Gå til innhold

Autoimmune sykdommer

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Villanda skrev:

Kan du dokumentere det?

Tror du jeg kan dokumentere det? Jeg antar som alle andre her. Men det er en haug av autoimmune sykdommer og veldig mange som har det. Og jeg er ganske sikker på at de hadde funnet ut a det til nå. Hvorfor er du så opptatt av det? 

Anonymkode: 46ce9...916

13 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Anna Luise Kirkengen har skrevet en del om hvordan traumer i barndommen kan gi autoimmune sykdommer som voksen. Mange som har opplevd traumer utvikler også psykiske lidelser. Så det kan absolutt være en sammenheng her. 

Ja, hun har mye om hva som "setter seg i kroppen" som en tar med seg videre. Også interessant det med hjertet. Husker ikke hva det heter, gidder ikke søke, men som begynner på Tok..., trur jeg. Et ord som betyr noe med  blekksptrut og krukke. Psykisk påvirkning av hjertets form, og hjertesvikt. Av stor psykisk påkjenning. 

Endret av Villanda
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du jeg kan dokumentere det? Jeg antar som alle andre her. Men det er en haug av autoimmune sykdommer og veldig mange som har det. Og jeg er ganske sikker på at de hadde funnet ut a det til nå. Hvorfor er du så opptatt av det? 

Anonymkode: 

Ved å finne forskning som viser at hypotesen er feil.

Opptatt av det, fordi jeg syntes du svarte TS frekt, som om det var et dumt spørsmål. Og fordi jeg oppfatter deg som påståelig og kommer med feilopplysninger. 

Du er ganske sikker på at hvis der er en sammenheng, så hadde de funnet det ut til nå. Hvorfor trur du ikke at det faktisk er noen som har funnet det ut?

Troller du eller mener du oppriktig det du skriver?

Endret av Villanda

Annonse

2 timer siden, Villanda skrev:

Ved å finne forskning som viser at hypotesen er feil.

Opptatt av det, fordi jeg syntes du svarte TS frekt, som om det var et dumt spørsmål. Og fordi jeg oppfatter deg som påståelig og kommer med feilopplysninger. 

Du er ganske sikker på at hvis der er en sammenheng, så hadde de funnet det ut til nå. Hvorfor trur du ikke at det faktisk er noen som har funnet det ut?

Troller du eller mener du oppriktig det du skriver?

Kan du bare holde kjeft? Svarer frekt???? Er det noen som er frekke her så er det du din dumme and. Er du DOL-politiet som skal se til at alle svarer det du vil høre? Kan du dokumentere sammenhengen mellom autoimmune sykdommer og psykiske da?  Få høre nå, kvakk,kvakk.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bare holde kjeft? Svarer frekt???? Er det noen som er frekke her så er det du din dumme and. Er du DOL-politiet som skal se til at alle svarer det du vil høre? Kan du dokumentere sammenhengen mellom autoimmune sykdommer og psykiske da?  Få høre nå, kvakk,kvakk.

😆.

Ja, kan dokumentere når jeg tar fram PCen. Får ikke til å logge inn så jeg får tilgang til kildene fra mobilen. 

Endret av Villanda
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den går jo på nervecellene i hjernen, det gjør ikke andre autoimmune sykdommer. Så hvis det skulle vært en autoimmun sykdom som skulle gitt noen psykiske lidelser som bipolar så er det bare den jeg kan tenke meg kan gjøre det.

Pluss noen vaskulitter, autoimmun hjernebetennelse og sikkert flere  som påvirker nervesystemet, uavhengig av bp da. 

Endret av Villanda
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvakk, kvakk. Beklager bskyldelsen for å svare TS frekt. Det er mulig jeg mistolka svaret ditt. Men ellers står jeg for det jeg har skrevet. Om jeg kan dokumentere? Ja. Vet ikke om du eller noen gidder å lese, men det er nå uansett læring for meg.

Systemic autoimmune diseases are associated with an increased risk of bipolar disorder: A nationwide population-based cohort study.

