Gå til innhold

"Selvportrett - anoreksi" på nrk2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
17 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes ikke dere skal uttale dere så bastant om dette når dere ikke kjenner kvinnen, sykehistorien og ei heller har særlig kunnskap om anoreksi i sine alvorligste former. Dette er ekstremt komplisert, selv for de som virkelig kan dette.

Helt enig med Kupton. 

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, kupton skrev:

Jeg synes ikke dere skal uttale dere så bastant om dette når dere ikke kjenner kvinnen, sykehistorien og ei heller har særlig kunnskap om anoreksi i sine alvorligste former. Dette er ekstremt komplisert, selv for de som virkelig kan dette.

Ja, det er en spesiell sak ja. Som ingen utenforstående kan bli klok på, det er sant. Rar sak. Helt merkelig. Men er vel ikke meningen at noen skal forstå. 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt på hvorfor hun ikke ble innlagt på tvang og ble tvunget opp i vekt, noen som vet noe om det? Jeg lurer også på hvorfor hun var like tynn når hun kom ut at den et-årige tvangsinnleggelse hun hadde? Ga helsevesenet bare opp? 

Anonymkode: 4e732...8d3

Filmen starter på et tidspunkt hvor hun har vært syk i mange år. Behandling i ulike former hadde vært prøvd svært lenge uten virkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er en spesiell sak ja. Som ingen utenforstående kan bli klok på, det er sant. Rar sak. Helt merkelig. Men er vel ikke meningen at noen skal forstå. 

Anonymkode: 0386d...36e

Saken er vel ikke "rarere" enn hva som gjelder for en del andre med kronisk anoreksi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, frosken skrev:

Saken er vel ikke "rarere" enn hva som gjelder for en del andre med kronisk anoreksi. 

Men hvorfor ble ikke denne fotograf-jenta tvunget i årevis slik som hun andre? Var hennes liv mindre verdt å redde? Man kan jo begynne å lure litt på hva som egentlig foregår i kulissene. Men jeg skal ikke rote mer med det her nå. Jeg har ikke noe med det, og jeg har ingen kunnskap om anorexi. Jeg gir meg og må innfinne meg med at jeg ikke vet og at jeg aldri får vite. 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor ble ikke denne fotograf-jenta tvunget i årevis slik som hun andre? Var hennes liv mindre verdt å redde? Man kan jo begynne å lure litt på hva som egentlig foregår i kulissene. Men jeg skal ikke rote mer med det her nå. Jeg har ikke noe med det, og jeg har ingen kunnskap om anorexi. Jeg gir meg og må innfinne meg med at jeg ikke vet og at jeg aldri får vite. 

Anonymkode: 0386d...36e

En av forskjellene er vel graden av dramatikk og impulsivitet. Jenta på Gaustad har et aktivt dødsønske og vil neppe overleve mange dager, mens hun med anoreksi ønsket å leve men klarte ikke å spise. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Den aspergerjenta med lenker, er ikke i lenker lenger. Ikke er hun (tvangs)innlagt lenger heller. Og hun har ikke borderline. 

Anonymkode: 78ccd...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, frosken skrev:

En av forskjellene er vel graden av dramatikk og impulsivitet. Jenta på Gaustad har et aktivt dødsønske og vil neppe overleve mange dager, mens hun med anoreksi ønsket å leve men klarte ikke å spise. 

 

 

Tror ikke du skal være så kjapp med påstandene dine. Det er forskjell på å skade seg selv for å selvskade og det å skade seg selv for å faktisk dø. Hun jenta har over 20 selvmordsforsøk bak seg, da kan man spørre seg selv, hvor sterkt er egentlig hennes ønske om å dø da når hun har så mange misslykkede forsøk bak seg? 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den aspergerjenta med lenker, er ikke i lenker lenger. Ikke er hun (tvangs)innlagt lenger heller. Og hun har ikke borderline. 

Anonymkode: 78ccd...d1c

Jo hun har borderline. Jeg vet hvem hun er og hun har selv fortalt at hun har borderline, asperger og spiseforstyrrelse.

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du skal være så kjapp med påstandene dine. Det er forskjell på å skade seg selv for å selvskade og det å skade seg selv for å faktisk dø. Hun jenta har over 20 selvmordsforsøk bak seg, da kan man spørre seg selv, hvor sterkt er egentlig hennes ønske om å dø da når hun har så mange misslykkede forsøk bak seg? 

Anonymkode: b99fa...fac

I dommen fra Lagmannsretten fra 2015 ble det vektlagt også at hun uttrykte et klart ønske om å dø, samtidig som det ble presisert at det avgjørende var at hennes selvskading kunne medføre døden uavhengig av hvilken intensjon som måtte ligge bak. Jeg kjenner ikke denne saken annet enn ut i fra rettsavgjørelsene og avisomtalen. Du kan selvfølgelig uansett spekulere på hva som måtte være intensjoner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jo hun har borderline. Jeg vet hvem hun er og hun har selv fortalt at hun har borderline, asperger og spiseforstyrrelse.

