Gå til innhold

Har du en fin sommer, kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 - 2 år er ikke særlig lang tid i mine øyne.  Jeg har en venninne i USA som er arbeidsledig og hun har penger til mat og har hatt i flere måneder.  

Anonymkode: 86f5e...911

Hvor mye får hun utbetalt i forhold til arbeidsledige i Norge?

Anonymkode: 47c3a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye får hun utbetalt i forhold til arbeidsledige i Norge?

Anonymkode: 47c3a...f73

Det aner jeg ikke, og hvis jeg visste det så hadde det ikke sagt så mye.  Det er levekostnader som teller.  Hun er født og oppvokst i USA og ikke en av de illegale innvandrerne som blir trukket frem i norske aviser.  Hun har i hvert fall ikke særlig mindre enn en arbeidsledig nordmann.

Anonymkode: 86f5e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis du hadde en ok forsikring. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/4q533R/blir-kastet-ut-av-hjemmet-sitt-om-to-uker

Anonymkode: 0e3cd...1df

Her er det en illegal mexikaner som ikke har orden på livet sitt.  Alle de millionene illegale som er i denne situasjonen er virkelig en utfordring

Anonymkode: 86f5e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke andre land får man 100% sykepenger fra dag 1?

Anonymkode: 47c3a...f73

Du får ikke 100% sykepenger i Norge hvis du jobber selvstendig, og de første 16 dagene må du betale selv.  Ellers er det vanlig for lønnstakere i alle de nordiske land i hvert fall.  Jeg kjenner ikke til Tyskland, Nederland, Belgia, Østerrike etc., men jeg vil tro at der er det sykepenger fra første dag, men det er nok noe varierende hvor lenge det varer.

Hvorfor er det mer populært å emigrere til USA og Canada enn til Norge og andre nordiske land?  Hvorfor er det så mange illegale innvandrere der?  De får nødvendig gratis helsehjelp hvis noe er akutt. Jeg har selv falt på hodet på gata i en av USAs største byen, mistet bevisstheten og ble sydd flere sting.  Alt var gratis og mye mer nøye enn den gangen jeg opplevde det samme i Norge.  Barn av illegale innvandrere får også gratis skolegang, og gratis skolemåltider hvis foreldrene ikke har penger.

Jeg har opplevd hullene i norsk helsesystem og vet at alle blir ikke tatt vare på.  Ingen tok vare på meg da jeg trengte det mest.  Ikke helsesystemet og ikke trygdesystemet.  Ingen ville snakke med meg da jeg holdt på å miste leiligheten for jeg hadde ikke mistet den.  Jeg ble snakket ned til da jeg ba om hjelp alle steder.  Jeg var heldig som kom meg ut av det, men alle er ikke så heldige.

Anonymkode: 86f5e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke 100% sykepenger i Norge hvis du jobber selvstendig, og de første 16 dagene må du betale selv. 

Du kan betale ekstra trygdepermie for å få 100% fra dag 1.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers er det vanlig for lønnstakere i alle de nordiske land i hvert fall.

Nei, det er det ikke.

I Sverige er det én karensdag, deretter 80% av lønn.

I Danmark er det ingen karensdager, men bare 4.245 kroner per uke som maks fra det offentlige. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

  Jeg kjenner ikke til Tyskland, Nederland, Belgia, Østerrike etc., men jeg vil tro at der er det sykepenger fra første dag, men det er nok noe varierende hvor lenge det varer.

I Frankrike er det 90%, i Tyskland 70% etter 6 uker, i Storbritannia kun ca 1000 kr pr uke - med 3 karensdager.

Jeg har ikke klart å finne ett eneste land med bedre sykelønnsordning enn Norge. 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mer populært å emigrere til USA og Canada enn til Norge og andre nordiske land?  Hvorfor er det så mange illegale innvandrere der?  De får nødvendig gratis helsehjelp hvis noe er akutt. Jeg har selv falt på hodet på gata i en av USAs største byen, mistet bevisstheten og ble sydd flere sting. 

