Gjest raui Skrevet 18. september 2000 Skrevet 18. september 2000 Jeg er vokalist og synger i et heavy metalband hvor jeg "skrikesynger" en del,dvs at jeg skriker/roper tonene.I det siste har det vært vanskelig å ta de høyeste tonene,stemmen sprekker og jeg må stresse for å få noe ut.Er jeg bare sår eller bruker jeg stemmen feil? Kan det være knute på stemmebåndet? Hvis man bruker rett teknikk,skal man da kunne synge så lenge man vil uten å bli hes? Jeg røyker, men det gjør også mange andre heavy metal vokalister.Bør jeg gå til ØNH-spes.?Har tatt sangtimer og pleier å synge med magen,men blir likevel hes.Som vokalist ønsker jeg selvsagt å være stabil på prestasjonene mine. 0 Siter
claudia Skrevet 20. september 2000 Skrevet 20. september 2000 hei jeg har vært vokalist i rockband selv i mange år, og vet hva du snakker om. Det første du må gjøre er å slutte å røyke. Mange vokalister i heavy band bruker stoff også, men... Jeg synes også at du bør ta en tur til ØNH for å skjekke at alt er i orden. Likeve ligger det meste i teknikk. Som du også sier, bør du synge mest mulig med magen, samt øve deg på å være "slapp" i halsmusklene og synge med munnen, dvs bruke munnhulen til å forme og utdype tonene. Sangtimer er bra! lykke til 0 Siter
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 20. september 2000 Skrevet 20. september 2000 Til raui vedr. knute på stemmebåndene. Eventuelle knuter på stemmebåndene kan kun sees ved å titte direkte på stemmebåndene. symptomene du beskriver er ganske typiske. Knuter ( bindevevskuler) kan noen ganger opereres bort. Dersom det kun er snakk om hevelse etter overbruk, vil noen ukers stemmehvile kunne hjelpe. Røyking og tørr luft vil kunne forværre. En øre-nese-halslege er nok den beste til å vurdere skader på stemmebåndene. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. i allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.