Gå til innhold

Kupton eller andre. Er det bare slik menn er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du sier. Nå handler det ikke alltid om å praktisk oppnå noe man vil ha som feks det eksempelet Kupton kom med. Det har noe med å føle at den andre bryr seg. At den andre over tid bryr seg så mye at hen har lagt merke til og anstrengt seg litt for å vite hva den andre liker og trenger. Jeg har opplevd deg som en oppegående og forståelsesfull mann. Tror du ikke hvis en mann anstrenger seg litt og virkelig prøver å lytte til sin kvinne vil han kunne gjøre det uten å måtte ha det i klartekst hver gang?. Det er egentlig det jeg spør om. Hvis det ikke stemmer er det lettere å akseptere at noen menn faktisk ikke klarer det.

Anonymkode: 3aca5...069

Jeg tror de fleste menn skjønner hva partneren vil mesteparten av tiden. Noen ganger er det vanskelig å skjønne. Andre ganger velger man kanskje å ikke ta hintet fordi man ikke vil det samme som hun vil. 

Jeg er ikke sikker på om kvinner alltid er flinke til å forstå mannen hele tiden og respondere på det de tror han vil. Jeg tror på at du er flink siden du skriver at du trøster og støtter ham. 

Altså tror jeg ikke oppførselen hans kan forklares bare med at han er mann. Alle menn kritiserer ikke matlagingen og husarbeidet til partneren sin. Alle menn er heller ikke helt fri for antenner når det gjelder sex. Jeg tar forbehold om at jeg bare har hørt din side av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn er generelt mer egoistiske enn kvinner. 

Og en har alltid hørt at kvinner elsker å sladre sammen og å snakke mye  . Men jeg har erfart at menn er mye verre ,de elsker å komme samme under en rekke påfunn som jaktturer, fisketurer, fikse biler i garasjen imens de drikker øl,osv. Og alltid skal de dominere samtalen når en er flere par sammen, da skal det snakkes om fiske ,motorer ,biler og jakt, sånne temaer som interesserer oss damer lite. I tillegg snakker de så høyt at vi damer ikke kan snakke sammen om noe annet.  Slår aldri feil.

Tenker av og til at jeg misunner de som er lesbiske, måtte vært så deilig å leve med noen som var mer lik en selv.

Anonymkode: d9d6c...689

Min erfaring er at menn ofte dominerer samtalen på fester og i lunsjen på jobben. I familieselskap, barnebursdag med foreldre etc er det damene som snakker mest.

Jeg skjønner ikke hva som er ille med at menn elsker å komme sammen på fisketurer, bilmekking etc. Er ikke det bare bra? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ekstra skrev:

Jeg er litt enig med deg i at menn ofte kan dominere praten med smale temaer som interesserer kun et fåtall og Nesten utelukkende menn. I hvertfall til selskspsbruk. Ikke få middagsselskaper der jeg har blitt sittende å lytte til detaljer om solcellepanelet, fugemasse til gamle hyttevinduet eller kanskje ulike typer rulleski og medfølgende utstyr. Og de blir liksom aldri ferdig med temaene og reflekterer ikke over at samtalen kun engasjerer et fåtall. Kvinner er ofte mer interessert i å diskutere «de nære ting» og mennesker. Alternativt politikk eller litteratur, hvor en kan utveksle meninger og ikke bare fakta.

Jeg har aldri tenkt at politikk og litteratur er typisk kvinnelige samtaleemner. Ved siden av trening/turer tror jeg det er de tingene jeg diskuterer mest med andre menn.

(I alle fall hvis man utvider "litteratur" til filmer og TV serier.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Grendel skrev:

Min erfaring er at menn ofte dominerer samtalen på fester og i lunsjen på jobben. I familieselskap, barnebursdag med foreldre etc er det damene som snakker mest.

Jeg skjønner ikke hva som er ille med at menn elsker å komme sammen på fisketurer, bilmekking etc. Er ikke det bare bra? 

 

Det er ikke ille ,da har du misforstått meg, det er helt i orden med jakt osv. Det jeg undres litt over er at disse manne-tingene brukes som grunn til å møtes, være sosial og gjerne drikke alkohol.  Det virker som om menn må ha en grunn for å møtes ,imens vi damer bare møtes for å møtes ,for å si det sånn.  Så ikke noe galt ,bare noe jeg har registrert og undrer meg litt om hvorfor det er sånn.

Anonymkode: d9d6c...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg har aldri tenkt at politikk og litteratur er typisk kvinnelige samtaleemner. Ved siden av trening/turer tror jeg det er de tingene jeg diskuterer mest med andre menn.

(I alle fall hvis man utvider "litteratur" til filmer og TV serier.) 

