Gå til innhold

Kupton eller andre. Er det bare slik menn er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg nok hørt før og vet jo at det er riktig. Har prøvd å være mer tydelig. Feks sier jeg fra at jeg ikke liker at min mann alltid kritiserer og retter på alt jeg gjør.  Han blir like forundret hver gang jeg tar det opp og sier at han bare gir beskjed om hvordan ting er. At maten ikke er god nok eller jeg har ikke vasket bra nok. Kan ikke forstå hvorfor jeg reagerer på det. Jeg har utallige ganger sagt at jeg ikke liker at han presser meg til sex fordi jeg har en overgrepshistorie. Han fortsetter som før. Må jeg fortelle historien hver gang?. Jeg har en mannlig psykolog. Vil han forstå hva jeg snakker om?. Tør ikke ta dette opp. 

Anonymkode: 3aca5...069

handler om personlighet og ikke kjønn i dette tilfellet.

Anonymkode: f3361...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dolmio
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

handler om personlighet og ikke kjønn i dette tilfellet.

Anonymkode: f3361...25c

Eller begge deler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

handler om personlighet og ikke kjønn i dette tilfellet.

Anonymkode: f3361...25c

Poenget er litt at han selv unskylder seg med at det bare er slik menn er. 

Anonymkode: 3aca5...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er litt at han selv unskylder seg med at det bare er slik menn er. 

Anonymkode: 3aca5...069

eksemplet du kom med tidligere kan ikke relateres til kjønn, her handler det om (hans) personlighetstrekk.

Anonymkode: f3361...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet  liker og respekterer jeg menn.  Uansett kan det som er typisk for kvinner være bra for menn og det som er typisk for menn være noe vi kvinner trenger. Tror det er viktig å se dette. 

Anonymkode: 3aca5...069

Hva mener du er typisk hos menn, som kvinner trenger?

Anonymkode: 4661c...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På ingen måte et angrep mot menn. Bare et ærlig spørsmål. Noe jeg har levd med i åresvis og endelig tørr å spørre om. Men som man ikke kan spørre om fordi folk så lett blir fornærmet og tar ting opp i verste mening i stedet for å prøve å gi et fornuftig og saklig svar. Kanskje det er på høy tid at man faktisk snakker om disse ulikhetene for å få det bedre sammen? Hvis man alltid går i forsvar kommer man ingen vei. 

Anonymkode: 3aca5...069

Jeg hogg til litt hardt. Beklager det. Men jeg  tror kjønnsrollemønstre er tillært. Det ser man der det er mange fra æreskulturer  de  ser på norske menn som feminine. Selv er jeg ikke den som tar initiativ og ikke alltid er som en mann forventes å være. Særlig når det kommer til sex. Jeg er veldig lite klåfingret, eller insisterende. en da får jeg beskjed om at det er feil også. Av de kvinnene jeg har vært sammen med. Så det er kjønnsrollemønster. Når jeg videre nedover tråden leser att du har vært utsatt for overgrep, så er det ikke rett mann for deg, en som er insisterende når det gjelder sex. Langt fra alle menn er det. Men noen kvinner vil ha macho menn osv.

 

Alle de kvinnene jeg har vært sammen med har vært vidt forskjellige. Spessiellt med tanke på å snakke om følelser og dette med sex. Ei var overhodet ikke fintfølende, en annen klarte jeg ikke å tolke, en tredje var mer sexfiksert enn den mest harry mannen.

Anonymkode: b0f94...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er typisk hos menn, som kvinner trenger?

Anonymkode: 4661c...c33

Man skal jo være forsiktig å snakke om slikt fordi i dagens samfunn skal det jo ikke være forskjell. Men kanskje akkurat det at de ofte er mer løsningsorientert, kan ta en ting om gangen og sette følelser til side. At de ofte er mer beskyttende og kanskje mer ukompliserte. Litt mer følelsesmessig stabil. Dette gjelder jo ikke alle menn men tror at det er mer vanlig hos menn. De har jo også ofte andre interesser i det daglige ang praktiske ting som skal ordnes. Det er jo best å være to som utfyller og støtter hverandre uansett hvem som har de og de egenskapene. 

