Gå til innhold

Knute på stemmebåndene?


Gjest raui

Anbefalte innlegg

Jeg er vokalist og synger i et heavy metalband hvor jeg "skrikesynger" en del,dvs at jeg skriker/roper tonene.I det siste har det vært vanskelig å ta de høyeste tonene,stemmen sprekker og jeg må stresse for å få noe ut.Er jeg bare sår eller bruker jeg stemmen feil? Kan det være knute på stemmebåndet? Hvis man bruker rett teknikk,skal man da kunne synge så lenge man vil uten å bli hes? Jeg røyker, men det gjør også mange andre heavy metal vokalister.Bør jeg gå til ØNH-spes.?Har tatt sangtimer og pleier å synge med magen,men blir likevel hes.Som vokalist ønsker jeg selvsagt å være stabil på prestasjonene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

jeg har vært vokalist i rockband selv i mange år, og vet hva du snakker om.

Det første du må gjøre er å slutte å røyke. Mange vokalister i heavy band bruker stoff også, men... ;)

Jeg synes også at du bør ta en tur til ØNH for å skjekke at alt er i orden.

Likeve ligger det meste i teknikk. Som du også sier, bør du synge mest mulig med magen, samt øve deg på å være "slapp" i halsmusklene og synge med munnen, dvs bruke munnhulen til å forme og utdype tonene.

Sangtimer er bra!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege  Nina Lindstad

Til raui vedr. knute på stemmebåndene.

Eventuelle knuter på stemmebåndene kan kun sees ved å titte direkte på stemmebåndene. symptomene du beskriver er ganske typiske. Knuter ( bindevevskuler) kan noen ganger opereres bort. Dersom det kun er snakk om hevelse etter overbruk, vil noen ukers stemmehvile kunne hjelpe. Røyking og tørr luft vil kunne forværre. En øre-nese-halslege er nok den beste til å vurdere skader på stemmebåndene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...