Nei, mente heller ikke at disse emnene var typisk kvinnelige, mente mer at diskusjoner av type faktautveksling om utstyr og gjenstander var mer mannlig. Sånne «diskusjoner» interesserer meg svært lite i selskapslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ille ,da har du misforstått meg, det er helt i orden med jakt osv. Det jeg undres litt over er at disse manne-tingene brukes som grunn til å møtes, være sosial og gjerne drikke alkohol.  Det virker som om menn må ha en grunn for å møtes ,imens vi damer bare møtes for å møtes ,for å si det sånn.  Så ikke noe galt ,bare noe jeg har registrert og undrer meg litt om hvorfor det er sånn.

Anonymkode: d9d6c...689

Kvinner har jo gjerne syklubber og lesesirkler av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.7.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev:

Hva sier dere menn , terapeuter og andre innpå her. Det finnes litteratur som beskriver mann og kvinne som om de er på hver sin planet. Jeg har i åresvis prøvd å få min mann til å forstå mine følelser og tanker. Hva jeg trenger. Hvorfor jeg gjør der jeg gjør og hva jeg liker og ikke. Likevel er det som om jeg ikke når inn. Vi har hatt mange vanskelig og lange samtaler der jeg føler at han endelig ser meg og jeg har følt meg så nær og elsket. Men det går  ikke mange dagene før det oppleves som jeg aldri har snakket om noe. Han fortsetter som før og virker like uforstående til meg og mine følelser. Etter mange års ekteskap går det opp for meg at jeg ikke kan forvente noe mer. Han sier ofte at han bare er en mann og at det er mitt ansvar og hele tiden fortelle helt konkret hva jeg føler og ønsker fra han igjen og igjen og igjen. Han legger ansvaret og skylden over på meg hvis han «ubevisst» har sårer meg fordi han vet jo ikke bedre. Jeg klarer bare ikke forstå at menn er slik? Er det virkelig sant? Klarer han ikke å huske eller selv forstå? Er dette noe jeg som kvinne bare må finne meg i fordi sånn er menn? 
 

Anonymkode: 3aca5...069

Nei, ikke alle menn er sånn. Mange menn er oppmerksomme på sine partnere og gjør sitt beste for å være gode mot dem. Det er ikke fordi du er kvinne og han er mann at det er som det er i ditt ekteskap. Å legge hele ansvaret over på deg er bare tull. Det kan hende at hvis du begynner å bygge opp ditt eget liv hvor ikke all lykke skal komme fra ham at han våkner og ser hva han har foran seg? Det er ikke alle forunt å få en ektefelle de er lykkelige med. Det er noe vi alle ønsker og kanskje til og med krever, men det er bare å se rundt seg og søke i litteraturen så skjønner man fort at dette ikke er sant. Har dere noe felles dere kan dyrke? Orker du å sette deg inn i hans verden og se om det er noe der du kan henge deg på eller er ikke det aktuelt? Har du en aktivitet utenfor hjemmet du kan engasjere deg i? Har du venninner du kan snakke med? Mitt forslag er at du finner på noe nytt og ikke går i de samme sporene. Det er skremmende og krevende, men kan vise seg å være det beste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 24.7.2020 den 13.51, kupton skrev:

Det er et vidt spenn i hvordan både menn og kvinner er på dette området. Men det er dekning for å si at de to spenn eller gjennomsnittet er noe forskjøvet mellom de to kjønn.

Menn er mer opptatt enn kvinner av hvordan ting ER, ikke hvordan det føles. Menn er også mer konkrete i sin uttrykksmåte enn kvinner. Kvinner er mer "hintende"

Jeg tar siste situasjon av en rekke beskrevet av en mann som kjørte bil med sin kone. De hadde passert flere kroer hvor hun hadde spurt, "Tror du de har kaffe her?". Han svarte som best han kunne, "Ja, det tror jeg", basert på hans erfaring om at alle kroer har kaffe. Så kjørte han forbi og videre. Ved den sjuende kroen utbrøt kona: "Hvis du ikke stopper her så jeg får meg en kaffe, er det skilsmisse umiddelbart". Da svingte han selvsagt inn siden hans kjære kone sa at hun ville ha kaffe.

Enten dette bare er vandrehistorie eller et reelt eksempel, så klarer jeg ikke å la være å tenke at denne mannen ikke kan være den skarpeste kniven i skuffen😅

Men poenget kom uansett klart frem da☺️

Anonymkode: d4c04...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en vandrehistorie. Det er fra et svensk tv-program om kjønnsforskjeller, og mannen er absolutt blant de skarpe. Det er en svensk forsvarstopp som forteller om en biltur fra Stockholm til Gøteborg sammen med sin kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Det er en svensk forsvarstopp som forteller om en biltur fra Stockholm til Gøteborg sammen med sin kone.

