Gå til innhold

Saxenda og omzepic


Marye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 3.9.2020 den 17.50, Marye skrev:

Får man Skrevet ut en av disse av fastlege ved bmi 36? 
er vel bedre med det enn så drastisk som EN SLANKEOPERASJON

Her er en artikkel fra mai i år, "Fedmeprofessor: Disse slankepillene virker", som i hovedsak tar for seg Zymbalta og Saxenda. Den andre du nevner har jeg aldri hørt om.

"Mysimba er et rimeligere alternativ enn Saxenda, derfor skal pasienter først prøve denne medisinen og kan kun få resept på Saxenda dersom det er klare medisinske grunner for at de ikke kan bruke Mysimba, sier Hjelmesæth."

Du kan få disse to medisinene på blå resept dersom du oppfyller minstekravet til vektoperasjon, dvs.: "Det gjelder personer med en BMI på 40 eller mer, eller en BMI over 35 dersom du i tillegg har en eller flere fedmerelaterte tilstander, som for eksempel diabetes type 2." Jeg kan legge til at det også gjelder høyt blodtrykk eller søvnapné som ikke nevnes i listen her. Videre står det: "Medisinene er ifølge Felleskatalogen godkjent som medisin for vektreduksjon for personer over 18 år som har en BMI over 30. Har du en BMI mellom 27 og 30, og i tillegg én eller flere vektrelaterte risikofaktorer som for eksempel høyt blodtrykk eller diabetes type 2, kan du også få resept på medisinen – men du må betale medisinen selv dersom du ikke tilfredsstiller kravene beskrevet over." Zymbalta koster ca. 1.000 kr. og Saxenda koster ca. 2.700 kr. i måneden står det et annet sted i artikkelen.

Men noen personer frarådes å bruke medisinene: "Det gjelder blant andre personer som tidligere har hatt spiseforstyrrelser eller andre psykiske sykdommer, det gjelder også en del som står på sterke smertestillende medikamenter og i tillegg personer med ukontrollert høyt blodtrykk, sier Hjelmesæth. Leger skal også være forsiktige med å forskrive medisinen blant annet til personer med tidligere hjertesykdom, nedsatt leverfunksjon, alvorlig nedsatt nyrefunksjon eller til personer som bruker antidepressive medisiner eller opioider. Selv om virkestoffene i medisinene er godt kjent, har medisinene vært brukt i slankesammenheng i kort tid. Det er derfor viktig at leger følger opp pasienter som forskrives medisinene nøye."

Når dette skal sies, vil jeg si at medisiner er vel å foretrekke fremfor et så drastisk inngrep som en vektoperasjon der man går inn i et friskt organ og skjærer i det. Reduserer det og ev. kobler om på tarmsystemet (bypass). Jeg leste for en stund siden min egen epikrise fra min egen vektoperasjon og jeg kunne ikke annet enn å mumle "herregud for galskap" halvhøyt for meg selv av den detaljerte beskrivelsen. Særlig når man ikke vet enda langtidskonsekvensene av vektoperasjoner - og de ser ut til å komme hos flere og flere dessverre når det har gått 6-7 år eller mer. For det går gjerne svært fint med de fleste i begynnelsen med unntak av de uheldige som opplever komplikasjoner, men de tenker "alle" at er spesielt uheldige. Mange vektopererte som får senkomplikasjoner etter 7, 10 eller 15 år får aldri svar på hva som er galt, men må leve med store smerter etter matinntak, hypoglykemi, utmattelse, beinskjørhet i ung alder, dårlig næringsopptak - listen er lang om man går på baksiden av medaljen. Jeg stopper der før jeg tar av, for her kan jeg holde på lenge når jeg først setter i gang...

Det finnes også en tredje medisin som hemmer fettopptaket, og jeg har hørt av andre som har forsøkt denne at den bokstavelig talt er noe drit å gå på fordi man får økt behov for å gå på toalettet, diaré og oljeaktig avføring, Xenical. Ut fra pakningsvedlegget vil jeg nok anta at du blir frarådet denne da det står at den ikke skal tas sammen med bl.a.: "Medisiner mot depresjon, psykiatriske lidelser og engstelse".

Om noen år forventes det kanskje å komme et fjerde alternativ, noe lignende Saxenda, Semaglutid, men imotsetning til å sette en sprøyte daglig som du må med Saxenda, trenger man kun en gang i uken med Semaglutid. Om noen år som sagt. Det står i artikkelen jeg lenket til.

"Slankemedisiner virker bare så lenge du går på dem, derfor skal pasienter som har god effekt av dem fortsette på dem etter at de har gått ned i vekt og bli stående på dem lenge, kanskje i mange år, mener fedmeekspertene. - Fedme er en kronisk sykdom og må behandles som det. Slankemedisiner er ikke en kur, det er livslang behandling for å forhindre at pasientene utvikler alvorlige fedmerelaterte sykdommer som hjerte- og karsykdom, sier Hjelmesæth."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...