Gå til innhold

Er fårikål festmat?

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Trine skrev:

Det vil ikke overraske meg om det finnes mer du liker som jeg ikke liker 😂 Er ikke bare kresen på smak, men konsistensen må også være riktig. Går det ikke an å fryse ned det du ikke spiser?

Har ikke så stor fryser :) Bare kombiskap.

Jeg spiser ikke fisk, ikke noe med hvitløk i, ikke grønsaksgryter og den slags heller. Råe grønnsaker går fint.

Anonymkode: 06c69...a6a

Fortsetter under...

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så stor fryser :) Bare kombiskap.

Jeg spiser ikke fisk, ikke noe med hvitløk i, ikke grønsaksgryter og den slags heller. Råe grønnsaker går fint.

Ah, da blir det verre. 

Litt usikker på hva grønsaksgryte er. Jeg spiser ikke tynne supper, ikke sopp, ikke løk, ikke blåskjell og denslags ekkelheter (det var visst ikke et ord), ikke kaviar, jeg spiser pølser, men ikke oppi sammen med andre ting, f.eks pølser i lapskaus, eller pølsegryte. Jeg kan spise fisk, men jeg syns ikke det er noe godt. Men av en eller annen grunn kan jeg spise makrell i tomat, så jeg får nok omega3 😅 Også er det en hel masse greier jeg egentlig ikke helt vet hva er. Søsteren min er glad i å lage mye rart, som ikke smaker særlig godt. Alle andre liker det da, så det er nok bare at jeg ikke liker sære ting. 

Jeg har virkelig lyst på fårikål nå, med øl til og en skvett akevitt:)

Jeg bor alene og lager fårikål engang i året (på denne tiden).  Da koker jeg en full kjele og så varmer jeg opp noen dager på rad:)  Åh, skal snart se om ikke det er lammekjøtt og hvitkål i butikkene.  Lammekjøtt er best og jeg får ikke god fårikål hvis jeg koker for lite.  Det smaker også himmelsk når det blir varmet opp.

Anonymkode: 4e59c...da5

På Saturday, September 05, 2020 den 17.11, Lillemus skrev:

Hva slags sodd snakker du egentlig om? Sodd er god kraft, kjøttboller, rent kjøtt av både sau og svin (eller er det storfe?), gulrot og potet. Er ikke det godt? 

Sodd er for trøndere, det er nesten ingen andre som har smakt det. Ser ikke spesielt innbydende ut med grå kjøttbolleaktige ting i kraft 

Anonymkode: 83a47...3a4

På 4.9.2020 den 22.31, AnonymBruker skrev:

Nei, så gammel er jeg ikke, men jeg  har feiret 44 års dagen min med pizza fra peppes. Og det ble godt tatt i mot. Jeg tror mange ikke er så snobbete når det kommer til mat. Ingen som sa de ønsket de fikk fårikål i hvert fall.......... Jeg har møtt 1 person i mitt liv som ikke liker pizza. 1.

Helt kurant måte å feire en 44-årsdag.

Man må ikke være veldig snobbete for å mene at take-away pizza er litt for hverdagslig for en 60-årsdag. Hvis du vil ha det sånn så gjør du det sånn. Det er din dag og alle liker pizza. 

På 3.9.2020 den 23.04, Nicklusheletida skrev:

Min kjære fyller 60 år i høst. Pga av Coronasituasjonen, blir det ingen stor feiring. Jeg har derfor (uten at kjæresten vet det) invitert noen i små grupper. Vi blir 6 stk i første selskapet. 

Jeg lurer på om det er bra nok å servere fårikål eller det stusselig mat i en 60-årsdag?

Som flere andre tenker jeg på fårikål som et tradisjobsmål man gjerne deler i et hyggelig lag, men ikke serverer i 50- eller 60-årsdag. Jeg ville heller gått for biffgryte eller en skalldyrsaus bouillabaisse med godt brød til :) 

Annonse

Nicklusheletida
9 minutter siden, Kayia skrev:

Som flere andre tenker jeg på fårikål som et tradisjobsmål man gjerne deler i et hyggelig lag, men ikke serverer i 50- eller 60-årsdag. Jeg ville heller gått for biffgryte eller en skalldyrsaus bouillabaisse med godt brød til :) 

Biff er omtrent det eneste jeg selv ikke klarer å spise. Det blir hva jeg har sagt i tråden over her :)

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Biff er omtrent det eneste jeg selv ikke klarer å spise. Det blir hva jeg har sagt i tråden over her :)

Bouef betyr biff. Den gryta du har landet på er en klassisk, kraftig og god fransk biffgryte ;)

Endret av Kayia
Nicklusheletida
16 minutter siden, Kayia skrev:

Bouef betyr biff. Den gryta du har landet på er en klassisk, kraftig og god fransk biffgryte ;)

Ups, fader det tenke jeg ikke på en gang 😂 Det er jo så slitsomt å tygge. Kjøttet vokser i munnen min. 

