Gå til innhold

"Selvportrett - anoreksi" på nrk2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som så på programmet? Jeg stusset litt det at hun hørtes nesten ut som et lite barn når hun snakket. Er det pga at hun har vært syk siden hun var liten (10år), at hun liksom aldri ble utviklet ford kroppen fokuserte på å overleve?

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lurt på hvorfor hun ikke ble innlagt på tvang og ble tvunget opp i vekt, noen som vet noe om det? Jeg lurer også på hvorfor hun var like tynn når hun kom ut at den et-årige tvangsinnleggelse hun hadde? Ga helsevesenet bare opp? 

Anonymkode: 4e732...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, kupton skrev:

Hun ble jo tvangsinnlagt som du selv skriver. Og hun gikk betydelig opp i vekt på det året.

Og så har man noen som er på langvarig tvang. Litt på siden kanskje, men jeg synes å huske at det er ei som må være i sæler hele tida med fastvakt og greier for at hun ikke skal ta livet av seg. Hvor er autonomien her? Det har vært reportasjer om henne i div. medier, husker bare ikke i farta hva det var. Kan det være på Villa Sult, eller et annet kjent sted? Hun har i alle fall en kjent psykiater som har det overordnede ansvaret. Hvorfor kan hun ikke bare få ta livet av seg hvis det er det hun ønsker? 

Det er mange som er suicidale 24/7 her til lands, hvorfor kan det virke som om at noens liv teller mer enn andres? 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, kupton skrev:

Hun ble jo tvangsinnlagt som du selv skriver. Og hun gikk betydelig opp i vekt på det året.

Tenker mer på i ettertid av dette, før hun døde. Hun var jo utrolig tynn etter tvangsinnleggelse også. 

Anonymkode: 4e732...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun beskrev sykdommen veldig bra.  At feks det å ikke spise dempet angsten. Da følte hun seg på en måte rolig og hadde det bedre psykisk. Da slapp hun på en måte å forholde seg til verden og det som var vanskelig. Hun beskrev det akkurat slik jeg følte det da jeg som ung hadde anorexi. Det er vanskelig å forestille seg hvordan det er uten å selv å ha kjent det på kroppen. En nydelig dame med stort talent og veldig trist at hun døde. 

Anonymkode: 90b65...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og så har man noen som er på langvarig tvang. Litt på siden kanskje, men jeg synes å huske at det er ei som må være i sæler hele tida med fastvakt og greier for at hun ikke skal ta livet av seg. Hvor er autonomien her? Det har vært reportasjer om henne i div. medier, husker bare ikke i farta hva det var. Kan det være på Villa Sult, eller et annet kjent sted? Hun har i alle fall en kjent psykiater som har det overordnede ansvaret. Hvorfor kan hun ikke bare få ta livet av seg hvis det er det hun ønsker? 

Det er mange som er suicidale 24/7 her til lands, hvorfor kan det virke som om at noens liv teller mer enn andres? 

Anonymkode: 0386d...36e

Tenker du på hun som har Asperger, anoreksi og som driver en blogg om det og livet hennes? Husker ikke hva hun heter, men sykehuset hun var/er på begynner på G. Husker visst ikke navnet på det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Glitter skrev:

Tenker du på hun som har Asperger, anoreksi og som driver en blogg om det og livet hennes? Husker ikke hva hun heter, men sykehuset hun var/er på begynner på G. Husker visst ikke navnet på det heller. 

Nei det er nok ikke bloggeren ts mener, men hun som var i avisa. 

 

Her er avisartikkelen for de som er interessert i å lese: https://www.vg.no/spesial/2016/lenket/

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er nok ikke bloggeren ts mener, men hun som var i avisa. 

 

Her er avisartikkelen for de som er interessert i å lese: https://www.vg.no/spesial/2016/lenket/

Anonymkode: 98b22...b27

Bloggeren og den artikkelen du linker til er samme person slik jeg har skjønt det. Det var Gaustad sykehus jeg tenkte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Glitter skrev:

Bloggeren og den artikkelen du linker til er samme person slik jeg har skjønt det. Det var Gaustad sykehus jeg tenkte på. 

