Gå til innhold

Folk som truer med å ta selvmord hvis partneren gjør det slutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært vitne til det før. Men er det som oftest kun en falsk trussel? Noen som har opplevd å vært vitne til det samme? 

Anonymkode: 80d95...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja sånne normale livskriser er det som regel ingen som tar selvmord av.

Jeg har også vært vitne til at en jeg delte rom med på psykiatrisk satt å hylgrein i telefonen til gubben sin som hadde slått opp og hun hadde skrevet sms til gubben sin at nå tar hun livet sitt (som i sin tur ringte ambulansen..). En som er reelt suicidal skriver jo ikke til noen at de skal ta livet sitt... det er bare trussel.

Anonymkode: eb22e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste som tar selvmord gjør det fordi livet er uutholdelig. De er kanskje uføre, har ingen venner, ingen kjæreste, ikke noe liv. Sånne små bagatellproblemer er det ikke så mange som tar selvmord over. Det er ting som går over. Kjærlighetssorg går over. Ikke det at ingen tar selvmord pga kjærlighetssorg, men det skal som regel mer til enn som så.

Anonymkode: eb22e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om folk som har alvorlige selvmordsforsøk bak seg etter samlivsbrudd og kjærestebrudd. Men det er nok for de fleste bare snakk. Uansett kan man ikke manipulere folk til å elske seg. Er følelsene borte er de det. Og man er ansvarlig for selv å søke hjelp til suicidalitet, og ikke manipulativt legge dette på en eks. Min eks fikk ett bilde fra sin eks der han stod med en kniv mot håndleddet og hadde rispet seg. Hun sa lykke til. Hun var kanskje i overkant hard, men tenker han våknet litt da. Han lever enda i hvert fall.

 

 

Anonymkode: 71dfa...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren

Jeg kjenner til to tilfeller der det faktisk endte med selvmord. Det er selvsagt ikke riktig til å bli i et forhold pga trusler, men for noen kan et brudd være så alvorlig at man begår selvmord. Det er den subjektive opplevelsen av krise som er avgjørende, ikke om andre mener det er en bagatell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjenner til fire forskjellige tilfeller der noen har truet med å ta selvmord, men aldri faktisk tatt selvmord. Det eneste de gjorde var å innta litt for mye av medisinene sine, uten at det var dødelig så det kan jo ikke kalles et selvmordsforsøk en gang. I tillegg hadde de sagt ifra til noen eller gjort det på et sted der de uansett ble oppdaget..

Anonymkode: eb22e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært vitne til det før. Men er det som oftest kun en falsk trussel? Noen som har opplevd å vært vitne til det samme? 

Anonymkode: 80d95...532

De som ønker å begå selvmord truer ikke på forhånd.

Anonymkode: e9e96...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De som ønker å begå selvmord truer ikke på forhånd.

Anonymkode: e9e96...2ad

Det tenker jeg også. Jeg var vitne til et kjærestepar som kranglet.  Hun sa at hun orket ikke å fortsette forholdet. Han sa at da ville han ta livet sitt. Han råkjørte avgårde.  Men dagen etter så jeg de sitte å kysse på lekeplassen foran huset vårt.. 

Anonymkode: 80d95...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som ønker å begå selvmord truer ikke på forhånd.

Anonymkode: e9e96...2ad

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste de gjorde var å innta litt for mye av medisinene sine, uten at det var dødelig så det kan jo ikke kalles et selvmordsforsøk en gang. I tillegg hadde de sagt ifra til noen eller gjort det på et sted der de uansett ble oppdaget..

Anonymkode: eb22e...05f

En som er reelt suicidal skriver jo ikke til noen at de skal ta livet sitt... det er bare trussel.

Anonymkode: eb22e...05f

Fy f... hvor irritert jeg blir på slike utsagn! 

Det dere gjør er å bagatellisere og drite på problemene til de som er suicidale. Det går faktisk an å være reell suicidal og likevel si ifra til noen om det. Å være suicidal er ikke ensbetydende med å begå selvmord. Man må ikke være død for å være suicidal. Det er skremmende å se at noen mener det. Er man suicidal, altså at man ønsker å ta livet sitt, så er det VIKTIG og RIKTIG å si ifra til noen om det, fortrinnsvis lege eller annen behandler. Det vitner om at man tar ansvar for sin suicidalitet. Tenk hvor mange som er døde og som kan dø når de hører om slike holdninger som dere spyr ut av dere! En stor skam! Slikt kan føre til at noen ikke tør å si ifra, eller ønsker å si ifra, fordi de ikke vil oppfattes som useriøse, oppmerksomhetssyke tullebukker. 

Det å si ifra om at man ønsker å dø ved å ta livet sitt og få hjelp, er faktisk ansvarsfullt og hensynsfullt med tanke på de etterlatte. Når noen dør i selvmord er det ikke bare den døde det gjelder, det er også venner og familie!

Så til alle som måtte være suicidale her inne: IKKE hør på slike idiotiske utsagn som dette. Det du skal gjøre er å si ifra og søke hjelp! Det er som sagt viktig og riktig. 

Anonymkode: 7330b...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fy f... hvor irritert jeg blir på slike utsagn! 

