Gå til innhold

Hva om autisme min egentlig er schizofreni

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver ikke bety man misforstår så blir snakk om paranoia. Har man IQ på 130+ forstår man nok ordspill og ironi.

Anonymkode: e7629...23c

Nei, selvfølgelig behøver det ikke det. Og det er ikke sånn at ingen med autisme forstår ordspill og ironi, men det er uavhengig av IQen. En med normal iq kan forstå ordspill og ironi bedre enn en med høy iq. Og uansett hjelper ikke høy iq på non-verbalt språk. Samme hvor høy iq man har, kan man få paranoide tendenser når man aldri tolker ansiktsuttrykk og kroppsspråk riktig. I tillegg er det ganske vanlig at autister føler at de ikke passer inn noe sted. Man kan klare å oppføre oss "normalt", men man føler hele tiden at man er annerledes. Selv om vi forstår ordspill og ironi, passer vi ikke inn i det livet alle andre lever. Altså, det er som om man står litt på siden og observerer en atferd som for oss er helt feil. Det kan man nok også bli litt paranoid av. Mennesker med høy iq er heller ikke mindre utsatt for psykiske lidelser, samme om man har autisme eller ikke.

Fortsetter under...

26 minutter siden, Trine skrev:

Nei, selvfølgelig behøver det ikke det. Og det er ikke sånn at ingen med autisme forstår ordspill og ironi, men det er uavhengig av IQen. 

Det stemmer ikke.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at en med IQ på 140 vs en med IQ på 70 lettere forstår ordspill og ironi. Det sier seg selv.

Det høres ikke helt riktig ut. Opplever ofte at de som er "smartere" ofte ikke forstår ordspill og tar alt bokstavelig.

Anonymkode: 63112...faf

17 timer siden, Trine skrev:

Og uansett hjelper ikke høy iq på non-verbalt språk. Samme hvor høy iq man har, kan man få paranoide tendenser når man aldri tolker ansiktsuttrykk og kroppsspråk riktig.

Interessant påstand. Hva da med blinde personer? Tror du at de har flere paranoide tendenser enn den generelle befolkningen for øvrig siden de ikke er i stand til å tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk uten å få det tolket av andre?

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke helt riktig ut. Opplever ofte at de som er "smartere" ofte ikke forstår ordspill og tar alt bokstavelig.

Anonymkode: 63112...faf

Har jeg aldri opplevd. Det er de "dumme" som ikke forstår det.

På 25.8.2020 den 9.23, AnonymBruker skrev:

Det er klart at en med IQ på 140 vs en med IQ på 70 lettere forstår ordspill og ironi. Det sier seg selv.

Ikke hvis personen har autisme 😂 Men nå har jeg aldri ment sammenlignet med psykisk utviklingshemmede, men andre med iq på +/- 100.  Du skrev at dersom man har høy iq, skyldes ikke paranoiaen autistiske misforståelser. Men en autist misforstår til tross for høy iq.

På 25.8.2020 den 13.03, Eva Sofie skrev:

Interessant påstand. Hva da med blinde personer? Tror du at de har flere paranoide tendenser enn den generelle befolkningen for øvrig siden de ikke er i stand til å tolke ansiktsuttrykk og kroppsspråk uten å få det tolket av andre?

Nei, de tolker toneleie. Også er det jo ikke det at vi ikke tolker, men vi tolker feil og gjerne i negativ retning. 

Folk med hørselshemning er vist litt mer i risikogruppen for paranoia. Det finnes egen avdeling for døve på Gaustad.

Blinde må stole på folk for å overleve. De er mye mer avhengig av hjelp. En døv person kan leve som andre, bare med problemer med kommunikasjon.

Anonymkode: 59f55...b56

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skiller man en paranoid og vrangforestillt autist fra en schizofren ??? 

Anonymkode: d3e0b...b25

Jeg vil tippe sykehistorien. Jeg har schizofreni diagnose, og jeg skorer ikke nok på asperger test til å få diagnosen. Det var over normalen autistisk men ikke nok til asperger. Nevropsykologer kan ha testbatteri for alle lidelser. Min nevropsykologiske test kom opp som sannsynlig paranoid schizofreni, og eller alvorlig langvarig angstlidelse.

Anonymkode: 59f55...b56

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...