Gå til innhold

Noen som har råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har på ingen måter lyst til å fortelle mine kolleger om min og min manns økonomi. Men  vi er under en gjeldsordning, og når alle faste utgifter er betalt har vi ca 1500,- kr i uka som skal dekke feks mat/drikke, klær/sko, lege/tannlege, medisiner, drivstoff og vedlikehold på bil, ferie/reise osv til oss begge. Helst skal vi spare litt også.. 

Vi har en frivillig spareordning på jobb, 50 kr uka. Det utgjør ca 2500,- PR år. Dette skal gå til en årlig tur gjennom jobben. Vi må også betale en egenandel på turen i tillegg til det vi sparer - i fjor var denne på 3500,- Turen kostet meg totalt 7.000 da jeg brukte 1000,- på mat og drikke, for det må vi også betale selv. Jeg spiste og drakk så billig som mulig og drakk vann da andre drakk alkohol og brus. Men jeg var iallefall med. 

Det bllr ikke like dyrt i år. Kanskje halvparten. Neste år kan det bli dyrere igjen. Det varierer fra år til år, men vi må betale minst 1000 kr i egenandel, så en må regne med at det koster minst 4500.


Jeg har ingen lyst til å være med på tur en gang. Må nemlig dele hotellrom med andre og jeg hater det. Vil mye heller være hjemme og gruer meg et år i forveien. Bruker  også en feriedag, for det er så trasig å dra på tur direkte etter jobb når jeg er gjennomsvett og gjennomsliten. 

Det snakkes negativt om de som ikke er med på tur og betaler. Derfor tør jeg ikke si at jeg ikke vil være med på dette. Det forventes nærmest at folk blir med.. Hvis ikke bidrar man ikke... 

Hvordan ville du lagt frem at du ikke vil være med? Jeg vil ikke si at jeg ikke har råd og lyst..

Tenker så mye på dette at nå spør jeg om råd hvis noen har.
 
Ps. Jeg mener ikke å syte. Jeg fremlegger bare fakta. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ville du lagt frem at du ikke vil være med? Jeg vil ikke si at jeg ikke har råd og lyst..

Tenker så mye på dette at nå spør jeg om råd hvis noen har.

Det hadde jeg glatt svart at ikke er aktuelt for meg. :) Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg en slik tur med mindre det er i arbeids medfør og det er det tydeligvis ikke siden dere må betale en del av det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, XbellaX skrev:

"I år må vi prioritere litt annerledes så dette året står jeg over, men takk for tilbudet"

Joda. Men andre har også sagt noe lignende, og da ble den personen baksnakket, og de sa bl a «50 kr uka er jo ikke så mye da» osv.. de mener alle har råd til 50kr uka. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men andre har også sagt noe lignende, og da ble den personen baksnakket, og de sa bl a «50 kr uka er jo ikke så mye da» osv.. de mener alle har råd til 50kr uka. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Jeg hadde aldri i mitt liv orket å være med på noe slikt, og jeg hadde blåst en lang marsj i hva andre hadde sagt. 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det hadde jeg glatt svart at ikke er aktuelt for meg. :) Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg en slik tur med mindre det er i arbeids medfør og det er det tydeligvis ikke siden dere må betale en del av det selv.

Arbeidsgiver har ikke noe med det. Dette er en gruppe på ca 25 personer. 
Jeg synes det er så vanskelig å si det. De vil jo lure på hva som er årsaken.. men jeg prøver å psyke meg opp. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke noe med det. Dette er en gruppe på ca 25 personer. 
Jeg synes det er så vanskelig å si det. De vil jo lure på hva som er årsaken.. men jeg prøver å psyke meg opp. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Jeg er definitivt den minst sosiale på min arbeidsplass, men ingen har noen gang spurt hvorfor jeg ikke gidder delta på ting. Det er en privatsak rett og slett og ikke noe dine kolleger har noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke noe med det. Dette er en gruppe på ca 25 personer. 
Jeg synes det er så vanskelig å si det. De vil jo lure på hva som er årsaken.. men jeg prøver å psyke meg opp. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Jeg hadde heller aldri blitt med på noe slikt.  Håper virkelig du greier å psyke deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk takk. Skal prøve å finne ut hvordan jeg skal si det. Jeg ser for meg hvordan kollegene mine reagerer. «Du må bli med ja. Det er jo viktig for fellesskapet» osv. 
Det er dritvanskelig å si fra. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Hadde dette vært meg, ville jeg glatt sagt at slikt bare ikke er min greie. Jeg hadde sannsynligvis mistrivdes i en sånn grad at jeg neppe hadde bidratt så godt sosialt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Men andre har også sagt noe lignende, og da ble den personen baksnakket, og de sa bl a «50 kr uka er jo ikke så mye da» osv.. de mener alle har råd til 50kr uka. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Gjør som XbellaX foreslo over her. Kort og konsist og stå for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med XbellaX, vær kort og konsis. Om du ikke vil begrunne i «andre prioriteringer» kan du skylde på corona, og si at du og mannen din har blitt enige om å innersiden i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idag var det tilfeldigvis en annen kollega som tok det opp, det er flere som reagerer på at det er dyrt. Jeg er glad det ikke var jeg som tok det opp for å si det sånn.... hun fikk motstand. «50kr uka er ingentng». «Da må dem slutte å kjøpe mat i kantina».

Folk forstår ikke. Dette er småpenger for dem. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Idag var det tilfeldigvis en annen kollega som tok det opp, det er flere som reagerer på at det er dyrt. Jeg er glad det ikke var jeg som tok det opp for å si det sånn.... hun fikk motstand. «50kr uka er ingentng». «Da må dem slutte å kjøpe mat i kantina».

Folk forstår ikke. Dette er småpenger for dem. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Da burde man svare at "Det er kanskje ingenting for deg, men for meg utgjør det mye". Da er det som blir sittende med svarteper og har dummet seg ut. Som du ser har du full støtte her inne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 21.36, AnonymBruker skrev:

Takk takk. Skal prøve å finne ut hvordan jeg skal si det. Jeg ser for meg hvordan kollegene mine reagerer. «Du må bli med ja. Det er jo viktig for fellesskapet» osv. 
Det er dritvanskelig å si fra. 

Anonymkode: f8b46...1a8

Jeg tenkte jeg skulle svare til dette innlegget, og så i ditt siste innlegg hittil i tråden at noen andre på jobben hadde tatt denne (u)kulturen opp. Jeg ville si at jeg tenkte at det trolig ikke bare var du som mislikte denne ordningen, enten det skyldes arrangementet i seg selv, det å legge til sides penger eller andre grunner. Jeg ser for meg at det er et par supersosiale ekstroverter som står i styrersetet for dette arrangementet og synes det er utrolig gøy mens mange andre dilter etter for å være en del av gjengen. Jeg synes det du skriver vitner om et dårlig eller usunt arbeidsmiljø der de sterkeste vinner frem med sine ideer og de andres stemmer ikke tør å la seg bli hørt fordi de møter motstand når de forsøker å protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bryr seg, men ikke så mye som det virker som. Det er fort glemt.

Du kan godt bare si du ikke har lyst. Man får litt respekt av det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...