Gå til innhold

Hvor høyt/lavt funksjonsnivå har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
41 minutter siden, stjernestøv skrev:

Som sagt tusen ganger sikkert så tror jeg det er noen evner jeg har, det å ta inn energi osv. Vet jeg blir dårlig av det, men det er ikke sykdom fordi. Får ofte angst. 

Så rart at du har schizoaffektiv da. Man må jo få lov til å føle at man er synsk uten at det absolutt skal være en diagnose. Som regel har jo de schizoaffektive flere symptomer også. Negative symptomer som tiltaksløshet, manglende motivasjon, isolering osv. 

Anonymkode: 463d4...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart at du har schizoaffektiv da. Man må jo få lov til å føle at man er synsk uten at det absolutt skal være en diagnose. Som regel har jo de schizoaffektive flere symptomer også. Negative symptomer som tiltaksløshet, manglende motivasjon, isolering osv. 

Anonymkode: 463d4...000

Har de negative symptomene jeg da. Nei jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Funksjonsnivået varierer. Ingen venner. Men har en del med foreldre å gjøre.

Har schizofreni diagnose, men tviler egentlig på den. Tror jeg har schizotyp lidelse med OCD. Men tåler ikke SSRI medisin, da blir jeg verre, så det så. Mens jeg blir bedre av AP.

Anonymkode: e6a12...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har de negative symptomene jeg da. Nei jeg vet ikke. 

Hvordan har du klart å få innvilga uføretrygd og masse annen hjelp hvis du ikke er syk?

Anonymkode: 13395...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du klart å få innvilga uføretrygd og masse annen hjelp hvis du ikke er syk?

Anonymkode: 13395...de4

Fordi de antar jo at hun er syk. Det betyr ikke at en faktisk er syk.

Anonymkode: 463d4...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du klart å få innvilga uføretrygd og masse annen hjelp hvis du ikke er syk?

Anonymkode: 13395...de4

Fordi jeg er syk? Blir syk av det? Det er ikke en lett byrde å bære på, jeg har aldri taklet det. Det er et nederlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de antar jo at hun er syk. Det betyr ikke at en faktisk er syk.

Anonymkode: 463d4...000

Jeg blir syk av det, men energier osv i seg selv er ikke sykdom nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Jeg blir syk av det, men energier osv i seg selv er ikke sykdom nei. 

Blir syk av hva for noe?

Anonymkode: 463d4...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir syk av hva for noe?

Anonymkode: 463d4...000

Har jeg ikke skrevet nok om det her inne? Det jeg opplever som åndelig blir tolket som psykotiske symptomer, og det åndelige gjør at jeg blir syk. Lite fungering og mye angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit nok tror jeg, men går bare hjemme og suller. Har ingen venner og lever helt isolert. Jobber ikke, sover 12-14 timer i døgnet og gjør ellers ingen ting.

Anonymkode: 5f3bf...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok tror jeg, men går bare hjemme og suller. Har ingen venner og lever helt isolert. Jobber ikke, sover 12-14 timer i døgnet og gjør ellers ingen ting.

Anonymkode: 5f3bf...9be

Har du ingen hobbier eller noe du kan drive med? Kjæledyr? Gå en tur? Må være vanskelig å gjøre ingenting. 

Anonymkode: 9c230...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen hobbier eller noe du kan drive med? Kjæledyr? Gå en tur? Må være vanskelig å gjøre ingenting. 

Anonymkode: 9c230...2a9

Gjør ikke noe produktivt. Tar en tur på butikken, og ligger ellers på soffan og ser på Netflix og You Tube.

