Gå til innhold

Hva om autisme min egentlig er schizofreni

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg, ettersom autister lett kan mistolke ting. Vennlige ord og handlinger fra andre kan derfor oppfattes som fiendtlige. 

Anonymkode: 2ea82...58d

Ikke hvis man har høy IQ.

Anonymkode: e7629...23c

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor fikk hun ikke noen psykosediagnose da? Regner de liksom psykose inn i autismediagnosen? Egentlig så er jo ikke paranoia noe som har med autisme å gjøre. 

Anonymkode: d3e0b...b25

Jeg vet ikke helt jeg. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har paranoia kan da være intelligente. Disse tingene utelukker ikke hverandre.

Anonymkode: 59f55...b56

Da skyldes ikke paranoian "autistiske misforståelser".

Hva slags paranoia er det snakk om da TS?

Føler du att noen overvåket eller setter inn ting i hjernen din? Hører du stemmer? Føler du deg viljeløst styrt av andre makter? Slike ting er typisk schizofreni. Bizzarre vrangforestillinger er vanlig.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags paranoia er det snakk om da TS?

Føler du att noen overvåket eller setter inn ting i hjernen din? Hører du stemmer? Føler du deg viljeløst styrt av andre makter? Slike ting er typisk schizofreni. Bizzarre vrangforestillinger er vanlig.

Ja basicly. Men ikke noe bizzart. 

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skille en autist med paranoide tendenser fra en schizofren? Det er spørsmålet. 

Det svarte jeg på over, bizarre vrangforestillinger og slike ting. Har du vært utredet og de fant autsime har du nok neppe schizofreni. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt feilaktig diagnostisert som autist pga schizofreni. Jeg har hørt det har skjedd hos schizoide, att de har fått autisme diagnose. Men ikke schizofreni. Very early onset schizofreni er også uhyre sjeldent. Du beskriver autisme fra 3 års alder. 
Også vet man jo att folk med autisme kan bli paranoide de også.

På 22.8.2020 den 19.52, AnonymBruker skrev:

Da skyldes ikke paranoian "autistiske misforståelser".

Hvorfor ikke? Autister misforstår andre selv om de har høy iq. Iq har ingenting å si for om man blir paranoid. Det er vanlig ved asperger at man enten er for naiv, eller for paranoid. Det er jo fordi vi ikke forstår andres intensjoner, kroppsspråk, ansiktsutrykk osv. Man kan lett bli litt paranoid da. Men ikke i den grad som schizofrene. 

Det er noe som heter autistisk psykose. Det betyr vel egentlig bare at vi er mer utsatt for psykose, tror jeg. De antar vel at psykosen kommer som en følge av autismen og kaller det derfor autistisk psykose. Men hvis du er i tvil, kan du vel bare be om en ny utredning?

Annonse

5 minutter siden, Trine skrev:

Hva i all verden har du fått i deg?

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare trolling.

Tror vedkommende prøver å si at det er diametrale motsetninger mellom disse diagnosene-parene. 

Anonymkode: e94c7...7f4

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe.

Altså, det er et kriterie for å få en autismespekterdiagnose at man misforstår andre. Man skal ha problemer med sosialt samspill og kommunikasjon. For å få diagnosen asperger, kreves det at man har normal til høy iq. Har man lav iq skal diagnosen barneautisme settes. Ingen hadde hatt asperger dersom de med høy iq ikke hadde misforstått andre mennesker. Iq har jo ingenting å gjøre med forståelse av sosialt samspill og non-verbalt språk

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vedkommende prøver å si at det er diametrale motsetninger mellom disse diagnosene-parene.

Hæ? At f.eks adhd kan strekke seg fra å spinne rundt hele døgnet til å være kronisk utmattet? I så fall var det et godt eksempel på hvorfor autister lett kan bli litt paranoide, for det var jo overhode ikke det det sto. 

20 minutter siden, Trine skrev:

Altså, det er et kriterie for å få en autismespekterdiagnose at man misforstår andre. Man skal ha problemer med sosialt samspill og kommunikasjon. 

Det behøver ikke bety man misforstår så blir snakk om paranoia. Har man IQ på 130+ forstår man nok ordspill og ironi.

På 22.8.2020 den 22.22, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skille en autist med paranoide tendenser fra en schizofren? Det er spørsmålet. 

Gi dem altfor vanskelige puslespill og se hvordan dem reagerer. En autist vil mest sannsynlig sitte i timevis uten å klare det og prøve og prøve til de får et raserianfall, mens en skitzofren ikke gidder. 

Anonymkode: fd253...31e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...