Gå til innhold

Trenger vi "reparations" for samer i Norge


Like Utfall

Anbefalte innlegg

Like Utfall

Det er store kampanjer i USA som begynner å virkelig få fotfeste om "reparations" for afroamerikanere, som er kompensasjon for dagens svarte borgere, for uretten som ble begått tidligere mot svarte i landets historie. En by vedtok til å med å innføre "reparations" nylig, selv om det ble mer med navnet og ikke helt det folk forbinder med "reparations" i kontantform som mange ønsker.

Det fikk meg til å tenke på vårt eget urfolk, min kompetanse på samene er dessverre for dårlig, kan ikke huske at de ble nevnt i det hele tatt på skolen, men ut fra hva jeg kan se virker det ikke som at de har blitt behandlet helt bra hele tiden her i Norge

Noen som vet mer om hva slags eventuell urett urbefolkningen i Norge har blitt utsatt for, og synes dere de bør få kompensering for det idag ?

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, Like Utfall skrev:

Det er store kampanjer i USA som begynner å virkelig få fotfeste om "reparations" for afroamerikanere, som er kompensasjon for dagens svarte borgere, for uretten som ble begått tidligere mot svarte i landets historie. En by vedtok til å med å innføre "reparations" nylig, selv om det ble mer med navnet og ikke helt det folk forbinder med "reparations" i kontantform som mange ønsker.

Det fikk meg til å tenke på vårt eget urfolk, min kompetanse på samene er dessverre for dårlig, kan ikke huske at de ble nevnt i det hele tatt på skolen, men ut fra hva jeg kan se virker det ikke som at de har blitt behandlet helt bra hele tiden her i Norge

Noen som vet mer om hva slags eventuell urett urbefolkningen i Norge har blitt utsatt for, og synes dere de bør få kompensering for det idag ?

Tanker?

Nei, nå må man slutte med dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samene har fått ganske mye kompensasjon allerede. Dessuten har de nylig vunnet frem i en lite viktig sak om at samegutten på Joikabolle-boksen og selve navnet Joikaboller må endres. For det var diskriminerinerende, må vite. 

Syns det er altfor mye hysteri og dumskap rundt omkring nå altså! Nå får folk faen meg slutte tenker jeg!

*Stopp verden, jeg vil aaaav!*

Anonymkode: 2f87d...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Like Utfall skrev:

Det er store kampanjer i USA som begynner å virkelig få fotfeste om "reparations" for afroamerikanere, som er kompensasjon for dagens svarte borgere, for uretten som ble begått tidligere mot svarte i landets historie. En by vedtok til å med å innføre "reparations" nylig, selv om det ble mer med navnet og ikke helt det folk forbinder med "reparations" i kontantform som mange ønsker.

Det fikk meg til å tenke på vårt eget urfolk, min kompetanse på samene er dessverre for dårlig, kan ikke huske at de ble nevnt i det hele tatt på skolen, men ut fra hva jeg kan se virker det ikke som at de har blitt behandlet helt bra hele tiden her i Norge

Noen som vet mer om hva slags eventuell urett urbefolkningen i Norge har blitt utsatt for, og synes dere de bør få kompensering for det idag ?

Tanker?

Er du SMIR sin kommunistiske fetter? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Like Utfall skrev:

Det fikk meg til å tenke på vårt eget urfolk, min kompetanse på samene er dessverre for dårlig, kan ikke huske at de ble nevnt i det hele tatt på skolen

Da tror jeg du fulgte dårlig med - eller ikke husker så veldig godt. 

Med forbehold om at du kan ha gått på skole et sted der de ikke tok pensum så høytidelig.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte en podcast om akkurat det temaet i går (Freakonomics Radio).

Jeg kan forstå at spørsmålet kommer opp i USA siden de hadde statlig rasisme helt frem til 1968. Boligbyggere fikk lån på den betingelsen av de ikke solgte til fargede. Det gjelder også lån fra staten i noen tilfeller!! Dette gjorde at hvite kom seg inn på boligmarkedet.  Boliger som var billige for en arbeiderfamilie i 1968 er utenfor rekkevidde i 2020, litt som i Norge. Det har gjort at fargede havnet utenfor boligmarkedet og ikke har bygget opp/arvet  formue på samme måte som hvite. Inntektsgapet mellom fargede og hvite i USA er 15% , men forskjellen i formue er mye større takket være direkte rasisme.

Med andre ord kan folk som lever i dag peke på et ganske konkret økonomisk tap på grunn av konkret rasisme.

Det ville ikke vært helt uhørt om de som selv ble utsatt for rasismen fikk en kompensasjon. Folk får kompensasjon i Norge også  hvis det offentlige har sviktet veldig grovt. Det er ikke normalt å bli kompensert for urett begått mot forfedre, selv om man ikke arver så mye som man kunne gjort i en ideell verden. Hvor langt tilbake skal man gå? Hvem vet egentlig hva som ville skjedd i en alternativ virkelighet? Har ikke alle blitt utsatt for grov urett om man går langt nok tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
5 timer siden, Like Utfall skrev:

Det er store kampanjer i USA som begynner å virkelig få fotfeste om "reparations" for afroamerikanere, som er kompensasjon for dagens svarte borgere, for uretten som ble begått tidligere mot svarte i landets historie. En by vedtok til å med å innføre "reparations" nylig, selv om det ble mer med navnet og ikke helt det folk forbinder med "reparations" i kontantform som mange ønsker.