Amerikanerne var bare spesielt snille mot deg, eller hadde du reiseforsiking?

Hvorfor går så mange personlig konkures i USA pga sykehusopphold?

Og i USA er det ingen føderal lov som gir rett til sykepenger. Fire av ti (syv av ti av de lavtlønnede) i det private næringslivet har ingen rett på sykelønn dersom en blir syk. For de som har rett til sykepenger er dette normalt begrenset til inntil 10 dager i året.

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt var gratis og mye mer nøye enn den gangen jeg opplevde det samme i Norge. 

Javel, regner med at NRK farer jeg jug og fanteri her.

https://www.nrk.no/urix/ikke-bli-syk.-det-er-for-dyrt_-1.15018309

Dagbladet kommer sikkert også med fake-news: https://www.dagbladet.no/tema/norsk-tenaringsjente-fikk-skuldra-ut-av-ledd-i-new-york---prislapp-290-000-kroner/67629910

Sitat

- Spesielt i USA kan helsetjenester bli veldig kostbare, og har du ikke forsikring om du blir syk eller blir utsatt for en ulykke, kan det bli enorme økonomiske konsekvenser, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske til Dagbladet.

Bare i årets tre første måneder har Europeiske Reiseforsikring utbetalt mer enn en million dollar for øyeblikkelig hjelp til norske turister i USA. Og det er vel og merke til reisende med forsikring.

- Spesielt er det dyrt å havne på sykehus i New York, Florida og California. Det er ikke uvanlig at eneste besøk på et akuttmottak beløper seg til 5000 dollar (ca. 43 000 kroner), sier Iserman, som også kan fortelle om ei tenåringsjente som fikk skuldra av ledd på ferie i New York.

- Regninga kom på 290 000 kroner. Og vi hadde et hjerteinfarkt med fire dagers sykehusinnleggelse. For det fakturerte sykehuset 1,25 millioner kroner. Det er ikke uvanlig, sier hun.

Mer her: https://forskning.no/ny-helsetjenester-helsepolitikk/hvorfor-koster-helse-sa-mye-i-usa/281579

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn av illegale innvandrere får også gratis skolegang, og gratis skolemåltider hvis foreldrene ikke har penger.

Jeg har opplevd hullene i norsk helsesystem og vet at alle blir ikke tatt vare på.  Ingen tok vare på meg da jeg trengte det mest.  Ikke helsesystemet og ikke trygdesystemet.  Ingen ville snakke med meg da jeg holdt på å miste leiligheten for jeg hadde ikke mistet den.  Jeg ble snakket ned til da jeg ba om hjelp alle steder.  Jeg var heldig som kom meg ut av det, men alle er ikke så heldige.

Da har du vært uheldig. 

Anonymkode: 47c3a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det aner jeg ikke, og hvis jeg visste det så hadde det ikke sagt så mye. 

Gjennomsnittlig utbetaling er 378 doller pr uke (før skatt). 

Anonymkode: 47c3a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det en illegal mexikaner som ikke har orden på livet sitt.  

Anonymkode: 86f5e...911

Jesus. Nå må du slutte med disse tåplige bortforklaringene. Helseforsikting i  USA er knyttet til jobben, mister man den, står man også uten forsikring. Det dreier seg om millioner, ikke bare "illegale innvandrere" som "ikke har orden på livet sitt".

https://www.nytimes.com/2020/07/13/us/politics/coronavirus-health-insurance-trump.html
 

Sitat

 

The coronavirus pandemic stripped an estimated 5.4 million American workers of their health insurance between February and May, a stretch in which more adults became uninsured because of job losses than have ever lost coverage in a single year, according to a new analysis.

Another analysis, published Monday by the Urban Institute and the Robert Wood Johnson Foundation, projected that by the end of 2020, 10.1 million people will no longer have employer-sponsored health insurance or coverage that was tied to a job they lost because of the pandemic.

 

Jeg tenker du skal være veldig glad for at du bor i Norge.

Anonymkode: 47c3a...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...