Gå til innhold

Korona - teste oss og være hjemme fra jobb?


Gjest dolmio

Anbefalte innlegg

Min sønn har vage symptomer på korona. Litt feber som kommer og går og litt halsvondt. 

Han starter i ny jobb i morgen (lærling) og synes det er veldig ekkelt å være syk første dag. Han har hatt svært lite fravær på skolen. 

Han har en kamerat som testet seg for korona i går (ikke fått svar enda) - de var sammen for to uker siden. 

Jeg er heller ikke helt i form. Litt sår i halsen bare. Bør jeg holde meg hjemme fra jobb og teste meg selv med så vage symptomer? 

Vil ikke være hysterisk, så spør om råd her. Hva ville dere gjort? 

Min mann er i risikosonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, dolmio skrev:

Min sønn har vage symptomer på korona. Litt feber som kommer og går og litt halsvondt. 

Han starter i ny jobb i morgen (lærling) og synes det er veldig ekkelt å være syk første dag. Han har hatt svært lite fravær på skolen. 

Han har en kamerat som testet seg for korona i går (ikke fått svar enda) - de var sammen for to uker siden. 

Jeg er heller ikke helt i form. Litt sår i halsen bare. Bør jeg holde meg hjemme fra jobb og teste meg selv med så vage symptomer? 

Vil ikke være hysterisk, så spør om råd her. Hva ville dere gjort? 

Min mann er i risikosonen. 

Er man syk burde man ikke dra på jobb osv men holde seg hjemme. Selvom man ikke er syk fra Corona kan man være smittebærer. Og hvis du er forkjøla og hoster og nyser sprer du basiller ganske raskt. Er jo kjipt å miste første dag, men folk er ganske forståelsesfulle nå om dagen. 

Anonymkode: ac6f6...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal absolutt ikke komme på jobb med feber og vondt i halsen. Jeg synes dere skulle ta koronatest så fort som mulig. Arbeidsgiver er helt sikkert enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær hjemme. To i familien min testet seg og de fikk streng beskjed om å holde seg hjemme til de fikk svar. Og selv om testen var negativ skulle man holde seg inne til man var helt symptomfri. For selv om man ikke har corona skaper det også usikkerhet og styr rundt det å ha en vanlig forkjølelse slik som situasjonen er i dag. Og hvis man går på skole eller jobb og finner ut at man hadde corona kan man risikere at hele skolen og jobben må i karantene. 

Anonymkode: 63257...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har snakket med legevakta og fikk time for testing i morgen. Krysser fingrene for at det bare er en forkjølelse eller noe slikt. 
Jeg ringer sjefen og spør om hva jeg skal gjøre ift min jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette er ikke noe å lure på. Du skal ikke dra på jobb med noen som helst luftveissymptomer, uansett hva sjefen måtte si. Retningslinjene fra myndighetene er helt klare på dette. Det er veldig viktig at alle etterlever det sånn at ikke smitten eskalerer enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, dolmio skrev:

Han har snakket med legevakta og fikk time for testing i morgen. Krysser fingrene for at det bare er en forkjølelse eller noe slikt. 
Jeg ringer sjefen og spør om hva jeg skal gjøre ift min jobb. 

Hvis jeg var deg, så hadde jeg ønsket å bli testet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Hvis jeg var deg, så hadde jeg ønsket å bli testet nå. 

Jeg er ikke ts. Jeg ventet et par dager før jeg bestilte. Jeg stod som nr 89 i telefonkøen for å få bestille test. Fikk til slutt bestilt gjennom nettet og har enda ikke fått tidspunkt for å teste meg.  Fikk også vite at det kunne ta mange dager. Ikke vent med å bestille. Men nå bor jeg i en stor by. 

Anonymkode: 63257...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dolmio skrev:

Min sønn har vage symptomer på korona. Litt feber som kommer og går og litt halsvondt. 

Han starter i ny jobb i morgen (lærling) og synes det er veldig ekkelt å være syk første dag. Han har hatt svært lite fravær på skolen. 

Han har en kamerat som testet seg for korona i går (ikke fått svar enda) - de var sammen for to uker siden. 

Jeg er heller ikke helt i form. Litt sår i halsen bare. Bør jeg holde meg hjemme fra jobb og teste meg selv med så vage symptomer? 

Vil ikke være hysterisk, så spør om råd her. Hva ville dere gjort? 

Min mann er i risikosonen. 