"The major finding was the discovery of a higher incidence of subsequent BD among patients with SADs (adjusted hazard ratio: 1.98). Specifically, the risk of BD was observed to be significant increase in systemic lupus erythematosusrheumatoid arthritis, autoimmune vasculitis, Sicca syndrome and Crohn's disease ... This study revealed that SADs were associated with an increased risk of BD development, suggesting that the abnormal autoimmune process was associated with increased expression of psychiatric disturbances. Further prospective clinical studies on the relationship between SADs and BD are warranted" (Author links open overlay panelLing-YiWanga et al, 2018,)

General medical conditions in 347 bipolar disorder patients: Clinical correlates of metabolic and autoimmune-allergic diseases

... AAD ( Autoimmune-Allergic Diseases) were highly represented in our sample ... The clinical correlates of different sub-groups of GMC (general medical conditions) suggest different interpretations. The presence of MD seems to be correlated with the progression of BD (bipolar disorder) and the chronic medication exposure, while comorbid AAD seems to correlate with a specific clinical subtype of BD, characterized by mood reactivity and temperamental mood instability. If the link with autoimmune-allergic diathesis will be confirmed, it could provide an interesting new paradigm for the study of the “systemic” nature of mood disorders and a promising target for future treatment options(lGiulioPerugi et al, 2015).

Bipolar Disorder Associated with Another Autoimmune Disease-Pemphigus: A Population-based Study.

"Several autoimmune comorbidities have been reported in association with BD ... Pemphigus is significantly associated with BD. Patients with pemphigus should be assessed for comorbid BD. Experimental research is needed to better recognize the biological mechanisms underlying this observation" (Kridin, Khalaf; et al, 2018).

Det fins mer, men jeg gidder ikke sjekke det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager... Villanda har ikke svart meg frekt i det hele tatt. Jeg lurer bare på om det kan være noe i den "autoimmune" gata når det gjelder f.eks bipolar. Jeg har dessverre bipolar, men også et par autoimmune sykdommer. Tenkte derfor om det var noen sammenheng. 

Anonymkode: c4113...ef8

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager... Villanda har ikke svart meg frekt i det hele tatt. Jeg lurer bare på om det kan være noe i den "autoimmune" gata når det gjelder f.eks bipolar. Jeg har dessverre bipolar, men også et par autoimmune sykdommer. Tenkte derfor om det var noen sammenheng. 

Trur det var hen selv hen mente jeg hadde svara frekt. Det er en sammenheng ja. 

1 minutt siden, Villanda skrev:

Trur det var hen selv hen mente jeg hadde svara frekt. Det er en sammenheng ja. 

Verken du eller ab 916 har svart meg frekt. 🙂

Men du mener altså at hjerneorganiske sykdommer som feks bipolar kan være en autoimmun sykdom? Jeg har jo som sagt to andre, så det hadde ikke overrasket meg om det var sånn. 

Men uansett årsak, så må man jo gå inn for å få best mulig behandling for tilstanden(e). Jeg fikk operert bort tykktarmen pga Ulcerøs kolitt, og nå har jeg ikke den sykdommen lenger (naturligvis). Jeg har dog Bechterews da, og bipolar. Men disse kan man jo ikke operere bort på lignende måte, for da satt man jo igjen der ryggløs og hjerneløs.. 😆

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verken du eller ab 916 har svart meg frekt. 🙂

Men du mener altså at hjerneorganiske sykdommer som feks bipolar kan være en autoimmun sykdom? Jeg har jo som sagt to andre, så det hadde ikke overrasket meg om det var sånn. 

Men uansett årsak, så må man jo gå inn for å få best mulig behandling for tilstanden(e). Jeg fikk operert bort tykktarmen pga Ulcerøs kolitt, og nå har jeg ikke den sykdommen lenger (naturligvis). Jeg har dog Bechterews da, og bipolar. Men disse kan man jo ikke operere bort på lignende måte, for da satt man jo igjen der ryggløs og hjerneløs.. 😆

Nja, jeg mener at noen hjerneorganiske sykdommer er autoimmune. Om bipolar lidelse er det vet jeg ikke. Jeg mener det er en sammenheng. Vet ikke hvilken vei, om bipolare har risiko for autoimmune eller omvendt, eller begge veier. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nettopp det du gjør her? 🤔

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...