Det fikk meg til å tenke på vårt eget urfolk, min kompetanse på samene er dessverre for dårlig, kan ikke huske at de ble nevnt i det hele tatt på skolen, men ut fra hva jeg kan se virker det ikke som at de har blitt behandlet helt bra hele tiden her i Norge

Noen som vet mer om hva slags eventuell urett urbefolkningen i Norge har blitt utsatt for, og synes dere de bør få kompensering for det idag ?

Tanker?

Nå vet jeg i hvert fall at du troller.

alle kjenner til at samene, Norges urbefolkning har vært utsatt for overgrep fra storsamfunnet.

at de ble tvangskristnet, at deres naturreligion ble fordømt, osv osv...

nå har heldigvis norske samer, sine rettigheter, sitt eget ting, og dermed et nødvendig politisk organ som kan kjempe for deres rettigheter.

De lider fortsatt av diskrimineringen og tvangen de har vært underlagt, Slike sår tar dessverre tid å lege, men likevel, de står langt sterkere, i vårt sosialdemokratiske samfunn , enn afroamerikanere i det ekstremkapitalistiske USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
4 timer siden, kupton skrev:

De er vel overkompensert allerede.

Hei

på hvilken måte er samene overkompensert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like Utfall
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

Nå vet jeg i hvert fall at du troller.

alle kjenner til at samene, Norges urbefolkning har vært utsatt for overgrep fra storsamfunnet.

at de ble tvangskristnet, at deres naturreligion ble fordømt, osv osv...

Nei, jeg troller ikke om samekunnskapen min, vet i praksis ingenting om dem og hvordan de ble behandlet opp gjennom historien i Norge, mulig vi må ha lært noe på skolen siden det er pensum men det har jeg glemt i så fall, tror ikke jeg er alene om å ha et sort hull i kunnskapen om dette, at jeg troller om andre ting derimot, vil jeg hverken bekrefte eller avkrefte ;)

Men hva synes du vi bør gjøre for å rette opp i dette vi gjorde mot samene, tvangskristning etc, høres jo fryktelig ut for meg, bør de ikke få oppreising for dette synes du, eller har de allerede fått nok oppreisning allerede. Hva slags oppreisning synes du samene fortjener ?

Jeg vet lite men håper å bli mer belyst om temaet, så gjerne del mer av din kunnskap med oss. Virker ikke som deltagerne i tråden ser behov for oppreisning for samene, men er jo ikke mulig for meg å vite om de har skjulte motiver bak den meningen, mange "white supremacists" er jo imot reparations i USA, så om du hører på argumentene til slike folk vil du jo begynne å tro at reparations for svarte i USA er en dum ide, så viktig å vite hva agendaen er til folk en hører på, så en ikke blir lurt på ville veier av onde folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like Utfall
3 timer siden, ISW skrev:

Er du SMIR sin kommunistiske fetter? 😂

Hmmm føler det er noe 'lurings' på gang her, prøver å lokke meg til å innrømme kjennskap eller slektskap til en viss SMIR, som er bannet fra forumet, for om jeg sier at jeg er SMIR/bor i samme hus som SMIR, blir jeg vel bannet, så kan du vinne debatten på en teknikalitet, isteden for å bli nødt til å slå mine uslåelige argumenter ;) 

Nice try, men faller ikke for den, vil ikke bekrefte eller avkrefte noen som helst genetisk eller fysisk eller annen kobling til denne 'SMIR' du snakker om, ut over å si at han virker som en meget klok herremann:

ZeJaqFB.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg bare si at det er VELDIG mange som dessverre vet minimalt om samer. Vet dere f.eks. at det er forskjell på reinsamer og sjøsamer?  Får å få litt mer kunnskap så kan dere lese om fornorskingen av samer og det finnes også en del historier hvor samene forteller sine opplevelser. 

Jeg hadde en mor og en far som startet på skolen etter 2. verdenskrig. De kunne bare samisk, men på skolen fikk de bare snakke norsk, det ble undervist på norsk og de forsto ingen ting. Da de fikk oss barna så snakket de aldri samisk med oss, de var redde for at vi skulle oppleve det de hadde opplevd, noe som jeg synes er utrolig trist for jeg ville kunnet snakke flytende samisk i dag. Vi fikk ikke gjøre noe som kunne forbinde oss med samer. De siste 10 årene så har samene blitt mer og mer aksepterte, men det er ennå mange fordommer og mye uvitenhet. 