Hei

jeg fikk hoste og feber m.m etter ferie.

tenkte det dreide seg om en bronkitt pga mye bading, avkjølt etter bading, så varm, utsatt for vind m.m

jeg testet meg når jeg kom hjem,  til mine barns bekymring, tenk om jeg hadde corona og de måtte i karantene...

i disse tider, er det viktig ta slike tegn på sykdom på alvor. Jeg testet meg og fikk hyggelig resultat, negativ. Slik de fleste får, men viktig ta symptomer på alvor, det er nr 1, hyggelig eller ikke, det er en felles dugnad vi har nå.

men jeg var ikke i tvil om at jeg måtte teste meg, så sånn er det bare i disse coronatider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg sendte melding til sjefen 1230 men har foreløpig ikke fått svar. Jeg avventer svar til i kveld, men hun skal jo egentlig være tilgjengelig (tår betalt for det) - men jeg forstår også at hun kan være opptatt. 

Jeg føler meg ikke helt i form men vet ikke om det skyldes ting jeg går gjennom eller ikke. Jeg får det slik (feberfølelse og sår hals) når jeg er sliten også. Litt flaut å bestille test når symptomene er så vage også. Vil ikke kaste bort en test liksom. Men sønnen min har klare symptomer. Han snakket med sin leder og hun hadde full forståelse for hans situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Det finnes knapt en grunn som er for dårlig for å ta en test. Skal vi få bukt med dette, må det testes over en lav sko.

Jeg er bare bittelitt rød og sår i halsen. Ikke mye. Og jeg har ikke mandler. 
Jeg vet heller ikke om det bare er en reaksjon på stress, og da dummer jeg meg jo ut også. 

Bør jeg fortsatt testes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dolmio skrev:

Jeg er bare bittelitt rød og sår i halsen. Ikke mye. Og jeg har ikke mandler. 
Jeg vet heller ikke om det bare er en reaksjon på stress, og da dummer jeg meg jo ut også. 

Bør jeg fortsatt testes?

Ta testen. Du dummer deg ikke ut. Det er mange flere som har testet seg og fått negativ enn det er positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, cilie skrev:

Ta testen. Du dummer deg ikke ut. Det er mange flere som har testet seg og fått negativ enn det er positiv. 

Det er så vanskellg, for jeg får ikke tak i sjefen. Prøvde å ringe henne nå. 

Men om jeg holder meg hjemme i morgen; kan jeg bruke egenmelding på det uten å bli trukket i lønn? Har ikke råd til å bli trukket i lønn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, cilie skrev:

Ta testen. Du dummer deg ikke ut. Det er mange flere som har testet seg og fått negativ enn det er positiv. 

Yepp

jeg testet meg, var dårlig med hoste og lett feber.

tenkte alt handlet om en sommerforkjølelse.

men følte jeg var pliktig til det pga tilbake på jobb, og barn på skole, og som jeg tenkte, test negativ.

men greit vite det, og ikke gå i frykt rundt å kanskje smitte både eldre foreldre og andre.

ringte coronatelefon , plass nr 24 i kø, men tok ikke mer enn ca 12 min så hadde jeg time, veldig enkelt og greit med det drive in systemet.

var ikke så vondt som jeg frykter heller, men veldig snille og søte sykepleiere:-) skjønte at jeg var redd, det var visst alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, dolmio skrev:

Det er så vanskellg, for jeg får ikke tak i sjefen. Prøvde å ringe henne nå. 

Men om jeg holder meg hjemme i morgen; kan jeg bruke egenmelding på det uten å bli trukket i lønn? Har ikke råd til å bli trukket i lønn.. 

Ja, du kan selvfølgelig bruke egenmelding. Bare si til sjefen at du har vondt i halsen og er i dårlig form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehelseinstituttet har ganske klare retningslinjer:

Når du har akutt luftveisinfeksjon

Det anbefales at alle som har nyoppståtte luftveisymptomer som ikke har en kjent årsak, testes og holder seg hjemme til prøvesvar foreligger og de ikke lenger har disse symptomene. [...] 

Kunnskapen vi har så langt tyder på at man er mest smittsom dagene rundt sykdomsstart og raskt blir mindre smittsom når symptomene er borte. Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon skal holde seg hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen ringte meg omsider. Hun var usikker på de nye reglene, men vi ble enige om at jeg blir hjemme i morgen for sikkerhets skyld. Hun ringer meg i morgen når hun kjenner reglene. Hun sa også at jeg ikke skal testes slik jeg er nå og at jeg bare må se det an utover dagen i morgen. Blir jeg ikke verre skal jeg ikke testes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...