Gå til innhold

Norsk ungdom får stadig lavere IQ - de som er født i 1975 gjorde det best i evnetester på sesjon, siden har det bare gått nedover


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ikke rasistisk nå?

Anonymkode: 0bfbf...526

I naturen er det 2 ting som avgjør hvordan det går med deg i livet, det er dine gener (deg fysisk), og miljøet rundt deg som interagerer med "deg". Det er alt. Det er ikke noe mer magisk enn som så. Slik at når du ser et utfall, så er det på grunn av en kombinasjon av dine gener, og miljøet rundt deg.

Å da påstå at et utfall på gruppenivå er pga miljø/kultur og ikke gener, er ikke bare ikke-rasistisk, det er den eneste muligheten om du ikke skal bruke rase/genetikk som forklaring. Det er den eneste mulige ikke-rase-istiske forklaringen. Så at folk som bevisst, og spesifikt sier at de ikke mener at gener/rase er forklaringen, skal stemples som rasister, gjør meg rett og slett oppgitt. Hva er det dere vil med slik ordbruk?

Arv eller miljø, du må velge, du kan ikke si arv er rasistisk, mijø er rasistisk, for da er det ingen muligheter igjen. Jeg tror problemet kom når dere omdefinerte ordet rasisme, til å ikke handle om rase men også kultur etc, for da ble plutselig kritikk av kultur, definert som rasisme, men kultur er en viktig del av miljø boksen. Den eneste logiske veien ut av dette problemet, er å tilbake-definere ordet rasisme til å bety at en mener en rase er "overlegen" en annen "rase", også kan dere kalle religionskritikk for, jeg vet ikke, kanskje "religions-kritikk", og kulturkritikk som, jeg vet ikke, kanskje "kultur-kritikk", jeg er ikke god på å finne opp navn, men dere antirasister bør starte et gruppemøte og finne ut av disse greiene, vi kan ikke definere alt av vitenskap om mennesker-miljø interaksjon som rasisme, det nytter bare ikke.

Særlig i Norge er kulturen en ekstra stor del av "miljø" pakken, siden vårt meget store velferdssamfunn utjevner mange av de andre forskjellene som kan være mellom grupper i mange andre land, mangel på mat og utdanningsmuligheter og tak over hodet f.eks forsvinner her, da blir kulturen en større faktor i de forskjellene en ser.

 

Uansett, "rasisten" som mener at rase ikke har noe med saken å gjøre, men kultur hos innvandrere, en gruppe som har økt i andel siden 1975, har nok litt rett men feil samtidig, disse norske forskerne fant nemlig etter analyse av data fra 736'000 deltagere på sesjon hos det Norske Forsvaret, at barn med foreldre fra "den tredje verden" scoret ca 5 IQ poeng lavere i snitt, en forskjell som altså enten må skyldes arv eller miljø. Uansett hvordan du vrir og vender på det

https://psykologisk.no/sp/2018/08/e6/

Men, feilen er, dette er ikke dette som førte til det TS snakker om, med nedgangen i IQ i Norge, fordi dette er en for liten del av befolkningen til å kunne forklare fallet i snitt for hele befolkningen, du kan f.eks tenke deg om 10% av befolkningen hadde 5 poeng lavere IQ, ville det utgjøre ca 0.5 for befolkningssnittet, mens nedgangen for landet som helhet var rundt 5. Det kan altså potensielt forklare ca 10% av nedgangen, men ca 90% av nedgangen må skyldes andre årsaker enn innvandrere i seg selv. At etniske nordmenn sin kultur kan ha blitt påvirket noe av innvandrernes kultur er selvsagt også en mulig faktor som kan øke effekten av innvandring noe på resultatet, men det er utenfor mitt fagfelt så det må forskerne i så fall forske på om de får lov.

 

 

Anonymkode: c85ea...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...