Gå til innhold

Holder ikke ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, RamonaK skrev:

Håper det ordner seg for deg. Den Corona en har gjort mange ting vanskelig, veldig frustrerende. 

Takk.

Den er veldig ødeleggende for veldig mange. Går utover psykisk syke også. Kjenner en som sliter med psykoser. Hn har ikke kontakt med noen nå og sitter alene hele tiden. Jeg var på vei til å fungere bedre med ips og arbeidstrening før koronaen. Den ødela den utviklingen, iallefall hittil. Men føler meg satt flere år tilbake, jeg tålte isolasjonen dårlig. Må ut og få nye impulser for å fungere, går turer da, men synd det opplegget ble utsatt. Og nå sier de på nyhetene at dette er 2-3 år frem i tid..

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk.

Den er veldig ødeleggende for veldig mange. Går utover psykisk syke også. Kjenner en som sliter med psykoser. Hn har ikke kontakt med noen nå og sitter alene hele tiden. Jeg var på vei til å fungere bedre med ips og arbeidstrening før koronaen. Den ødela den utviklingen, iallefall hittil. Men føler meg satt flere år tilbake, jeg tålte isolasjonen dårlig. Må ut og få nye impulser for å fungere, går turer da, men synd det opplegget ble utsatt. Og nå sier de på nyhetene at dette er 2-3 år frem i tid..

Anonymkode: 82dd5...abd

Men du kan komme deg tilbake igjen. Du har klart det før 😄 leste det andre svaret i tråden og det er jo bra at du endelig får hjelp. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å tilpasse livene våre så best vi kan sånn at vi kan leve så normalt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, RamonaK skrev:

Men du kan komme deg tilbake igjen. Du har klart det før 😄 leste det andre svaret i tråden og det er jo bra at du endelig får hjelp. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å tilpasse livene våre så best vi kan sånn at vi kan leve så normalt som mulig. 

Ja det er sant nok det🙂

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hei igjen :)

Vet ikke om du ser det selv, men ditt behov for  forsikringer, som fører til avvisning, som fører til nytt behov for forsikringer osv. er en del av det jeg tror din partner oppsummerer i "psykisk terror". Kanskje litt feil valg av begrep tenker jeg, men jeg tenker at h*n kan synes det blir litt mye å bekrefte og at h*n føler seg sliten av dette. Kan du jobbe med deg selv og tenke at du er god nok som du er også uten disse  forsikringene? At det er ikke forsikringene i seg som gir deg verdi, men deg selv i kraft av den du faktisk er. Du trenger trolig forsikringer pga. lavt selvbilde e.l.

Kan du forsøke å se på deg selv som en fighter fremfor et offer som har tapt kampen? Jeg kan ikke tro at alle har gitt deg opp. Legen din vil jo følge deg opp etter fellesferien har han sagt. Du skal inn til et rehabiliteringsopphold nå. Du har nylig gjort viktige grep i livet ditt som har stor betydning for fremtiden din. Jeg ser i hvert fall på deg som en fighter.

Men jeg er veldig nervøs nå. Nervøs for å gjøre noe galt ift hn. Har alltid vært hypersensitiv, alltid vært det. Så er hn litt bestemt i måten å prate på (trenger ikke gjelde meg heller), så blir jeg nervøs. Veldig mye gjør meg nervøs. Vet ikke hvordan bli mer hardhudet. 

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er veldig nervøs nå. Nervøs for å gjøre noe galt ift hn. Har alltid vært hypersensitiv, alltid vært det. Så er hn litt bestemt i måten å prate på (trenger ikke gjelde meg heller), så blir jeg nervøs. Veldig mye gjør meg nervøs. Vet ikke hvordan bli mer hardhudet. 

Anonymkode: 82dd5...abd

trenger ikke bli mer hardhudet , men fordi om noen er nervøs eller sensitiv betyr ikke det at personen trenger å vise det i ord eller handling hele tiden. D et kan være viktig å finne måter å håndtere nervøsitet/følelser og bekreftelser  på som ikke dreier seg om eller involverer sin partner .

Anonymkode: ead31...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trenger ikke bli mer hardhudet , men fordi om noen er nervøs eller sensitiv betyr ikke det at personen trenger å vise det i ord eller handling hele tiden. D et kan være viktig å finne måter å håndtere nervøsitet/følelser og bekreftelser  på som ikke dreier seg om eller involverer sin partner .

Anonymkode: ead31...8b0

Ja du har rett i det. Prøver å teste det ut nå. Og finne egne måter å takle det på. Men er ikke lett når det føles så sterkt. Men det er klart, bør ikke belaste partner.

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trenger ikke bli mer hardhudet , men fordi om noen er nervøs eller sensitiv betyr ikke det at personen trenger å vise det i ord eller handling hele tiden. D et kan være viktig å finne måter å håndtere nervøsitet/følelser og bekreftelser  på som ikke dreier seg om eller involverer sin partner .

Anonymkode: ead31...8b0

Men sliter med å holde alt inni meg, er som en stor verkende ballong.

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sliter med å holde alt inni meg, er som en stor verkende ballong.