Det dere gjør er å bagatellisere og drite på problemene til de som er suicidale. Det går faktisk an å være reell suicidal og likevel si ifra til noen om det. Å være suicidal er ikke ensbetydende med å begå selvmord. Man må ikke være død for å være suicidal. Det er skremmende å se at noen mener det. Er man suicidal, altså at man ønsker å ta livet sitt, så er det VIKTIG og RIKTIG å si ifra til noen om det, fortrinnsvis lege eller annen behandler. Det vitner om at man tar ansvar for sin suicidalitet. Tenk hvor mange som er døde og som kan dø når de hører om slike holdninger som dere spyr ut av dere! En stor skam! Slikt kan føre til at noen ikke tør å si ifra, eller ønsker å si ifra, fordi de ikke vil oppfattes som useriøse, oppmerksomhetssyke tullebukker. 

Det å si ifra om at man ønsker å dø ved å ta livet sitt og få hjelp, er faktisk ansvarsfullt og hensynsfullt med tanke på de etterlatte. Når noen dør i selvmord er det ikke bare den døde det gjelder, det er også venner og familie!

Så til alle som måtte være suicidale her inne: IKKE hør på slike idiotiske utsagn som dette. Det du skal gjøre er å si ifra og søke hjelp! Det er som sagt viktig og riktig. 

Anonymkode: 7330b...c12

Da ønsker man jo hjelp, ikke å begå selvmord.

Anonymkode: e9e96...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ønsker man jo hjelp, ikke å begå selvmord.

Anonymkode: e9e96...2ad

Det går an å være ambivalent i sin suicidalitet. Å ønske begge deler. I det ene øyeblikket tenke at nå orker jeg ikke mer, og i det neste tenke at noen må stoppe meg.

Jeg er slik. Nå er jeg glad for at andre har klart å stoppe meg/finne meg når jeg har forsøkt å ta mitt eget liv. Andre ganger synes jeg det er dumt at jeg ikke klarte å gjennomføre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, Fru2020 skrev:

Det går an å være ambivalent i sin suicidalitet. Å ønske begge deler. I det ene øyeblikket tenke at nå orker jeg ikke mer, og i det neste tenke at noen må stoppe meg.

Jeg er slik. Nå er jeg glad for at andre har klart å stoppe meg/finne meg når jeg har forsøkt å ta mitt eget liv. Andre ganger synes jeg det er dumt at jeg ikke klarte å gjennomføre det. 

Men du ønsket jo egentlig ikke å dø da siden du sa ifra. Du ønsket hjelp. 

Anonymkode: eb22e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Janus30 skrev:

Hvis man virkelig elsker noen, truer man ikke med selvmord hvis partneren vil avslutte forholdet. 

Jeg tror noen kan det. Årsaken er at brudd ofte er en kraftig påkjenning. 

Anonymkode: 80d95...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det viktigste her er at man ikke kan være sammen med noen bare fordi de truer med selvmord.

Jeg tipper det som regel (men ikke alltid) er tomme trusler, men hva skal man egentlig gjøre? Skal man leke kjæreste og ligge med noen man egentlig ikke vil være sammen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du ønsket jo egentlig ikke å dø da siden du sa ifra. Du ønsket hjelp. 

Anonymkode: eb22e...05f

Det ene øyeblikket ja, det andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om de som faktisk har tatt sitt eget liv og sagt i fra på forhånd uten å ville ha hjelp. Jeg var nær da det skjedde. De som er så skråsikker at det ikke stemmer har ikke vært i en slik situasjon og burde heller ikke uttale seg. De siste gangene jeg var suicidal sa jeg ingenting fordi jeg ikke turde nettopp pga holdninger jeg stadig ser bl.a her inne. Jeg er i livet takket være politiet som tilfeldig oppdaget meg og tok avgjørelsen over hodet på meg. Måten jeg ville gjøre det på kunne ikke garantere at livet mitt tok slutt da det heller var jeg som ikke kom på andre måter. Har ikke den største fantasien for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg vet om de som faktisk har tatt sitt eget liv og sagt i fra på forhånd uten å ville ha hjelp. Jeg var nær da det skjedde. De som er så skråsikker at det ikke stemmer har ikke vært i en slik situasjon og burde heller ikke uttale seg. De siste gangene jeg var suicidal sa jeg ingenting fordi jeg ikke turde nettopp pga holdninger jeg stadig ser bl.a her inne. Jeg er i livet takket være politiet som tilfeldig oppdaget meg og tok avgjørelsen over hodet på meg. Måten jeg ville gjøre det på kunne ikke garantere at livet mitt tok slutt da det heller var jeg som ikke kom på andre måter. Har ikke den største fantasien for å si det sånn. 

Du gikk på togsporet? Er vel langt ifra sikkert at du faktisk hadde utført det den dagen uansett. Ofte så står en klar med selvmordsplanen, men ombestemmer seg i siste liten. Da kan det ikke kalles et selvmordsforsøk etter min mening. 

Anonymkode: eb22e...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du gikk på togsporet? Er vel langt ifra sikkert at du faktisk hadde utført det den dagen uansett. Ofte så står en klar med selvmordsplanen, men ombestemmer seg i siste liten. Da kan det ikke kalles et selvmordsforsøk etter min mening. 

Anonymkode: eb22e...05f

Det er ikke tog her og nei jeg hadde ikke gått der heller. Der jeg var har mange endt sine liv i årenes løp. Nei jeg kaller det ikke selvmordsforsøk da heller at jeg var nær for jeg rakk ikke forsøke engang. Jeg vet mer om det enn noen andre. Og jeg ble tvangsinnlagt fordi jeg ikke ville ha hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...