med Tolvon. Tror på det meste brukte jeg 350 eller 375 pluss 100 depot. Tror jeg økte dosen fordi jeg jeg gikk i en periode med lite søvn og kanskje lett oppstemthet. Husker ikke nøyaktig. Hvis en fra før var bipolar, men var stabil og slet med søvn som eneste symptom, hva ville du tatt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...