Gå til innhold

Folk som truer med å ta selvmord hvis partneren gjør det slutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Man skal selvsagt ikke avskrive at enkelte mennesker kommer i en alvorlig livskrise av et samlivsbrudd. Det som imidlertid blir problematisk er når dette blir brukt som en hersketeknikk. Det oppleves gjerne ganske krevende å få høre at "jeg tar livet mitt hvis du ikke x eller y." Ingen ønsker å føle seg ansvarlig for en slik tragedie, og det er det dessverre noen mennesker som vet å utnytte. Dilemmaet blir da om dette er noe å ta alvorlig eller ikke, fordi man ikke nødvendigvis kan vite. Ikke om det er første gangen i alle fall. Ser man at det blir et mønster, tror jeg ikke det vil hjelpe å bli værende i en sånn relasjon. Det blir bare destruktivt, man sliter seg ut uten å få noe som helst igjen for det. Dette er noe jeg har opplevd selv, og til slutt ble jeg rådet til å bryte med personen det gjaldt. Kall meg gjerne kynisk, men jeg endte med å si til vedkommende at hen bare fikk ta livet av seg om det var det hen virkelig ville - at jeg ikke kunne hindre det. Personen lever stadig, over 20 år etter jeg brøt med hen. Etter sigende har hen det bedre også.

Hvor vidt en person som tenker på å ta livet av seg snakker om det eller ei er ikke et enten eller. Man kan være veldig ambivalent oppi selvmordstanker. Mange ønsker ikke nødvendigvis å dø, men å få fri fra den enorme smerten de kjenner på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall fryktelig dårlig gjort å true med noe slikt. Min eks pleide å true meg, men med at han skulle gjøre livet mitt til et helvete hvis jeg forlot han. 

Hvis jeg hadde truet med selvmord hvis en kjæreste ville forlate meg, og han derfor valgte å bli hos meg, så hadde han kommet til å forakte meg og bli bitter på meg for å tvinge han til å være med meg, og jeg hadde følt at han ikke elsket meg. Og hadde han forlatt meg og jeg tatt livet mitt, så hadde det nok vært skikkelig vanskelig for han å ikke føle skyld framfor å legge ansvaret for handlingen der den hørte hjemme. 

Nei sånt gjør man bare ikke. Men desperate mennesker kan jo gjøre eller si de villeste ting. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks sa han ville ta livet sitt om jeg gikk fra han. Han ødela livet mitt med psykisk vold. Jeg var livredd når jeg gikk fra han, men han lever i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, Undulaten skrev:

Min eks sa han ville ta livet sitt om jeg gikk fra han. Han ødela livet mitt med psykisk vold. Jeg var livredd når jeg gikk fra han, men han lever i dag. 

Han slet nok psykisk med bruddet, tenker jeg. 

Anonymkode: 80d95...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.8.2020 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Han slet nok psykisk med bruddet, tenker jeg. 

Anonymkode: 80d95...532

Det stemmer. Han har slitt psykisk lenge, men nekter å ta i mot noe form for hjelp. Han er nemlig ikke syk han. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...