Nei, nå må jeg tenke litt. Noen nevnte lammelår. Det er jo enkelt å lage, men jeg forbinder det med påskeaften. Får tenke litt til :)

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ups, fader det tenke jeg ikke på en gang 😂 Det er jo så slitsomt å tygge. Kjøttet vokser i munnen min. 

Nei, nå må jeg tenke litt. Noen nevnte lammelår. Det er jo enkelt å lage, men jeg forbinder det med påskeaften. Får tenke litt til :)

Det går fint erstatte biffkjøtt med lam, men ellers følge samme oppskrift, det har jeg selv gjort. Jeg lot ikke gryta koke like lenge da :) 

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vanlig å bruke høyrygg i gryta du bestemte deg for. Boeuf = storfekjøtt, så bare glem biff-problematikken!😊

18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

...

Kjøttet i slike gryter kokes så lenge at det blir kjempemørt og "smelter i munnen". Jeg spiser ikke mye biff selv, men elsker slike gryter.

Annonse

2 timer siden, Mari- skrev:

Det er vanlig å bruke høyrygg i gryta du bestemte deg for. Boeuf = storfekjøtt, så bare glem biff-problematikken!😊

Ikke veldig viktig dette altså men det er jo biffer av storfe som brukes i biffgryter da :) Biff er jo en typebetegnelse, og kommer ikke fra ett, spesifikt dyr. Som Ekstra sier kokes imidlertid kjøttet så lenge at det blir supermørt, litt sånn som lam (tidligere sau) blir av langtidskoking sammen med kål i fårikål. 

Endret av Kayia
10 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke veldig viktig dette altså men det er jo biffer av storfe som brukes i biffgryter da :) Biff er jo en typebetegnelse, og kommer ikke fra ett, spesifikt dyr. Som Ekstra sier kokes imidlertid kjøttet så lenge at det blir supermørt, litt sånn som lam (tidligere sau) blir av langtidskoking sammen med kål i fårikål. 

Høres ut som det var LITT viktig for deg, da!😅 Men sikkert noen som lærte noe nytt av utdypelsen din. 

35 minutter siden, Mari- skrev:

Høres ut som det var LITT viktig for deg, da!😅 Men sikkert noen som lærte noe nytt av utdypelsen din. 

Nei, det var altså ikke det :) Til mitt forsvar har jeg vært på hytta spilt MYE trivial pursuit i helgen, og hverken TS eller du hadde fått uttelling for biff-svarene i denne tråden :P :D 

5 minutter siden, Kayia skrev:

Nei, det var altså ikke det :) Til mitt forsvar har jeg vært på hytta spilt MYE trivial pursuit i helgen, og hverken TS eller du hadde fått uttelling for biff-svarene i denne tråden :P :D 

Vel, nå var det vel du som bidro til forvirringen her? ‘Biff’, slik begrepet brukes i norsk dagligtale er ikke synonymt med Beef - eller Boeuf - slik du påpekte tidligere. 

Uansett, Ts. kan trygt lage kjøttgryta, uten å være redd for biff-konsistens på kjøttet, og det er vel det viktigste!😊

7 timer siden, Grendel skrev:

Helt kurant måte å feire en 44-årsdag.

Man må ikke være veldig snobbete for å mene at take-away pizza er litt for hverdagslig for en 60-årsdag. Hvis du vil ha det sånn så gjør du det sånn. Det er din dag og alle liker pizza. 

Den snobb kommentaren var litt på skøy da.

Men uansett når jeg blir 60 og feirer den dagen, så blir det nok ikke noe annet enn pizza. Hvis jeg ikke plutselig blir millionær og vinner nok til å kjøpe meg større kåk, med spiseplass til mange.

3 timer siden, Mari- skrev:

Vel, nå var det vel du som bidro til forvirringen her? ‘Biff’, slik begrepet brukes i norsk dagligtale er ikke synonymt med Beef - eller Boeuf - slik du påpekte tidligere. 

Uansett, Ts. kan trygt lage kjøttgryta, uten å være redd for biff-konsistens på kjøttet, og det er vel det viktigste!😊

Hva er det som gjør biff til biff? Hvor på dyret sitter kjøttet som blir til biff? 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som gjør biff til biff? Hvor på dyret sitter kjøttet som blir til biff? 

Wikipedia har svar på det meste!😉
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Biff

Hvor de ulike partene sitter, finner du enkelt ut selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...