Gå til innhold

Døden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
14 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Du gjorde det ikke verre for meg, nei - hvis det var det du mente. Jeg håper du en dag finner ut av at livet også har plass til deg og at du finner gode grunner til å leve. Som sagt er det vondt å ha det slik.

Jeg er ikke tråstarter. Du mente at mine svar til tråstarter var lite hensiktsmessig. Jeg vet at det er et sårbart tema og ville ikke gjøre situasjonen verre for tråstarter. Det beklaget jeg. 

Anonymkode: 3c862...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke tråstarter. Du mente at mine svar til tråstarter var lite hensiktsmessig. Jeg vet at det er et sårbart tema og ville ikke gjøre situasjonen verre for tråstarter. Det beklaget jeg. 

Anonymkode: 3c862...816

Samtidig tenker jeg at det ikke finnes noen endelig fasit her. Noe som føles totalt meningsløst å høre for noen, er kanskje det som er løsningen for andre. Det ene svaret her er ikke mer galt enn det andre. Vi har begge gått inn i denne tråden med en intensjon om å hjelpe TS, så  får det være opp til TS å ta med seg det som hjelper ham eller henne best videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Noen ganger kan tanken om selvmord være det som gjør at en overlever. Å ha "bakdøra åpen" kan gjøre at en lettere holder ut vanskelige tider. En dag om gangen, så kan tanken om selvmord ligge i bakhodet som en reserveløsning som ikke egentlig trenger å gjennomføres. 

Dette tror jeg er tilfelle for mange.

Anonymkode: a2853...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Noen ganger kan tanken om selvmord være det som gjør at en overlever. Å ha "bakdøra åpen" kan gjøre at en lettere holder ut vanskelige tider. En dag om gangen, så kan tanken om selvmord ligge i bakhodet som en reserveløsning som ikke egentlig trenger å gjennomføres. 

Ja, slik er det for meg. 

På min forrige suicidvurdering så står det at jeg har metoden klar listet opp som risikofaktor. Men så skrev hun under "beskyttende faktor" at det at jeg har metoden klar er paradoksalt nok også en beskyttende faktor for det gir meg ro og trøst og faktisk større styrke til å holde ut fordi jeg vet at jeg kan bruke bakdøren min hvis jeg vil. 

Jeg tror ikke dette er så uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde det slik du beskriver, med fantaseringer, planer og ønsker om døden, sammenhengende i et par år. Det er slitsomt å ha det slik, å aldri få fred. Det var på et vis en trøst i mange situasjoner og kanskje en virkelighetsflukt? I dag er jeg glad for at jeg lever og innser hvor stor skade og smerte jeg ville påført mine omgivelser ved å ta mitt eget liv. Jeg tror dessverre ikke det hjelper at du hører det fra andre, for ofte er man avvisende i tankene når folk sier at "du er verdifull, du betyr noe, du påfører de stor smerte" osv. Dette er noe du gradvis selv må finne ut av og innse ved å finne ut av at du selv har verdi i andres øyne og betyr noe for andre.

Så bra skrevet. 
 

Anonymkode: a2853...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

På min forrige suicidvurdering så står det at jeg har metoden klar listet opp som risikofaktor. Men så skrev hun under "beskyttende faktor" at det at jeg har metoden klar er paradoksalt nok også en beskyttende faktor for det gir meg ro og trøst og faktisk større styrke til å holde ut fordi jeg vet at jeg kan bruke bakdøren min hvis jeg vil. 

For meg er det en utrygg faktor å ha "bakdøren åpen", så jeg har erfart at det er noe jeg bør unngå. Jeg har sett at da er veien kortere fra tanke til handling hos meg. Av samme grunn har vi et medisinskap hjemme hvor f.eks. bokser med 100 stk. Paracet og andre medisiner som ikke brukes daglig og som ikke administreres av hjemmesykepleien oppbevares, og der andre har nøkkel enn meg - på forslag fra meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra skrevet. 
 

Anonymkode: a2853...5c4

Tusen takk - men det er egenerfart. Når jeg opplevde at terapeuter og sykepleiere sa det til meg, prellet det av som vann på gåsa og det føltes fullstendig meningsløst å sitte å høre på snakket deres. Jeg avviste det fullstendig i mitt hode, for det stemte ikke med virkeligheten. Det ble fullstendig krasj. Det er noe man selv må erfare, oppdage og tro på tror jeg - det også med tiden er egenerfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke tråstarter. Du mente at mine svar til tråstarter var lite hensiktsmessig. Jeg vet at det er et sårbart tema og ville ikke gjøre situasjonen verre for tråstarter. Det beklaget jeg. 

Anonymkode: 3c862...816

Nei, du gjør det ikke verre. Synes bare du er snill som prøver å hjelpe. Jeg hører det du sier om venner og familie osv, men jeg klarer liksom ikke helt tro på det. Det blir vel litt sånn at negative tanker setter seg fast og man ender opp med en slags falsk sannhet. Hvor man tenker at man ikke er noe verdt, man er bare til bry osv. 

Anonymkode: 2b4b4...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Eva Sofie skrev:

For meg er det en utrygg faktor å ha "bakdøren åpen", så jeg har erfart at det er noe jeg bør unngå. Jeg har sett at da er veien kortere fra tanke til handling hos meg. Av samme grunn har vi et medisinskap hjemme hvor f.eks. bokser med 100 stk. Paracet og andre medisiner som ikke brukes daglig og som ikke administreres av hjemmesykepleien oppbevares, og der andre har nøkkel enn meg - på forslag fra meg selv.

Ja, alle er vel forskjellige. Planen min er en slags trøste faktor for meg. Da vet jeg at det er en vei ut som ikke er så vanskelig. 

Anonymkode: 2b4b4...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...