Anonymkode: 3aca5...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

😁

Jeg får visse assossiasjoner til mine egne tanker da sønnen min var liten. Det var enklere enn å oppdra storesøsteren hans.

Når de blir voksne, er det nok store variasjoner, på tvers av kjønn.

Jeg var visst nok enklere enn søsteren min og ifølge pappa er jeg 50% gutt 🙄 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn er generelt mer egoistiske enn kvinner. 

Og en har alltid hørt at kvinner elsker å sladre sammen og å snakke mye  . Men jeg har erfart at menn er mye verre ,de elsker å komme samme under en rekke påfunn som jaktturer, fisketurer, fikse biler i garasjen imens de drikker øl,osv. Og alltid skal de dominere samtalen når en er flere par sammen, da skal det snakkes om fiske ,motorer ,biler og jakt, sånne temaer som interesserer oss damer lite. I tillegg snakker de så høyt at vi damer ikke kan snakke sammen om noe annet.  Slår aldri feil.

Tenker av og til at jeg misunner de som er lesbiske, måtte vært så deilig å leve med noen som var mer lik en selv.

Anonymkode: d9d6c...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg nok hørt før og vet jo at det er riktig. Har prøvd å være mer tydelig. Feks sier jeg fra at jeg ikke liker at min mann alltid kritiserer og retter på alt jeg gjør.  Han blir like forundret hver gang jeg tar det opp og sier at han bare gir beskjed om hvordan ting er. At maten ikke er god nok eller jeg har ikke vasket bra nok. Kan ikke forstå hvorfor jeg reagerer på det. Jeg har utallige ganger sagt at jeg ikke liker at han presser meg til sex fordi jeg har en overgrepshistorie. Han fortsetter som før. Må jeg fortelle historien hver gang?. Jeg har en mannlig psykolog. Vil han forstå hva jeg snakker om?. Tør ikke ta dette opp. 

Anonymkode: 3aca5...069

Jeg synes du har fått flere gode svar på hvordan håndtere denne situasjonen og mannen, men i mitt hode blir det i hvert fall helt feil å skulle presses til intimitet med sin kjære (særlig når du har overgrepsproblematikk med deg i bagasjen). Det skal skje på like premisser og på en enighet om at begge ønsker det samme. Om en uttrykker den minste motvilje, skal det respekteres av den andre (enten det er mannen eller kvinnen i forholdet) - er det ikke det som er kjærlighet mellom to mennesker som er glade i hverandre og ønsker hverandre det beste? Slik er i hvert fall heldigvis min opplevelse av intimitet sammen med min samboer og jeg er også svært glad for at han respekterer mine grenser siden jeg også har vært utsatt for overgrep i oppveksten.

Jeg håper du tar motet til deg og tar dette opp med din psykolog. De er øvet til å håndtere mange situasjoner og de er gjerne opptatt av å forstå mennesker - derfor de er blitt psykologer. Selv har jeg snakket om det mest forunderlige jeg aldri hadde trodd jeg skulle tørre å ta opp med min psykolog, men det er når du virkelig våger i terapi, at du også har mest å vinne - snakker av erfaring.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn er generelt mer egoistiske enn kvinner. 

Og en har alltid hørt at kvinner elsker å sladre sammen og å snakke mye  . Men jeg har erfart at menn er mye verre ,de elsker å komme samme under en rekke påfunn som jaktturer, fisketurer, fikse biler i garasjen imens de drikker øl,osv. Og alltid skal de dominere samtalen når en er flere par sammen, da skal det snakkes om fiske ,motorer ,biler og jakt, sånne temaer som interesserer oss damer lite. I tillegg snakker de så høyt at vi damer ikke kan snakke sammen om noe annet.  Slår aldri feil.

Tenker av og til at jeg misunner de som er lesbiske, måtte vært så deilig å leve med noen som var mer lik en selv.

