Gå til innhold

Hjelp etter overdose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet om helsevesenet har lov til å tvinge en til å ta imot fysisk hjelp etter en overdose (med fysisk mener jeg mageskylling, kull, blodprøve osv)? 

 

Anonymkode: 99065...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det vil jeg tro. Om en motsetter seg behandling blir det muligens gjort tvangsvedtak der og da.

Anonymkode: 82f31...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro. Om en motsetter seg behandling blir det muligens gjort tvangsvedtak der og da.

Anonymkode: 82f31...131

Lurer på hvordan det var med medlemmer av sekter som Jehovas vitner som tidligere nektet nødvendig helsehjelp som blodoverføring. Ble det fattet tvangsvedtak da? 

Anonymkode: 09920...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Vet bare om folk som har bedt om hjelp selv før det var for sent, men vil tro at om man finner noen bevisstløs prøver man jo å redde dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro. Om en motsetter seg behandling blir det muligens gjort tvangsvedtak der og da.

Anonymkode: 82f31...131

Har de virkelig lov til å tvinge noen til å ta f. Eks mageskylling? 

Anonymkode: 99065...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de virkelig lov til å tvinge noen til å ta f. Eks mageskylling? 

Anonymkode: 99065...8e4

Blir litt usikker på hva du egentlig vil fram til? Pønsker du på å ta en overdose for så å havne på sykehuset, og der vil du motsette deg nødvendig helsehjelp? Hvis du vil ta overdose, men ikke ønsker hjelp, så før du nesten bare sørge for å ikke komme på sykehuset etter overdosen da. 

Anonymkode: 09920...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan det var med medlemmer av sekter som Jehovas vitner som tidligere nektet nødvendig helsehjelp som blodoverføring. Ble det fattet tvangsvedtak da? 

Anonymkode: 09920...cf7

Det var et godt spørsmål.....kanskje de ikke kan tvinge f som behandling. Men samtidig så er det jo sånn i psykiatrien at en ved fare for liv kan bruke tvang...

Anonymkode: 82f31...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Her skrives det om nødrett ifm. somatisk behandling ved spiseforstyrrelser, men jeg antar at det kan overføres til umiddelbart behov for behandling etter et selvmordsforsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pragmatikeren
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan det var med medlemmer av sekter som Jehovas vitner som tidligere nektet nødvendig helsehjelp som blodoverføring. Ble det fattet tvangsvedtak da? 

Anonymkode: 09920...cf7

Hvis det gjelder barn, kan barnevernet overta omsorgen for å få gitt blodoverføring. Så får foreldre tilbake omsorgen når prosedyren er gjennomført. Voksne får lov til å velge det bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de har lov til å bruke tvang. Kjenner bl.a noen som har blitt fysisk holdt fast, lagt i narkose for at helsepersonell kunne utføre ventrikkelskylling etc.  Kjenner også til ei som har blitt lagt i håndjern etc. Så ja, tvang kan brukes. 

Anonymkode: 986e1...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan det var med medlemmer av sekter som Jehovas vitner som tidligere nektet nødvendig helsehjelp som blodoverføring. Ble det fattet tvangsvedtak da? 

Anonymkode: 09920...cf7

Det er forskjell på å ville ta sitt eget liv grunnet en psykisk lidelse, og det å motsette seg behandling (som kan føre til døden) pga tro. 

Anonymkode: 986e1...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo egentlig litt rart at man kan bruke tvang i psykiatrien, men ikke i somatikken. Hva er forskjellen egentlig? (om man ikke er psykotisk da, det blir vel noe annet)

https://www.tv2.no/a/11464975/

 

Anonymkode: 8dde2...aeb

En kan bruke tvang i somatikken om pasienten blir vurdert å være ikke samtykkekompetent når drt gjelder akkurat den biten, og så er det noe kriterier tillegg. https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/helsehjelp-til-pasienter-uten-samtykkekompetanse-som-motsetter-seg-helsehjelpen-mv/-4a-2-virkeomrade  Og så er det vel noe som her nødverge. 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne personer i Jehovas vitner som i vitners nærvær har laget en skriftlig "Min vilje", vil ikke få blodoverføring med tvang.

Når det gjelder deres barn, vil det bli gjort en hastesak på omsorgsovertagelse dersom de er i livsnødvendig behov av blodoverføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Voksne personer i Jehovas vitner som i vitners nærvær har laget en skriftlig "Min vilje", vil ikke få blodoverføring med tvang.

Når det gjelder deres barn, vil det bli gjort en hastesak på omsorgsovertagelse dersom de er i livsnødvendig behov av blodoverføring.

Kan du ikke heøøersvare på spørsmålet? Har legevakta/sykehusetlov til å tvinge noen til ventrikkelskylling? 

Anonymkode: 99065...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heøøersvare på spørsmålet? Har legevakta/sykehusetlov til å tvinge noen til ventrikkelskylling? 

Anonymkode: 99065...8e4

Hvorfor ønsker du svar på dette? Er det for din egen eller andres skyld? 

Anonymkode: 09920...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke heøøersvare på spørsmålet? Har legevakta/sykehusetlov til å tvinge noen til ventrikkelskylling? 

Anonymkode: 99065...8e4

Ja, det har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det har de. 

Jeg antar man blir ansett som ikke samtykkekompetent i en slik situasjon. Man kaster ikke bort tiden med overtalelse i en slik situasjon - De få gangene jeg selv har vært bevisst under ventrikkelskylling, har det blitt gjennomført bestemt og de har holdt meg fast for å hindre motstand - inntil jeg har sovnet.

Selv har jeg blitt holdt tilbake på nødrett på medisinsk avdeling da jeg ville skrive meg ut og behandlet med intravenøs antibiotika mot min egen vilje da jeg hadde påført meg selv blodforgiftning. Dette er heldigvis snart 10 år siden nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg antar man blir ansett som ikke samtykkekompetent i en slik situasjon. Man kaster ikke bort tiden med overtalelse i en slik situasjon - De få gangene jeg selv har vært bevisst under ventrikkelskylling, har det blitt gjennomført bestemt og de har holdt meg fast for å hindre motstand - inntil jeg har sovnet.

Selv har jeg blitt holdt tilbake på nødrett på medisinsk avdeling da jeg ville skrive meg ut og behandlet med intravenøs antibiotika mot min egen vilje da jeg hadde påført meg selv blodforgiftning. Dette er heldigvis snart 10 år siden nå.

Gjøres ventrikkelskylling alltid i narkose? 

Anonymkode: 99065...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...