Oja nei jeg kjenner en annen kvinne som blogger. Må ha tatt feil av de to. Beklager.  

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er nok ikke bloggeren ts mener, men hun som var i avisa. 

 

Her er avisartikkelen for de som er interessert i å lese: https://www.vg.no/spesial/2016/lenket/

Anonymkode: 98b22...b27

Nettopp henne her ja var det jeg tenkte på. Syns det er et forferdelig overgrep mot henne. Om hun vil dø så la henne nå få dø! Ingen har noen rett til å tvinge noen til å leve. Hun er ikke psykotisk en gang så hva faen holder de henne fanget for? 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp henne her ja var det jeg tenkte på. Syns det er et forferdelig overgrep mot henne. Om hun vil dø så la henne nå få dø! Ingen har noen rett til å tvinge noen til å leve. Hun er ikke psykotisk en gang så hva faen holder de henne fanget for? 

Anonymkode: 0386d...36e

Skulle vi tenkt sånn, så ville ikke selvmordtatestikken vært på 500-600 men kanskje flere tusen hvert år i Norge. Selvmord blir ofte tatt i en ikke relasjoner tankegang, så min ærlige mening er at folk bør holdes i livet hvis de viser bitte litt tegn til bedring. De fleste som har overlevd er glad i ettertid. Inkludert meg. Så ja jeg er for å behandle folk som er, så alvorlig syke selv om de mener noe annet mens de er midt i den svarteste helvete. 

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på hvorfor hun ikke ble innlagt på tvang og ble tvunget opp i vekt, noen som vet noe om det? Jeg lurer også på hvorfor hun var like tynn når hun kom ut at den et-årige tvangsinnleggelse hun hadde? Ga helsevesenet bare opp? 

Anonymkode: 4e732...8d3

Det stussset jeg også på. Hun var jo alvorlig tynn da hun kom ut etter 1 (!!,) år som tvangsinnlagt. Hva faen feiler psykiatrien? Hvis de ikke klarer å feite opp en person til normalvektig på 1år så er det joe riv ruskende feil.

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan hun ikke bare få ta livet av seg hvis det er det hun ønsker? 

Det er mange som er suicidale 24/7 her til lands, hvorfor kan det virke som om at noens liv teller mer enn andres? 

Anonymkode: 0386d...36e

Ja er mange som er kronisk suicidale som ikke får hjelp, mens hun blir holdt i reimer over 100 ganger for at hun ikke skal ta livet sitt. Virker som at noens liv betyr mer enn andres liv ja.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp henne her ja var det jeg tenkte på. Syns det er et forferdelig overgrep mot henne. Om hun vil dø så la henne nå få dø! Ingen har noen rett til å tvinge noen til å leve. Hun er ikke psykotisk en gang så hva faen holder de henne fanget for? 

Anonymkode: 0386d...36e

Tror helt seriøst ikke at folk som henne virkelig ønsker å ta livet sitt. Da hadde hun nemlig tatt livet sitt for lenge siden. Men mange spesielt borderlinere (som hun du snakker om har) er avhengige av den følelsen om å bli "reddet", tatt vare på og få omsorg. Dette går dessverre utover de som er virkelig suicidale, men ikke selvskader seg på forhånd og dermed ofte ikke blir tatt like mye på alvor ☹

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er mange som er kronisk suicidale som ikke får hjelp, mens hun blir holdt i reimer over 100 ganger for at hun ikke skal ta livet sitt. Virker som at noens liv betyr mer enn andres liv ja.