Jeg tror alle mine besteforeldre, tanter og onkler hadde ptsd. En ting er at de opplevde fornorskingen, men før det opplevde de at huset deres og nesten hele landsdelen

På 17.7.2020 den 20.12, Madelenemie skrev:

Nå vet jeg i hvert fall at du troller.

alle kjenner til at samene, Norges urbefolkning har vært utsatt for overgrep fra storsamfunnet.

at de ble tvangskristnet, at deres naturreligion ble fordømt, osv osv...

nå har heldigvis norske samer, sine rettigheter, sitt eget ting, og dermed et nødvendig politisk organ som kan kjempe for deres rettigheter.

De lider fortsatt av diskrimineringen og tvangen de har vært underlagt, Slike sår tar dessverre tid å lege, men likevel, de står langt sterkere, i vårt sosialdemokratiske samfunn , enn afroamerikanere i det ekstremkapitalistiske USA

Ja det er nesten riktig. Stortsett alle slike rettigheter er det reinsamene som har, dette er det ikke mange som vet.  

På 17.7.2020 den 15.28, kupton skrev:

De er vel overkompensert allerede.

På hvilken måte er samer allerede overkompensert? 

På 17.7.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev:

Samene har fått ganske mye kompensasjon allerede. Dessuten har de nylig vunnet frem i en lite viktig sak om at samegutten på Joikabolle-boksen og selve navnet Joikaboller må endres. For det var diskriminerinerende, må vite. 

Syns det er altfor mye hysteri og dumskap rundt omkring nå altså! Nå får folk faen meg slutte tenker jeg!

*Stopp verden, jeg vil aaaav!*

Anonymkode: 2f87d...4cc

 På hvilken måte er samene kompensert?

Kanskje det ikke er så viktig for deg med den lille samegutten på joikaboksen, men det betyr vel en del for de som har jobbet for å få det endret.

Jeg synes ikke det er hysteri og dumskap, jeg vil se at de som mener det har veldig lite kunnskap.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folablakken
33 minutter siden, Fionys skrev:

Kanskje det ikke er så viktig for deg med den lille samegutten på joikaboksen, men det betyr vel en del for de som har jobbet for å få det endret.

Var ikke det bare en person da? Et kvinnfolk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
53 minutter siden, Fionys skrev:

For det første vil jeg bare si at det er VELDIG mange som dessverre vet minimalt om samer. Vet dere f.eks. at det er forskjell på reinsamer og sjøsamer?  Får å få litt mer kunnskap så kan dere lese om fornorskingen av samer og det finnes også en del historier hvor samene forteller sine opplevelser. 

Jeg hadde en mor og en far som startet på skolen etter 2. verdenskrig. De kunne bare samisk, men på skolen fikk de bare snakke norsk, det ble undervist på norsk og de forsto ingen ting. Da de fikk oss barna så snakket de aldri samisk med oss, de var redde for at vi skulle oppleve det de hadde opplevd, noe som jeg synes er utrolig trist for jeg ville kunnet snakke flytende samisk i dag. Vi fikk ikke gjøre noe som kunne forbinde oss med samer. De siste 10 årene så har samene blitt mer og mer aksepterte, men det er ennå mange fordommer og mye uvitenhet. 

Jeg tror alle mine besteforeldre, tanter og onkler hadde ptsd. En ting er at de opplevde fornorskingen, men før det opplevde de at huset deres og nesten hele landsdelen

Ja det er nesten riktig. Stortsett alle slike rettigheter er det reinsamene som har, dette er det ikke mange som vet.  

På hvilken måte er samer allerede overkompensert? 

 På hvilken måte er samene kompensert?

Kanskje det ikke er så viktig for deg med den lille samegutten på joikaboksen, men det betyr vel en del for de som har jobbet for å få det endret.

Jeg synes ikke det er hysteri og dumskap, jeg vil se at de som mener det har veldig lite kunnskap.

 

 

Jeg er så lei folk som skal ha spesialbehandling. Samene kan gjerne melde seg ut av Norge og så sin egen stat. Blir nok en skrinn velferdsstat da, så da blir det nok mer klaging.

Anonymkode: 59c50...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei folk som skal ha spesialbehandling. Samene kan gjerne melde seg ut av Norge og så sin egen stat. Blir nok en skrinn velferdsstat da, så da blir det nok mer klaging.

Anonymkode: 59c50...34b

Ja Nord-Norge kunne blitt sin egen stat. Hadde blitt en rik velferdsstat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Folablakken skrev:

Var ikke det bare en person da? Et kvinnfolk? 

Vet ikke hvor mange, må ærligtalt si jeg fulgte ikke så mye med i den saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fionys skrev:

Ja Nord-Norge kunne blitt sin egen stat. Hadde blitt en rik velferdsstat. 

Jeg snakket om en ren Samestat. Det hadde neppe gått så bra.

Anonymkode: 59c50...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fionys skrev:

Ja Nord-Norge kunne blitt sin egen stat. Hadde blitt en rik velferdsstat. 

Seriøst? Rik på hva? 

Anonymkode: e0610...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Rik på hva? 

Anonymkode: e0610...901

Fæsk? Litt usikker på om levestandaren hadde kunne blitt opprettholdt da.

Anonymkode: 59c50...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...