Anonymkode: d9d6c...689

Hmm, sånn er det ikke i min familie. Når slekta er samlet, er det damestemmer man hører. Hvis en mann (eller jeg) begynner å si noe, blir han fort avbrutt. Men alle bare flytter seg rundt ettersom hvem de ønsker å prate med, så det virker ikke som et stort problem for andre enn meg. Jeg blir gal av tusen samtaler på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg nok hørt før og vet jo at det er riktig. Har prøvd å være mer tydelig. Feks sier jeg fra at jeg ikke liker at min mann alltid kritiserer og retter på alt jeg gjør.  Han blir like forundret hver gang jeg tar det opp og sier at han bare gir beskjed om hvordan ting er. At maten ikke er god nok eller jeg har ikke vasket bra nok. Kan ikke forstå hvorfor jeg reagerer på det. Jeg har utallige ganger sagt at jeg ikke liker at han presser meg til sex fordi jeg har en overgrepshistorie. Han fortsetter som før. Må jeg fortelle historien hver gang?. Jeg har en mannlig psykolog. Vil han forstå hva jeg snakker om?. Tør ikke ta dette opp. 

Anonymkode: 3aca5...069

Jeg tror du ville fått litt andre svar hvis du skrev dette i starten. Det virker som om mannen din er litt utenfor normalen.

Generelt er det ikke alltid enkelt å forholde seg til folk som bare forteller hva de føler uten å si hva de forventer av den andre. Det er ikke alltid like opplagt som i fortellingen om de som kjørte forbi veikroer. (Det hintet ville jeg skjønt).

Jeg kjenner folk som til og med på direkte spørsmål ikke vil si hva de vil. De vil at forslaget skal komme fra den andre sånn at de ikke føler de presser gjennom noe.

Altså kan noen godt være litt mer "egoister" og si hva de vil. Anklagene kommer jo indirekte senere uansett hvis man ikke tar hensyn til hintene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Grendel skrev:

Jeg tror du ville fått litt andre svar hvis du skrev dette i starten. Det virker som om mannen din er litt utenfor normalen.

Generelt er det ikke alltid enkelt å forholde seg til folk som bare forteller hva de føler uten å si hva de forventer av den andre. Det er ikke alltid like opplagt som i fortellingen om de som kjørte forbi veikroer. (Det hintet ville jeg skjønt).

Jeg kjenner folk som til og med på direkte spørsmål ikke vil si hva de vil. De vil at forslaget skal komme fra den andre sånn at de ikke føler de presser gjennom noe.

Altså kan noen godt være litt mer "egoister" og si hva de vil. Anklagene kommer jo indirekte senere uansett hvis man ikke tar hensyn til hintene. 

Jeg forstår hva du sier. Nå handler det ikke alltid om å praktisk oppnå noe man vil ha som feks det eksempelet Kupton kom med. Det har noe med å føle at den andre bryr seg. At den andre over tid bryr seg så mye at hen har lagt merke til og anstrengt seg litt for å vite hva den andre liker og trenger. Jeg har opplevd deg som en oppegående og forståelsesfull mann. Tror du ikke hvis en mann anstrenger seg litt og virkelig prøver å lytte til sin kvinne vil han kunne gjøre det uten å måtte ha det i klartekst hver gang?. Det er egentlig det jeg spør om. Hvis det ikke stemmer er det lettere å akseptere at noen menn faktisk ikke klarer det.

Anonymkode: 3aca5...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn er generelt mer egoistiske enn kvinner. 

Og en har alltid hørt at kvinner elsker å sladre sammen og å snakke mye  . Men jeg har erfart at menn er mye verre ,de elsker å komme samme under en rekke påfunn som jaktturer, fisketurer, fikse biler i garasjen imens de drikker øl,osv. Og alltid skal de dominere samtalen når en er flere par sammen, da skal det snakkes om fiske ,motorer ,biler og jakt, sånne temaer som interesserer oss damer lite. I tillegg snakker de så høyt at vi damer ikke kan snakke sammen om noe annet.  Slår aldri feil.

Tenker av og til at jeg misunner de som er lesbiske, måtte vært så deilig å leve med noen som var mer lik en selv.

