Gå til innhold

Har jeg vært psykotisk?

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har hatt en periode med mye angst og alvorlig depresjon. Jeg fikk angst for alt og merket også at tankene mine til tider ble ganske irrasjonelle. Jeg følte at jeg mistet meg selv og at jeg ikke kunne stole på psyken min mer, i det hele tatt. Jeg følte meg som en fremmed, bare det å se seg selv i speilet eller høre seg selv prate var ubehagelig. Generelt absolutt alt opplevdes som ubehagelig/fælt. Jeg begynte på antidepressiva, noe som hjalp veldig fort. Jeg gikk fra alvorlig til lett deprimert, angsten ble mer konkret, og dreiet seg i hovedsak mest om å bli psykotisk/miste meg selv/miste kontrollen. 

Psykologen min sier at jeg ikke var psykotisk, men at det «bare» er angst og depresjon. Men jeg greier ikke helt å legge det fra meg siden det jeg opplevde var så fælt og hinsides alt som jeg trodde det var mulig å oppleve. Tankene mine opplevdes som så veldig syke, det føltes som om jeg mistet meg og jeg ble veldig redd meg selv. Har aldri opplevd noe sånt før, og greier nesten ikke å tro på at det «bare» var angst og depresjon som jeg opplevde. 

Noen tanker?

Endret av jth1
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456646-har-jeg-v%C3%A6rt-psykotisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ingenting av der du beskriver som har noe med psykose å gjøre.. Og når man går inn i en psykose så starter det som regel med sosial tilbaketrekning, dvs at man isolerer seg helt og ikke har kontakt med noen. 

Anonymkode: 388df...7d3

4 timer siden, jth1 skrev:

Hallo

Jeg har hatt en periode med mye angst og alvorlig depresjon. Jeg fikk angst for alt og merket også at tankene mine til tider ble ganske irrasjonelle. Jeg følte at jeg mistet meg selv og at jeg ikke kunne stole på psyken min mer, i det hele tatt. Jeg følte meg som en fremmed, bare det å se seg selv i speilet eller høre seg selv prate var ubehagelig. Generelt absolutt alt opplevdes som ubehagelig/fælt. Jeg begynte på antidepressiva, noe som hjalp veldig fort. Jeg gikk fra alvorlig til lett deprimert, angsten ble mer konkret, og dreiet seg i hovedsak mest om å bli psykotisk/miste meg selv/miste kontrollen. 

Psykologen min sier at jeg ikke var psykotisk, men at det «bare» er angst og depresjon. Men jeg greier ikke helt å legge det fra meg siden det jeg opplevde var så fælt og hinsides alt som jeg trodde det var mulig å oppleve. Tankene mine opplevdes som så veldig syke, det føltes som om jeg mistet meg og jeg ble veldig redd meg selv. Har aldri opplevd noe sånt før, og greier nesten ikke å tro på at det «bare» var angst og depresjon som jeg opplevde. 

Noen tanker?

Det kan antagelig være grensepsykotisk tenkning på en eller annen måte, men jeg er ikke ekspert på området. Jeg vet bare at jeg en gang fikk diagnosen «Alvorlig depresjon med psykotiske trekk», det kan med andre ord forekomme psykotisk tenkning også når man er deprimert.

Kanskje kupton har noen faglige refleksjoner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...