Forsvaret er vel det ultimate eksemplet på en verden med klare ordre, fri for hint og tolkninger av ønsker. Rart at ikke kona hadde forstått det tidligere.

Ang. "mannlige" samtaleemner som ble diskutert på forrige side, vil jeg tilføye ett tema: Militæret. Jeg gikk i sin tid på et mannsdominert studiested, og du verden så mange endeløse samtaler jeg overhørte som kunne oppsummeres som alle sersjanter er drittsekker og / eller førstegangstjenesten var gørrkjedelig.

Nå er jo militærtjenesten for begge kjønn og bare en liten del av kullet, så de yngre snakker kanskje om andre ting (som sport og sportsspill...), men det skal fortsatt ikke mye til før de eldre mannfolka kommer med militærhistoriene sine. Dette temaet fungerer som den mannlige varianten av svangerskap og fødsler - evig aktuelt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kupton skrev:

Det er ikke en vandrehistorie. Det er fra et svensk tv-program om kjønnsforskjeller, og mannen er absolutt blant de skarpe. Det er en svensk forsvarstopp som forteller om en biltur fra Stockholm til Gøteborg sammen med sin kone.

Du store all verden. Jeg antar dette var ment som (et forsøk på) humor fra hans side. Om ikke må det være svært hemmende i yrkessammenheng å være avhengig av at alle beskjeder formuleres bokstavelig og presist for at han skal kunne forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

Du store all verden. Jeg antar dette var ment som (et forsøk på) humor fra hans side. Om ikke må det være svært hemmende i yrkessammenheng å være avhengig av at alle beskjeder formuleres bokstavelig og presist for at han skal kunne forstå. 

Har lest at aspergere kan fungere godt i militæryrker, da det gjerne er mindre rom for tolkninger og nettopp presise og tydelige beskjeder. Det er lett å vite hva som forventes. 

Anonymkode: 59265...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at aspergere kan fungere godt i militæryrker, da det gjerne er mindre rom for tolkninger og nettopp presise og tydelige beskjeder. Det er lett å vite hva som forventes. 

Anonymkode: 59265...c5a

Det er en myte at all kommunikasjon i militæret er bokstavelig, kort og presis. Også militærets kommunikasjon- og samhandlingsform og kultur har endret de siste tiårene, akkurat slik byråkratiet og universitetet har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at aspergere kan fungere godt i militæryrker, da det gjerne er mindre rom for tolkninger og nettopp presise og tydelige beskjeder. Det er lett å vite hva som forventes. 

Anonymkode: 59265...c5a

Alt handler om aspergers på dette forumet!

Anonymkode: 9c50c...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kayia skrev:

Også militærets kommunikasjon- og samhandlingsform og kultur har endret de siste tiårene, akkurat slik byråkratiet og universitetet har. 

Sikkert - forhåpentligvis. Men jeg har en følelse av at den historien er en god del år gammel (og en smule konstruert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Sikkert - forhåpentligvis. Men jeg har en følelse av at den historien er en god del år gammel (og en smule konstruert).

Mistenker det samme, og har således lettere dårlig samvittighet for å punktere et godt poeng ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt handler om aspergers på dette forumet!

Anonymkode: 9c50c...982

Synes du det? Jeg synes det handler mye om depresjoner, bipolare, alkoholisme og narkomani, traumer, behandling, schizofreni, personlighetsforstyrrelser, adhd, barnevern, vold, osv. osv. Men har ikke telt hvor ofte asperger er nevt sammenlignet med de andre temaene. 

Anonymkode: 59265...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at aspergere kan fungere godt i militæryrker, da det gjerne er mindre rom for tolkninger og nettopp presise og tydelige beskjeder. Det er lett å vite hva som forventes. 

Anonymkode: 59265...c5a

Det er en myte at jobb i Forsvaret går ut på å gjøre som andre sier uten å tenke selv. Det er langt fra virkeligheten. 

Jeg har selv jobbet i Forsvaret, og det er store krav til generell intelligens, personlig initiativ, dømmekraft, gjennomføringsevne, ansvarsfølelse, struktur og oversikt, stresstoleranse og samarbeidsevner, for å nevne noe. Dette gjelder både menige og befal. 

Jeg har personlig svært vanskelig for å se at autister kan fungere særlig godt i et miljø som stiller så høye krav til eksekutiv funksjon og sosial kompetanse som det en moderne militærmakt gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

Du store all verden. Jeg antar dette var ment som (et forsøk på) humor fra hans side. Om ikke må det være svært hemmende i yrkessammenheng å være avhengig av at alle beskjeder formuleres bokstavelig og presist for at han skal kunne forstå. 

Kanskje det var et forsøk på adferdsterapi med kona? Ingen respons på hinting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Kanskje det var et forsøk på adferdsterapi med kona? Ingen respons på hinting. 

Huff, høres i såfall noe passivaggressivt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...