Anonymkode: d9d6c...689

Jeg er litt enig med deg i at menn ofte kan dominere praten med smale temaer som interesserer kun et fåtall og Nesten utelukkende menn. I hvertfall til selskspsbruk. Ikke få middagsselskaper der jeg har blitt sittende å lytte til detaljer om solcellepanelet, fugemasse til gamle hyttevinduet eller kanskje ulike typer rulleski og medfølgende utstyr. Og de blir liksom aldri ferdig med temaene og reflekterer ikke over at samtalen kun engasjerer et fåtall. Kvinner er ofte mer interessert i å diskutere «de nære ting» og mennesker. Alternativt politikk eller litteratur, hvor en kan utveksle meninger og ikke bare fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Ekstra skrev:

Jeg er litt enig med deg i at menn ofte kan dominere praten med smale temaer som interesserer kun et fåtall og Nesten utelukkende menn. I hvertfall til selskspsbruk. Ikke få middagsselskaper der jeg har blitt sittende å lytte til detaljer om solcellepanelet, fugemasse til gamle hyttevinduet eller kanskje ulike typer rulleski og medfølgende utstyr. Og de blir liksom aldri ferdig med temaene og reflekterer ikke over at samtalen kun engasjerer et fåtall. Kvinner er ofte mer interessert i å diskutere «de nære ting» og mennesker. Alternativt politikk eller litteratur, hvor en kan utveksle meninger og ikke bare fakta.

Her deler vi nok ikke samme erfaring. Jeg var nettopp eneste kvinne på en middag hvor det ellers deltok to menn, og jeg opplevde i stor grad å kunne bidra like mye i samtalen som mennene, men nå tror jeg ingen av de hverken er opptatt av fiske eller reparasjon av hus. Jeg tror det ofte handler om at deltakerne i samtalen tar hensyn til hverandres interesser. Er det et område jeg ikke kan noe om, ser jeg det som en anledning til å lære noe nytt og stiller gjerne spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Ekstra skrev:

Jeg er litt enig med deg i at menn ofte kan dominere praten med smale temaer som interesserer kun et fåtall

På samme måte som kvinner kan dominere med snakk om egne barn.

Anonymkode: 9c50c...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som kvinner kan dominere med snakk om egne barn.

Anonymkode: 9c50c...982

Ja, akkurat det har jeg aldri helt skjønt. Barn er altoppslukende og en periode er savnet etter pustehull der man kan snakke om annet stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Her deler vi nok ikke samme erfaring. Jeg var nettopp eneste kvinne på en middag hvor det ellers deltok to menn, og jeg opplevde i stor grad å kunne bidra like mye i samtalen som mennene, men nå tror jeg ingen av de hverken er opptatt av fiske eller reparasjon av hus. Jeg tror det ofte handler om at deltakerne i samtalen tar hensyn til hverandres interesser. Er det et område jeg ikke kan noe om, ser jeg det som en anledning til å lære noe nytt og stiller gjerne spørsmål.

Ja det finnes heldigvis masse unntak, og alle menn(esker) er ikke slik, jeg bare synes det er litt typisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som kvinner kan dominere med snakk om egne barn.

Anonymkode: 9c50c...982

Vi damer er god på å prate. Og «det hjertet er fullt av taler munnen « står det en plass. Man snakker om det som man bryr seg om og er opptatt av. Så kanskje de lett blir til at man lufter det som ligger først i rekka på en måte. Ikke noe å dømme folk for hverken å snakke om jakt , bil , unger osv. Det viktigste er å ha evnen til å virkelig lytte til andre selv om man selv ikke er så interessert. 

Anonymkode: 3aca5...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev:

Han sier ofte at han bare er en mann og at det er mitt ansvar og hele tiden fortelle helt konkret hva jeg føler og ønsker fra han igjen og igjen og igjen

Akkurat denne forklaringen som han har her, synes jeg som mann at er litt tynn. Hvis han ikke har noe innsikt i andres følelser og da særlig dine , så kanskje han er litt umoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...