Gå til innhold

Diagnoser og behandling

Anbefalte innlegg

Er det sånn at noen diagnoser gjør at man blir bedre prioritert, eller at det er lettere å få behandlingen man trenger? Nå tenker jeg ikke bare på forskjeller i symptomtrykket, men er det f.eks lettere å få behandling for bipolar depresjon enn unipolar depresjon? Eller har diagnoser lite å si, og at det bare er symptomtrykket som har betydning? 

Anonymkode: a8212...a78

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456783-diagnoser-og-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns alle med eupf får masse hjelp. Det finnes jo til og med egne behandlingsmetoder lagd kun for dem. Vet om flere med eupf som har gått i behandling hos dps ukentlig i over 5år.

Anonymkode: 7a6ea...502

Det er fordi symptomtrykket hos dem med eupf ofte er så stort. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En med schizofreni eller bipolar får raskere hjelp på DPS enn en med angst og depresjonsproblematikk. Det finnes veiledere.

Anonymkode: 2bae8...e4d

Står det i veiledere at noen sykdommer skal prioriteres? Går det ikke mer på alvorlighetsgrad/funksjon/symptomtrykk?

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange med eupf som er i jobb eller studerer og har venner og kjæreste... ikke mye symptomtrykk der nei.

Det kommer jo an på alvorlighetsgraden. Selvom noen klarer å leve et noenlunde normalt liv betyr det ikke at alle gjør det. Eupf er klassifisert som en alvorlig personlighetsforstyrrelse og det er en grunn til det. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange med eupf som er i jobb eller studerer og har venner og kjæreste... ikke mye symptomtrykk der nei.

Jeg skrev heller ikke at det gjaldt alle, men ofte er det slik at folk med eupf har et veldig symptomtrykk, derfor ser man oftere disse innlagt enn andre pf. 

.......vil også si at man ikke kan si at noen har det greit bare fordi de er i jobb og har venner. De har ikke nok symptomer til å måtte være innlagt, men vanskelig er det nok uansett når man har den diagnosen.

6 timer siden, Fru2020 skrev:

.......vil også si at man ikke kan si at noen har det greit bare fordi de er i jobb og har venner. De har ikke nok symptomer til å måtte være innlagt, men vanskelig er det nok uansett når man har den diagnosen.

Dette er jeg hjertens enig i! Jeg har ifølge AB et lite symptomtrykk, noe som understrekes av at jeg nå ikke har vært innlagt på snart 6 år, og skulle kanskje ha klart meg i tillegg helt uten hjelp fra psykiatrien fordi hverdagen fungerer bra, men realiteten er en helt annen. Noe som ikke vises fordi man ikke ser hele bildet - AB ser ikke hva som skjer inni meg. Jeg synes det er tankeløst å komme med slike uttalelser når man ikke kjenner til livet og hverdagen til den det gjelder på et slikt forum. Det gjør bare at den personen et slikt utsagn rettes mot, sitter igjen med en dårlig følelse og tanker om at man ikke er god nok eller i verste fall verdig den behandlingen man får.

9 timer siden, Eva Sofie skrev:

Dette er jeg hjertens enig i! Jeg har ifølge AB et lite symptomtrykk, noe som understrekes av at jeg nå ikke har vært innlagt på snart 6 år, og skulle kanskje ha klart meg i tillegg helt uten hjelp fra psykiatrien fordi hverdagen fungerer bra, men realiteten er en helt annen. Noe som ikke vises fordi man ikke ser hele bildet - AB ser ikke hva som skjer inni meg. Jeg synes det er tankeløst å komme med slike uttalelser når man ikke kjenner til livet og hverdagen til den det gjelder på et slikt forum. Det gjør bare at den personen et slikt utsagn rettes mot, sitter igjen med en dårlig følelse og tanker om at man ikke er god nok eller i verste fall verdig den behandlingen man får.

Er vel ingen som har sagt at du ikke sliter, men det at du klarer å ha et normalt liv viser at du ikke er ALVORLIG psykisk syk.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ingen som har sagt at du ikke sliter, men det at du klarer å ha et normalt liv viser at du ikke er ALVORLIG psykisk syk.

At enkelte ytre rammer er på plass sier sjeldent noe om hva som er på stell innvendig. 

Annonse

Akkurat nå, XbellaX skrev:

At enkelte ytre rammer er på plass sier sjeldent noe om hva som er på stell innvendig. 

Jo selvfølgelig sier det noe om det. Det forteller noe om funksjonsnivået ditt. Er du i jobb, har kjæreste og venner så har du et høyt funksjonsnivå og kan ikke kalles alvorlig psykisk syk, men du kan være lettere psykisk syk det kan du.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo selvfølgelig sier det noe om det. Det forteller noe om funksjonsnivået ditt. Er du i jobb, har kjæreste og venner så har du et høyt funksjonsnivå og kan ikke kalles alvorlig psykisk syk, men du kan være lettere psykisk syk det kan du.

Nja, nå kastet du jo plutselig på flere faktorer enn det du kom i sted. I sted var det snakk om et normalt liv, nå handler det derimot også om et "høyt funksjonsnivå". Det er mange som er nær bristepunktet her i livet som likevel klarer å karrer seg på skole. 

Anonymkode: 99ba5...90e

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja, nå kastet du jo plutselig på flere faktorer enn det du kom i sted. I sted var det snakk om et normalt liv, nå handler det derimot også om et "høyt funksjonsnivå". Det er mange som er nær bristepunktet her i livet som likevel klarer å karrer seg på skole. 

Det er meg. Kom borti anonymknappen

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man lever jo et normalt liv om man er i jobb og har kjæreste og venner.. det er et liv som alvorlig psykisk syke mennesker bare kan drømme om.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man lever jo et normalt liv om man er i jobb og har kjæreste og venner.. det er et liv som alvorlig psykisk syke mennesker bare kan drømme om.

Vil ikke si jeg noen ganger har levd et normalt liv. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? 

Jeg har alltid vært dysfunksjonell og slitt med mye angst hele livet, det er noe som heter å leve med det. Jeg klarte å skaffe meg familie og har noen venner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...