Anonymkode: 5f3bf...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fungerer i periodevis godt og ikke fullt så bra. Kan få perioder hvor jeg klarer det meste og andre perioder ikke fullt så greit. I dag fikk jeg unnagjort husarbeid på et par timer mens andre ganger kan jeg bruke mye lenger tid. Er visst i en periode med godt med energi og tiltakslyst. Har fått unnagjort mye i det siste. Våkner etter ca 5-6 timer for tida og bruker 50 mg seroquel for søvn. Diagnose er litt vanskelig å skrive da DPS og avtalespesialisten er uenige 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt sett: dårlig funksjon. Greier ikke spise, dusje, lage mat eller være sosial. 

De 3 siste ukene: klarer å trene, greier å dusje, spise mat, men ikke å være sosial. 

Diagnose: depresjon og uspesifisert SF. 

Anonymkode: e3b22...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vel et ganske bra funksjonsnivå. Har en krevende jobb, men jobber litt redusert. Tar vare på meg selv (god personlig hygiene, spiser sunt, sørger for litt frisk luft og mosjon hver dag). Men mitt sosiale liv er ikke-eksisterende, og jeg har ikke kjæreste eller familie. Jeg har ekstremt lite energi/overskudd på fritiden, brenner nok av alt kruttet på jobb.  
 

Diagnoser: tilbakevendende depresjon, sosial angst, spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 9c4d5...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girlinyellow

Jeg har bipolar 1 (blir kanskje endret til scizoaffektiv), k-ptsd og bulimi.

Vil si at jeg har veldig varierende funksjonsnivå gjennom året.
Kan fungere supert. Kan nærmest ikke fungere i det hele tatt.  

I det siste har det vært ganske dårlig. Har slitt mye med fatigue, tristhet, stemmehøring og paranoia i blant, en følelse av å ikke egentlig eksistere, eller at verden ikke er ekte, vil være isolert og alene, for mye synsinntrykk, lys og lyd får meg til å klikke såpass at jeg får ekstra medisiner fordi jeg blir som et villdyr - helt ute av kontroll. Er avhenging av nok ro og stillhet for å få gjort daglige gjøremål. Dette går veldig utover sosiale relasjoner, men det må til for å få livet til å gå, rett og slett. Synes livet er forferdelig vanskelig. - Men har fokus på søvn, mat, trening og husarbeid, da. Det får meg gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er i utgangspunktet en utholdende og sterk person. Tror det har med min oppvekst og mitt yrke å gjøre . Men også en veldig sterk driv til å holde fasaden. Likevel er jeg nå 100% uføretrygdet og forstår at selv den sterkeste kan gi etter for psykisk lidelse. Jeg er i en bedre fase nå og klarer å gjøre hverdagslige ting som litt husarbeid og matlaging. Kan hjelpe barna mine med forskjellig og besøke familie av og til.  Men formen varierer og jeg blir veldig sliten hver dag. Jeg har ingen forventning ellet følelse av håp for livet mitt lenger og strever hardt med å ikke overføre min depressive tanker til de jeg bor med. 

Anonymkode: d0894...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fasade utad og en innad. Jeg har forsøkt å vise eller fortelle andre om hvordan jeg egentlig har det uten at det har ført til noe bra. Venner har jeg ikke lengre og ikke ønsker jeg å ha noen som krever mye av meg. Jeg er gift så helt alene er jeg ikke og sammen med han treffer jeg av og til andre på arrangementer. Jeg vil ha gode venner men jeg takler det ikke. Jeg vil ha en jobb men jeg takler det ikke. Jeg har klart å karre til meg en god utdannelse men det var pga vi byttet fag, lærer og grupper hvert halvår så når det toppet seg får meg ang mennesker så var det bytte til nye.

Jeg klarer såvidt å lage middag hver dag, gjøre litt rent og møte til avtaler hos fysio, psyk, lege etc men så er jeg sliten og må legge meg. 

Jobb...taklet ikke yrket mitt, faglig kjempegøy og jeg var dyktig der men i fht mennesker...gikk heller dårlig

Jeg har unnvikende pf og en håndfull fysiske sykdommer. Angst og depresjon er veldig ille nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...