Gå til innhold

Er det egoistisk av psykisk syke å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d25e3...cb9

Du mener psykisk syke er en ensartet gruppe?

Anonymkode: b1a54...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener psykisk syke er en ensartet gruppe?

Anonymkode: b1a54...d9f

Ja, hvis man sliter mer enn mildt med en psykisk lidelse. 

På en annen måte: er det egoistisk av moderat og alvorlig psykisk syke å få barn? 

Anonymkode: d25e3...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa opplevde begge depresjon, angst, mani og psykose

 

og jeg er jævla glad jeg er født tross det og har et kjempegodt liv med fantastiske foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis man sliter mer enn mildt med en psykisk lidelse. 

På en annen måte: er det egoistisk av moderat og alvorlig psykisk syke å få barn? 

Anonymkode: d25e3...cb9

Det har altså ingen betydning hvorvidt sykdommen er godt regulert eller ikke, for alle moderat til alvorlig psykisk syke er jo "same shit".

Anonymkode: b1a54...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har altså ingen betydning hvorvidt sykdommen er godt regulert eller ikke, for alle moderat til alvorlig psykisk syke er jo "same shit".

Anonymkode: b1a54...d9f

Er man godt regulert/medisinert og dermed bare sliter med lettere psykisk lidelse så er man jo ikke alvorlig psykisk syk lenger.. 

Altså en som er schizofren kan godt være bare lettere psykisk syk så lenge personen er godt medisinert. 

Anonymkode: d25e3...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d25e3...cb9

Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg tror det er helt umulig å svare på dette spørsmålet. Feks, hvor godt regulert er sykdommen? Er det det en sykdom som gjør at man kun er dårlig i perioder? Er begge foreldrene involvert, og hvis ja er en "frisk"? Pluss at noen kan ha sykdommen under kontroll også bli dårlig igjen etter man har fått barn, barn er jo ganske stressende. Og noen har vært helt friske så fått barn og blitt dårlig etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen relevante spørsmål:

- Vil man ha kapasitet til å ta seg av barnet på en god måte? Også som aleneforsørger? Hvis man har veldig begrenset overskudd i hverdagen, eventuelt hyppige og uforutsigbare innleggelser, vil det være et problem.

- Vil man «lære opp» barnet til å få samme sykdom som man selv har? Hvis man får barn som psykisk syk vil barnet sannsynligvis ha en genetisk sårbarhet. Hvis man i tillegg lærer opp barnet til at hele verden er farlig eller ute etter deg, vil det kunne gå galt. 
 

Jeg synes det å få barn må være et genuint ønske og ikke et forsøk på å få det bedre, finne mening i livet, eller få fokus vekk fra seg selv. Sånt bør være behandlet på forhånd.

Graviditet og fødsel er i seg selv også en stor belastning. Det er ikke uvanlig at depresjon oppstår eller forverres da. Det er også en del medisiner man ikke bør ta under graviditet (benzo, sovemedisiner, etc.)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har veldig rett i det om å være aleneforsørger @ISW det er nok noe mange ikke tenker på. Jeg gjorde ikke det , og det har gjort alt mye vanskeligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja du har veldig rett i det om å være aleneforsørger @ISW det er nok noe mange ikke tenker på. Jeg gjorde ikke det , og det har gjort alt mye vanskeligere

Ja jeg tenker at man kan bli det og må ta høyde for det. Jeg mener ikke å være slem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, ISW skrev:

Ja jeg tenker at man kan bli det og må ta høyde for det. Jeg mener ikke å være slem 😊

Jeg hadde ikke klart det alene uten far og besteforeldre, avlastningen var ikke mye å skryte av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ISW skrev:

Ja jeg tenker at man kan bli det og må ta høyde for det. Jeg mener ikke å være slem 😊

Du har veldig rett, og jeg tok det ikke slemt. Hadde jeg tenkt at det var en mulighet for at ting ble som det ble hadde jeg ikke fått barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg hadde ikke klart det alene uten far og besteforeldre, avlastningen var ikke mye å skryte av. 

Ja og ha et godt nettverk hjelper jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Mennesker får barn i de utroligste scenarioer. Det blir født barn inn i ekstrem fattigdom i 3dje verden. Er det egoistisk? Å formere seg er i grunn noe vi er genetisk programmert for. Uansett hvor elendig situasjonen er. 

 

Det hjelper med 1 frisk forelder. Men noen drøm er det sikkert ikke å vokse opp i ett miljø med en person som er veldig preget av psykisk uhelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg hadde ikke klart det alene uten far og besteforeldre, avlastningen var ikke mye å skryte av. 

Men det gikk jo bra.

Så rar som du er 😊😅😉 har det jo gått veldig bra med dere 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, RamonaK skrev:

Ja og ha et godt nettverk hjelper jo.

Ja det gjør det, BV var veldig opptatt av nettverket. Og besteforeldrene var jo ressurssterke + at mannen min hadde dem mye, jeg har gått glipp av en del men har og fått være med på mye. De klandrer meg ikke i dag, de skjønner at jeg var syk. Vi har et godt forhold i dag og det er jeg glad for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, ISW skrev:

Men det gikk jo bra.

Så rar som du er 😊😅😉 har det jo gått veldig bra med dere 😊😊😊

Ja det har gått bra med oss :) De måtte nok høre på en del "rare ting" i oppveksten, men det har de tålt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja det har gått bra med oss :) De måtte nok høre på en del "rare ting" i oppveksten, men det har de tålt :) 

Barn tåler egentlig mye rart. Jeg er oppvokst med å høre pappa mase om at han var kåt hele tiden og truet med å flytte hvis det ikke ble noe på han. Jeg overlevde til og med det.. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det gjør det, BV var veldig opptatt av nettverket. Og besteforeldrene var jo ressurssterke + at mannen min hadde dem mye, jeg har gått glipp av en del men har og fått være med på mye. De klandrer meg ikke i dag, de skjønner at jeg var syk. Vi har et godt forhold i dag og det er jeg glad for. 

Ja de er jo ekstremt opptatt av nettverk. Godt du hadde det da. Så bra at dere har et godt forhold, høres jo ut som om det har vært noen vanskelige tider for dere men det har gått bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...