Tror helt seriøst ikke at folk som henne virkelig ønsker å ta livet sitt. Da hadde hun nemlig tatt livet sitt for lenge siden. Men mange spesielt borderlinere (som hun du snakker om har) er avhengige av den følelsen om å bli "reddet", tatt vare på og få omsorg. Dette går dessverre utover de som er virkelig suicidale, men ikke selvskader seg på forhånd og dermed ofte ikke blir tatt like mye på alvor ☹

Anonymkode: b99fa...fac

Hvis det var tilfelle med hun her så hvorfor oppmuntrer legen henne til å fortsette å være sånn da? Ved å redde henne som du sier så opprettholdes og oppmuntres jo hele greia hos hun. Andre borderlinere må ansvarliggjøres og lære seg å skjerpe seg. 

 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle vi tenkt sånn, så ville ikke selvmordtatestikken vært på 500-600 men kanskje flere tusen hvert år i Norge. Selvmord blir ofte tatt i en ikke relasjoner tankegang, så min ærlige mening er at folk bør holdes i livet hvis de viser bitte litt tegn til bedring. De fleste som har overlevd er glad i ettertid. Inkludert meg. Så ja jeg er for å behandle folk som er, så alvorlig syke selv om de mener noe annet mens de er midt i den svarteste helvete. 

Anonymkode: 98b22...b27

Selvmordsstatistikken hadde vært nær null hvis alle hadde blitt behandlet slik som denne jenta. Lurer på hvorfor akkurat hennes liv er mere verdt enn andres. 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er mange som er kronisk suicidale som ikke får hjelp, mens hun blir holdt i reimer over 100 ganger for at hun ikke skal ta livet sitt. Virker som at noens liv betyr mer enn andres liv ja.

Tror helt seriøst ikke at folk som henne virkelig ønsker å ta livet sitt. Da hadde hun nemlig tatt livet sitt for lenge siden. Men mange spesielt borderlinere (som hun du snakker om har) er avhengige av den følelsen om å bli "reddet", tatt vare på og få omsorg. Dette går dessverre utover de som er virkelig suicidale, men ikke selvskader seg på forhånd og dermed ofte ikke blir tatt like mye på alvor ☹

Anonymkode: b99fa...fac

Nå ser jeg bort fra det nedsettende snakket ditt om borderline, men jeg også synes det er litt merkelig dette med hun jenta og all tvangsbruken. Det er ytterst sjeldent det blir brukt tvang på meg og det til tross for hvor mye ekstremt jeg har gjort mot meg selv og hvor nært jeg har vært å dø. Behandleren min er opptatt av at jeg skal ha ansvar for mitt eget liv, og ja det innebærer forhøyet risiko for død, men som hun har skrevet i journalen flere ganger så er det en risiko som må tas for at jeg på sikt skal bli bedre. Det er jeg glad for. Jeg ble tvunget nå nylig, men det var fordi jeg kom i en ordentlig tøff situasjon som behandler har visst om og hun så hva som var planen min, men før dette var de vel to år siden sist jeg ble fratatt valget selv. Og jeg var bare på tvang i en dag. Det var bare i sjokkfasen at hun ikke ville la meg dra, og etter det var det bare sterk oppfordring og anbefaling om å bli værende, men jeg hadde fått dra til tross for den høye selvmordsfaren det var da. Jeg valgte å ta i mot hjelp da. 

Nå kan det være mye som ikke kommer fram på bloggen hennes eller i artikkelen, men jeg synes det er merkelig at hun blir holdt på tvang på den måten over så lang tid. Det var vanlig praksis før i tiden, men det er ikke det som er anbefalinger nå lenger rundt slik problematikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Glitter skrev:

men jeg synes det er merkelig at hun blir holdt på tvang på den måten over så lang tid. Det var vanlig praksis før i tiden, men det er ikke det som er anbefalinger nå lenger rundt slik problematikk. 

Det er det som er så merkelig ja. Det må ligge noe mer bak enn det som kommer frem. Kanskje foreldrene hennes betaler den ansvarlige psykiateren i bøtter og spann privat for å holde hun på tvang. Hvem vet. 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dere skal uttale dere så bastant om dette når dere ikke kjenner kvinnen, sykehistorien og ei heller har særlig kunnskap om anoreksi i sine alvorligste former. Dette er ekstremt komplisert, selv for de som virkelig kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...