Anonymkode: 82dd5...abd

da tar du deg en lang løpetur , eller vasker ned garasjen. fysisk aktivitet hjelper.

Anonymkode: ead31...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det🙂

Jeg skal etter planen også i gang med DBT til høsten. Har fortalt behandleren min der om dette. Etter 5 år får jeg endelig hjelp, er veldig takknemlig for at noen ser potensialet i meg (fhv). Men har gått uten hjelp altfor lenge, og blitt veldig oppgitt. Håper jeg klarer å få nytte av behandling og klarer å følge opp. Er lang reisevei, og jeg er vant til å ikke gjøre noe nå. Har også angst for buss. Er livredd koronaen skal ødelegge alt dette, da hn har astma og er så engstelig for å smitte hn.

Ja dårlig selvfølelse er forbokstaven, den er på minussiden. Men trygling etter bekreftelser som det nærmest er gjør bare selvfølelsen mye verre. Prøver derfor å holde inne. Vil jo ikke slite hn ut heller. Men det er som tvang og en ond sirkel. Du har rett i at jeg må flytte fokuset fra offer, jeg kan ikke være avhengig av bekreftelser og basere all min verdi på det. Jeg må finne verdi i meg selv. Har mye å tilby andre, men kommer ikke frem når jeg blir så destruktiv. Så takk for wake-up call, har ikke helt tenkt sånn på det før🙂

Anonymkode: 82dd5...abd

Er det du som er engstelig for å smitte h*n eller h*n som er redd for å bli smittet av deg? Engstelighet er ofte ikke bunnet opp mot realisme og hvis du forsøker å se på det med realistiske øyne, hvor stor sjanse er det for at du kommer til å smitte noen ved å ta bussen på hjemstedet ditt sammenholdt med hvor mange smittede som er på hjemstedet ditt? Jeg synes ikke at angsten for angsten er den som skal ta fra deg mulighet for behandling, for dette er noe du virkelig trenger. Jeg tror du ville hatt god nytte av DBT, bl.a. hvor du kunne lært å tenke om deg selv på en annen måte i den situasjonen du er i her som en fighter fremfor offer.

Ofte blir man selv litt borte når man druktnes i å be om bekreftelser fra andre. Men som du sier, du har mye å tilby andre og du har dine kvaliteter, men det er bare å la de få plass og vokse i livet ditt. Kanskje det i sin tur vil hjelpe på selvfølelsen din også? "Jeg kan noe, jeg også."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

da tar du deg en lang løpetur , eller vasker ned garasjen. fysisk aktivitet hjelper.

Anonymkode: ead31...8b0

Et slikt svar, kan være til å grine av når man sitter der og har det tungt og vanskelig. Mulig det hjelper og rådet er vel ment, men det er ofte vanskelig å gjennomføre for mange pga. motivasjon, at man ikke har nok fysiske krefter å ta av o.l.

Det var som en som var på et rehabiliteringssenter sammen med meg, slet med sosial angst, og han ble av personalet bedt om å gå ned på rommet sitt når han ble engstelig. Han ønsket ikke dette og satte seg i en krok i stuen. En gang satte jeg meg sammen med ham og snakket med ham, og da viste det seg at det siste han egentlig ville, var å bli overlatt til seg selv, selv om grunnen til at han hadde angst en gang hadde skyldtes mennesker. Senere snakket vi ofte sammen. Gjerne om helt hverdagslige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, Eva Sofie skrev:

Er det du som er engstelig for å smitte h*n eller h*n som er redd for å bli smittet av deg? Engstelighet er ofte ikke bunnet opp mot realisme og hvis du forsøker å se på det med realistiske øyne, hvor stor sjanse er det for at du kommer til å smitte noen ved å ta bussen på hjemstedet ditt sammenholdt med hvor mange smittede som er på hjemstedet ditt? Jeg synes ikke at angsten for angsten er den som skal ta fra deg mulighet for behandling, for dette er noe du virkelig trenger. Jeg tror du ville hatt god nytte av DBT, bl.a. hvor du kunne lært å tenke om deg selv på en annen måte i den situasjonen du er i her som en fighter fremfor offer.

Ofte blir man selv litt borte når man druktnes i å be om bekreftelser fra andre. Men som du sier, du har mye å tilby andre og du har dine kvaliteter, men det er bare å la de få plass og vokse i livet ditt. Kanskje det i sin tur vil hjelpe på selvfølelsen din også? "Jeg kan noe, jeg også."

Hei, svarer deg i natten. 

Jeg er vel redd for å smitte hn, men hn er også redd for å bli smittet av meg. Men blir jo også utsatt for risiko her i byen også, ved at jeg er avhengig av buss, på matvarebutikk osv. Selv om vi ikke går rundt på kjøpesenter. Drar sannsynligvis dit, først på rehabiliteringsoppholdet om en uke. Men må følge med på smitten. 

Ja trenger vel å skaffe meg "verktøy", til å ikke måtte spørre om bekreftelser. Du har rett i at jeg har forsvunnet litt i det. Tror oppholdet jeg skal på nå blir hardt, får meg nok et spark i ræva. Men trenger det nok. 

Anonymkode: 82dd5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...