Gå til innhold

Er dps for håpløse tilfeller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man alt er ufør og har vært det i mange år. Hvis man har kroniske diagnoser og problemer. Hvis man har hatt like lavt funksjonsnivå siden man var barn og i bup systemet. Er dps da for deg? 

Anonymkode: 5b5b6...b51

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man alt er ufør og har vært det i mange år. Hvis man har kroniske diagnoser og problemer. Hvis man har hatt like lavt funksjonsnivå siden man var barn og i bup systemet. Er dps da for deg? 

Ved lengre oppfølging er det som regel kommunen som har ansvaret. Men det er mulig dette varierer i forhold til hvor man bor.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut for meg også som at dette ligger under kommunens ansvarsområdet. DPS her har en ettervernspoliklinikk som følger opp alvorlige diagnoser, mulig det er bare psykoselidelser.

DPS vil nok være aktuelt med oppblussing av symptomer og funksjonsfall utover det som er blitt vanlig.

Skrevet

Ja da er DPS for meg.      Er uføre og har gått der i 13 år.     " Hva mener du med håpløse tilfeller ?"  Ingen som sliter og som jobber for ,og ønsker seg et bedre liv er høpløse tilfeller. Alle kan hjelpes med noe .    Men det er ikke alle som blir friske, verken av psykisk eller fysisk sykdom.

Anonymkode: 00df3...e4a

Skrevet
3 timer siden, RamonaK skrev:

Ved lengre oppfølging er det som regel kommunen som har ansvaret. Men det er mulig dette varierer i forhold til hvor man bor.

Ok, ja jeg har jo fått beskjed fra jeg var liten at jeg mest sannsynlig kom til å trenge hjelp livet ut. 

Skrevet
2 timer siden, Fru2020 skrev:

Det høres ut for meg også som at dette ligger under kommunens ansvarsområdet. DPS her har en ettervernspoliklinikk som følger opp alvorlige diagnoser, mulig det er bare psykoselidelser.

DPS vil nok være aktuelt med oppblussing av symptomer og funksjonsfall utover det som er blitt vanlig.

Ja, jeg ble betegnet som "et alvorlig sykt barn" og er alvorlig syk fortsatt i voksen alder så noe verre har det jo ikke blitt. Men jeg er såpass syk at jeg aldri har vært i jobb tidligere. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil bli friskere, jeg ville satset på helt andre arenaer en dps.

Skrevet
1 minutt siden, cathlin skrev:

Hvis du vil bli friskere, jeg ville satset på helt andre arenaer en dps.

Ja, hvilke arenaer da? Privat har jeg gått. 

Skrevet

DPS behandler forverring av eksisterende tilstander hos folk uten jobb også ja. Men i utgangspunktet satser de vel på å få folk til å fungere?

Anonymkode: 055e8...770

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, hvilke arenaer da? Privat har jeg gått. 

Noe som har med friskhet å gjøre og det du har lyst til å gjøre lære se oppleve smake lukte høre bevege bygge opp skape samle jakte. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DPS behandler forverring av eksisterende tilstander hos folk uten jobb også ja. Men i utgangspunktet satser de vel på å få folk til å fungere?

Anonymkode: 055e8...770

Fungere nok til hva for noe? Nok til å jobbe? 

Skrevet

I så fall er jeg et håpløst tilfelle. Har gått der i 4 og et halvt år nå. Psykiater sa til meg i går at jeg får oppfølging på grunn av min diagnose, som er schizoaffektiv lidelse. Men jeg får også oppfølging av kommunepsykiatrien, og på meg virker det som om DPS vil ha mest mulig ansvar over på dem.

Anonymkode: ad19b...958

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er avklart at en ikke kommer lenger i behandlingen, er DPS/spesialisthelsetjenesten ikke riktig sted.

Skrevet
På 2.9.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

I så fall er jeg et håpløst tilfelle. Har gått der i 4 og et halvt år nå. Psykiater sa til meg i går at jeg får oppfølging på grunn av min diagnose, som er schizoaffektiv lidelse. Men jeg får også oppfølging av kommunepsykiatrien, og på meg virker det som om DPS vil ha mest mulig ansvar over på dem.

Anonymkode: ad19b...958

Husk. Det er ikke du som er håpløs, det er ofte psykiatri som er begrensende på hva de kan. 

Dps kan sikkert i mange tilfeller hjelpe og gjøre bra ting (avhengig selvsagt av x antall faktorer). Av og til dps er også for de som mest vil kose seg med sin diagnose, og for de som passer inn i deres system. 

Skrevet
36 minutter siden, cathlin skrev:

Av og til dps er også for de som mest vil kose seg med sin diagnose, og for de som passer inn i deres system. 

Tror du noen koser seg med diagnosen sin? Jeg tror fagfolk på DPS ville ha gjennomskuet det og avsluttet behandlingen da.  

Anonymkode: 5644b...9d0

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du noen koser seg med diagnosen sin? Jeg tror fagfolk på DPS ville ha gjennomskuet det og avsluttet behandlingen da.  

Kos kan være bra og nødvendig til sin tid. Kan også ha bivirkninger ved overdose.

Endret av cathlin
Skrevet
49 minutter siden, cathlin skrev:

Husk. Det er ikke du som er håpløs, det er ofte psykiatri som er begrensende på hva de kan. 

Dps kan sikkert i mange tilfeller hjelpe og gjøre bra ting (avhengig selvsagt av x antall faktorer). Av og til dps er også for de som mest vil kose seg med sin diagnose, og for de som passer inn i deres system. 

Hva legger du i det å kose seg med diagnosen sin egentlig? Synes det var en litt rar uttalelse...

Skrevet
Akkurat nå, Fru2020 skrev:

Hva legger du i det å kose seg med diagnosen sin egentlig? Synes det var en litt rar uttalelse...

At man kanskje går for å akseptere en tilstand og få støtte på det, fremfor mer aktivt å gjøre mulig oppfriskende endringer. 

Som sagt, alt til sin tid. Ikke for alle. 

Skrevet
Akkurat nå, cathlin skrev:

At man kanskje går for å akseptere en tilstand og få støtte på det, fremfor mer aktivt å gjøre mulig oppfriskende endringer. 

Som sagt, alt til sin tid. Ikke for alle. 

Å akseptere tilstanden sin og få støtte på det, er noe alle trenger. Dernest kommer mulighetene for endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...