Gå til innhold

Trenger vi "reparations" for samer i Norge


Like Utfall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
40 minutter siden, Fionys skrev:

For eksempel olje. 

Men den vil man jo ikke hente ut av hensyn til miljøet.

Anonymkode: 59c50...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
På 19.7.2020 den 12.15, Fionys skrev:

For det første vil jeg bare si at det er VELDIG mange som dessverre vet minimalt om samer. Vet dere f.eks. at det er forskjell på reinsamer og sjøsamer?  Får å få litt mer kunnskap så kan dere lese om fornorskingen av samer og det finnes også en del historier hvor samene forteller sine opplevelser. 

Jeg hadde en mor og en far som startet på skolen etter 2. verdenskrig. De kunne bare samisk, men på skolen fikk de bare snakke norsk, det ble undervist på norsk og de forsto ingen ting. Da de fikk oss barna så snakket de aldri samisk med oss, de var redde for at vi skulle oppleve det de hadde opplevd, noe som jeg synes er utrolig trist for jeg ville kunnet snakke flytende samisk i dag. Vi fikk ikke gjøre noe som kunne forbinde oss med samer. De siste 10 årene så har samene blitt mer og mer aksepterte, men det er ennå mange fordommer og mye uvitenhet. 

Jeg tror alle mine besteforeldre, tanter og onkler hadde ptsd. En ting er at de opplevde fornorskingen, men før det opplevde de at huset deres og nesten hele landsdelen

Ja det er nesten riktig. Stortsett alle slike rettigheter er det reinsamene som har, dette er det ikke mange som vet.  

På hvilken måte er samer allerede overkompensert? 

 På hvilken måte er samene kompensert?

Kanskje det ikke er så viktig for deg med den lille samegutten på joikaboksen, men det betyr vel en del for de som har jobbet for å få det endret.

Jeg synes ikke det er hysteri og dumskap, jeg vil se at de som mener det har veldig lite kunnskap.

 

 

Hei

jeg vet forskjellen på reinsamer og sjøsamer, litt i hvertfall. Jeg kaller i midlertidig reinsamer for flyttsamer, kanskje noe jeg har lagd selv, vet ikke.

men takk for informasjonen. Har reisamene mer rettigheter fordi de blir mer å regne som bønder? 
 

Jeg vet lite om samisk kultur og samer, men siden verdens urbefolkninger, betyr mye for meg, av ulike grunner, så er mitt eget lands urbefolkning selvsagt i min bevissthet og i mitt hjerte.

jeg tok statsborgertesten som FRP fikk innført, og jeg bestod:-) og da lærte jeg hva som er samenes nasjonaldag:-) og hvor mye dyrket mark det er i Norge. Begge deler hadde jeg glemt. De to tok jeg feil på, men jeg bestod, puh...

jeg er norsk men tok den pga utenlandske venner som trener for å ta den:-)

jeg husket lengste fjord, ant barn som bor med foreldrene sine, og hvor mye barn mellom 18 og 20 år må betale hos tannlegen. Hva EFTA er, og hvile land som er med i EFTA,, Mange spørsmål om mye løst og tilfeldig 

glad jeg bestod, kanskje burde FRP foreslå at alle som ikke består statsborgerptøven står i fare for å miste sitt statsborgerskap , Det tror jeg hadde går riktig ikke for mange, og også FRP velgere .Men svarer man feil på bare 5 spørsmål , så består man ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Madelenemie skrev:

Jeg er norsk men tok den pga utenlandske venner som trener for å ta den:-)

jeg husket lengste fjord, ant barn som bor med foreldrene sine, og hvor mye barn mellom 18 og 20 år må betale hos tannlegen. Hva EFTA er, og hvile land som er med i EFTA,, Mange spørsmål om mye løst og tilfeldig 

glad jeg bestod, kanskje burde FRP foreslå at alle som ikke består statsborgerptøven står i fare for å miste sitt statsborgerskap , Det tror jeg hadde går riktig ikke for mange, og også FRP velgere .Men svarer man feil på bare 5 spørsmål , så består man ikke...

Håper ikke det gjelder etniske nordmenn for å være helt ærlig husker jeg ikke lengste fjord, og forstår ikke hvorfor man skal vite hvor mange barn som bor med sine foreldre og prisen for tannlegen 😛

Anonymkode: 6aae8...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke det gjelder etniske nordmenn for å være helt ærlig husker jeg ikke lengste fjord, og forstår ikke hvorfor man skal vite hvor mange barn som bor med sine foreldre og prisen for tannlegen 😛

Anonymkode: 6aae8...c92

Jeg vil tro det er viktigere ting for å lykkes med å bli integrert i det norske samfunnet enn all denne merkelige faktakunnskapen den vanlige norske borger ikke har langt fremme i sin bevissthet i det daglige. For egen del frykter jeg at jeg hadde strøket med glans hvis rekken av de spørsmålene som er nevnt her fortsetter videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 21.7.2020 den 9.43, AnonymBruker skrev:

Håper ikke det gjelder etniske nordmenn for å være helt ærlig husker jeg ikke lengste fjord, og forstår ikke hvorfor man skal vite hvor mange barn som bor med sine foreldre og prisen for tannlegen 😛

Anonymkode: 6aae8...c92

Enig i det:-)

men det og lignende spørsmål består FrP sin statsborgerprøve av. Jeg bestod, men takket være spørsmål jeg burde vite siden jeg har barn, og at jeg husket mer enn jeg trodde fra geografitimen for 100 år siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...