Gå til innhold

Ambivalens

Anbefalte innlegg

Bedre på mange måter, men sliter veldig med å bestemme meg for ting. Eks: Skal jeg dra på butikken? Skal jeg i såfall dra nå eller senere? Skal jeg dra nå og sykle, nå og gå? Kjøre? Gå senere? Sykle senere?

Nå er det. Skal jeg dra på jobb i dag? (sykmeldt, men skal teste meg selv)? Dårlig natt, skal jeg heller dra i morgen, blir det bare nedtur om jeg fungerer enda dårligere pga lite søvn? Men kanskje jeg ikke sover bedre i natt. Skal jeg dusje? Bare vaske meg? Skal jeg kjøpe garn hvis jeg også skal på jobb? Skal jeg gå og kjøpe det garnet nå?, etter å evt ha dusja? Eller evt på vei til jobb?  

SMÅ ting blir så vanskelige. Burde ikke være så vansjelig å bestemme seg. .Og så blir jeg sittende og tida går. 

Tips?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Villanda skrev:

Tips?

Legg en plan på et rolig tidspunkt dagen før (ikke så sent på kvelden at du er trøtt og alt virker uoverkommelig), og se på den som "ufravikelig", bortsett fra at du f.eks. kan kjøre i stedet for sykle hvis det regner? 

I starten blir det kanskje noen dager da du blir nødt til å droppe noen / mange ting, men det går seg kanskje til etter hvert som du finner ut hva som er realistisk / gjennomførbart, selv om det ikke er så lystbetont akkurat når du skal starte? Pass på at tidsrammene er litt romslige, slik at ikke halve dagen blir "ødelagt" hvis noe tar lenger tid enn antatt.

Dette kan sikkert virke naivt, jeg tror ikke det handler bare om å bestemme seg eller ta seg sammen. Men det er nå engang slik for de fleste at man er nødt til å gjøre en god del ting innenfor bestemte tidsrammer, selv om man kunne tenke seg å la være. 

I det tilfellet du beskriver, kan du f.eks. bestemme dagen før at du skal være oppe senest kl. X, dra på jobben rett etter frokost og dusj hvis ikke formen er helt elendig (og heller dra hjem tidlig hvis det blir verre), og handle på hjemveien. Så kan det hende jobben må utgå hvis du er dårlig, men da "stryker" du bare den turen (eller erstatter den med noe du orker, som også tar noen timer) og gjennomfører resten, evt. med reviderte tidspunkt.  

Hvis dette overhodet ikke passer for deg, må du bare se bort fra det. Jeg har ikke hele bakgrunnen / situasjonen din i hodet. Men kanskje du kan tilpasse planen til en versjon som kan fungere for deg. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/#findComment-3997336
Del på andre sider

2 timer siden, Villanda skrev:

Jeg bestemmer meg innimellom, men så ombestemmer jeg meg innen et minutt

Jeg er også sånn. Min strategi er å velge det første alternativet som faller inn, og det er ikke lov å ombestemme seg. F eks dusje eller vaske seg. Jeg bestemmer vaske meg. To minutter etter ombestemmer jeg meg , da sier jeg bare til meg selv at nei det kan du gjøre i morgen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/#findComment-3997345
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, laban skrev:

Legg en plan på et rolig tidspunkt dagen før (ikke så sent på kvelden at du er trøtt og alt virker uoverkommelig), og se på den som "ufravikelig", bortsett fra at du f.eks. kan kjøre i stedet for sykle hvis det regner? 

I starten blir det kanskje noen dager da du blir nødt til å droppe noen / mange ting, men det går seg kanskje til etter hvert som du finner ut hva som er realistisk / gjennomførbart, selv om det ikke er så lystbetont akkurat når du skal starte? Pass på at tidsrammene er litt romslige, slik at ikke halve dagen blir "ødelagt" hvis noe tar lenger tid enn antatt.

Dette kan sikkert virke naivt, jeg tror ikke det handler bare om å bestemme seg eller ta seg sammen. Men det er nå engang slik for de fleste at man er nødt til å gjøre en god del ting innenfor bestemte tidsrammer, selv om man kunne tenke seg å la være. 

I det tilfellet du beskriver, kan du f.eks. bestemme dagen før at du skal være oppe senest kl. X, dra på jobben rett etter frokost og dusj hvis ikke formen er helt elendig (og heller dra hjem tidlig hvis det blir verre), og handle på hjemveien. Så kan det hende jobben må utgå hvis du er dårlig, men da "stryker" du bare den turen (eller erstatter den med noe du orker, som også tar noen timer) og gjennomfører resten, evt. med reviderte tidspunkt.  

Hvis dette overhodet ikke passer for deg, må du bare se bort fra det. Jeg har ikke hele bakgrunnen / situasjonen din i hodet. Men kanskje du kan tilpasse planen til en versjon som kan fungere for deg. 

Tja.., du skriver jo at jeg kanskje noen dager må droppe noe, og erstatte det med noe anna. Da er jeg egentlig like langt.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/#findComment-3997408
Del på andre sider

15 minutter siden, Villanda skrev:

Tja.., du skriver jo at jeg kanskje noen dager må droppe noe, og erstatte det med noe anna. Da er jeg egentlig like langt.

Da tenkte jeg at f.eks. jobben må utgå hvis det absolutt ikke går. Resten av dagen trenger ikke bli åpne spørsmålstegn av den grunn.

Jeg tror noe av poenget er å tenke gjennom det på forhånd, slik at de aller fleste avgjørelsene er tatt, og så følge dem (nesten) slavisk. Men altså, det funker sikkert ikke for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/#findComment-3997417
Del på andre sider

29 minutter siden, laban skrev:

Da tenkte jeg at f.eks. jobben må utgå hvis det absolutt ikke går. Resten av dagen trenger ikke bli åpne spørsmålstegn av den grunn.

Jeg tror noe av poenget er å tenke gjennom det på forhånd, slik at de aller fleste avgjørelsene er tatt, og så følge dem (nesten) slavisk. Men altså, det funker sikkert ikke for alle.

Ja er kanskje lurt å bestemme på forhånd. Men når er det at det absolutt ikke går?Enda opp med jobb i dag. Det gav mestringsfølelse, utfra måla jeg hadde, dvs ikke noe medisinansvar, mer å fungere som en assistent. Var der fire timer. Klarte på forhånd å bestemme at målet var å være der i alle fall tre-fire timer. Men kjørte, så lite mosjon. Nå er det uaktuelt. Nå blir det TV. Tida gikk jo, så det ble ikke kjøpt garn. Har bestemt meg for ikke jobb i morgen. Kanskje fredag. Garn og litt mosjon får bli i morgen. Garn og markeringstusjer. Og å lese gjennom en artikkel.

Men ja, ble fornøyd med det jeg bestemte meg for til slutt 😊

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456734-ambivalens/#findComment-3997431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...