Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med svangerskapspermisjon i januar, og har valgt å være hjemme med barnet en stund videre. Jeg er nå gravid igjen og ønsker å opparbeide meg rettigheter til permisjon. Jeg kan ikke gå tilbake til min gamle jobb igjen og må på arbeidskontoret. Har jeg rett til arbeidsledighetstrygd da det har gått noen månder siden jeg var permitert hvor jeg ikke har arbeidet? Hva regnes i såfall dagpengene ut fra nå?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45533-arbeidsledighetstrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du hadde en _arbeids_inntekt (dvs lønn for faktisk utført arbeid) på minst 1,25G i 2001 eller tilsammen minst 3G siste 3 år (1999-2001) så har du rett på dagpenger.

Dersom du kan vise til at 37,5 timer er normal arbeidstid for deg, så får du dagpenger hvis arbeidstiden er redusert til 22,5 timer pr uke eller lavere.

Dagpengegrunnlaget utgjør samlet inntekt du hadde som arbeidstaker (inklusiv fødselpenger, sykepenger og dagpenger) for det beste av enten inntekten i 2001 eller gjennomsnittet av inntektene i 1999-2001 (oppjustert iht grunnbeløpet). Næringsinntekt medregnes ikke.

Du får så 2,4 promille av dette pr dag, 5 dager pr uke.

Barnetillegg: kr 17 pr barn pr dag.

Og for ordens skyld: Dersom du i løpet av siste 6 mndr har sagt opp uten rimelig grunn kan du regne med avstengning ("karenstid") i 8 uker. Du må da melde deg hos Aetat, søke dagpenger og få avslag, sende meldekort og så søke igjen når det er gått 8 uker. Det hjelper IKKE å "gi seg selv" 8 uker før du søker, for karenstiden regnes fra den dato du søker (du aner ikke hvor mange som har brent seg på den regelen ...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45533-arbeidsledighetstrygd/#findComment-171905
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...