Anonymkode: b99fa...fac

I følge dommen fra Lagmannsretten så hadde hun utvilsomt Asperger og anoreksi - og i tillegg  ble det antatt at hun hadde eupf. 

For øvrig synes jeg det er hyggelig om opplysningen gitt i denne tråden om at situasjonen har forbedret seg vesentlig siden 2015, stemmer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, frosken skrev:

I dommen fra Lagmannsretten fra 2015 ble det vektlagt også at hun uttrykte et klart ønske om å dø, samtidig som det ble presisert at det avgjørende var at hennes selvskading kunne medføre døden uavhengig av hvilken intensjon som måtte ligge bak. Jeg kjenner ikke denne saken annet enn ut i fra rettsavgjørelsene og avisomtalen. Du kan selvfølgelig uansett spekulere på hva som måtte være intensjoner osv. 

De med asperger må ha veldig lav iq da, hvis hun virkelig ønsket å dø så hadde en normalt intelligent person klart å oppføre seg i 1 uke eller hva enn som skal til for at behandleren ikke lenger skal ha noen grunn til å holde henne tvangsinnlagt. Og er hun først kommet seg ut og er for seg selv så er det fort gjort å ta livet sitt DERSOM det faktisk var sånn at dette var "hennes eneste ønske". 

Jeg er også enig med den andre her som skrev at det er noe rart med at 1 person holdes tvangsinnlagt i 2år. Hadde alle de 600 personene som tar sott eget liv hvert eneste år fått samme hjelpen hadde vi nesten ikke hatt selvmord.

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De med asperger må ha veldig lav iq da, hvis hun virkelig ønsket å dø så hadde en normalt intelligent person klart å oppføre seg i 1 uke eller hva enn som skal til for at behandleren ikke lenger skal ha noen grunn til å holde henne tvangsinnlagt. Og er hun først kommet seg ut og er for seg selv så er det fort gjort å ta livet sitt DERSOM det faktisk var sånn at dette var "hennes eneste ønske". 

Jeg er også enig med den andre her som skrev at det er noe rart med at 1 person holdes tvangsinnlagt i 2år. Hadde alle de 600 personene som tar sott eget liv hvert eneste år fått samme hjelpen hadde vi nesten ikke hatt selvmord.

Anonymkode: b99fa...fac

Vi har alle ansvar over våre egne liv og det at andre tar livene sine er ikke hennes feil. Lukter misunnelse fra langt avstand. Sikkert mange bordeline pasienter som er misunnelige på den hjelpen hun har fått og som ikke de selv fikk. 

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har alle ansvar over våre egne liv og det at andre tar livene sine er ikke hennes feil. Lukter misunnelse fra langt avstand. Sikkert mange bordeline pasienter som er misunnelige på den hjelpen hun har fått og som ikke de selv fikk. 

Anonymkode: 98b22...b27

Følte du deg truffet? Er du ej av de som har 10 "selvmordsforsøk" bakom deg og fortsatt klager over at du liksom vil dø men aldri gjør det helhjertet?

Anonymkode: b99fa...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentaren var veldig trist. Fint at hun fikk vist seg frem litt på mot slutten av livet og drevet med fotograferingen hun likte.

Fikk litt mer forståelse for sykdommen da jeg leste boka Anorektisk av Ingeborg Senneset. Syns blant annet det hørtes ganske brutalt ut med tenkeuke-hjemsendelse, hvis de ikke klarer å møte det ukentlige vektkravet og hvor skremmende det kunne være å bli truet med tvangsbehandling mm. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følte du deg truffet? Er du ej av de som har 10 "selvmordsforsøk" bakom deg og fortsatt klager over at du liksom vil dø men aldri gjør det helhjertet?

Anonymkode: b99fa...fac

Takk og lov for at jeg ikke har slike problemer. Er altfor glad i live mitt til å holde på slik. 

Anonymkode: 98b22...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert mange bordeline pasienter som er misunnelige på den hjelpen hun har fått og som ikke de selv fikk. 

Er det i så fall rart? 

Anonymkode: 0386d...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De med asperger må ha veldig lav iq da,

Må du ikke generalisere.

Anonymkode: 8b6a8...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Glitter skrev:

Tenker du på hun som har Asperger, anoreksi og som driver en blogg om det og livet hennes? Husker ikke hva hun heter, men sykehuset hun var/er på begynner på G. Husker visst ikke navnet på det heller. 

Denne bloggeren?

https://aspergerinformator.com/

Anonymkode: 8b6a8...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...