Gå til innhold

Er dere veldig nøye mtp alkohol?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker både AP og AD..

Hvor farlig er det egentlig å drikke litt alkohol?
Som å ta et pr halvlitere om lørdagen...

Står jo i alle mine medisiners pakn.vedlegg at en skal unngå alkohol, men er det farlig?

Anonymkode: efd9b...915

alt med måte. å ta en halvliter er ikke farlig (på generelt grunnlag), men du bør være forsiktig med mer fordi du kan reagere annerledes på alkoholen enn du pleier å gjøre uten meds

Anonymkode: d0a9a...2b9

Noen medisiner er verstinger. Husker en epilepsimedisin min far gikk på, han ble drita full av 1 halvliter. Så den måtte han seponere. Selv har jeg gått på både zoloft og zyprexa for schizofreni og tvang. Jeg tåler det samme på dem som jeg gjorde før. Men har sluttet å drikke i det siste, fordi det ble litt for ofte og altfor mye. Jeg drakk sprit .

Anonymkode: 111cf...402

Jeg holder meg helt unna alkohol primært fordi jeg går på sterke smertestillende som jeg vet av erfaring går svært dårlig sammen med alkohol. Jeg forsøkte en gang å blande bare 2 ss sprit en gang jeg hadde tatt smertestillende, og det var for mer enn 5 år siden, og etter det har alkoholen blitt stående urørt om jeg har tatt smertestillende. Egentlig synd, for det var godt en gang i blant med litt sprit med mintsmak i kakaoen. Jeg går jo også på epilepsimedisiner og da bør man jo være forsiktig som AB sier inntil man kjenner sin egen reaksjon. I tillegg har jeg vonde opplevelser knyttet til alkohol fra barndommen, så for meg er det svært problematisk å kjenne lukten av vin og øl fordi det gir sterke flashbacks og kan gi reaksjoner i flere dager etterpå.

Jeg synes dog det er leit å se de som holder moralprekener og sier at man aldri må drikke når man går på medisiner eller har den og den lidelsen. Det er nok av de som f.eks. sier det om oss epileptikere der svært mange går på medisiner. Jeg tenker at det viktigste er at man kjenner seg selv og sine egne grenser. At man tar sine forholdsregler som å aldri drikke på tom mage og gjerne drikke en del vann i tillegg til det man inntar av alkoholholdig drikke i tillegg til at man gjerne bør ha noen hos seg. Ingen, hverken friske, med diagnose eller på medisiner, bør drikke seg sanseløse eller til bevisstløs tilstand.

Nå snakker jeg kun om egne erfaringer og ikke utfra hva som er faglig riktig:

Jeg unngår alkohol sammen med medisiner med sederende effekt, medisiner som påvirker hjernens hemmende nevrotransmitter (f.eks benzo, visse antiepileptika (hvis jeg hadde brukt det) eller benzolignende medisiner (Imovane og Stilnoct)), opiater og faktisk Paracet (fordi det kan skade leveren). Ellers har jeg aldri tatt nevneverdig hensyn til det, når det gjelder SSRI eller AP uten sederende effekt. 

Men når det er sagt, opplever jeg å ha et ganske moderat alkoholkonsum i helgene. Føler at jeg er litt ferdig med «fylla». 

34 minutter siden, ISW skrev:

Nå snakker jeg kun om egne erfaringer og ikke utfra hva som er faglig riktig:

Jeg unngår alkohol sammen med medisiner med sederende effekt, medisiner som påvirker hjernens hemmende nevrotransmitter (f.eks benzo, visse antiepileptika (hvis jeg hadde brukt det) eller benzolignende medisiner (Imovane og Stilnoct)), opiater og faktisk Paracet (fordi det kan skade leveren). Ellers har jeg aldri tatt nevneverdig hensyn til det, når det gjelder SSRI eller AP uten sederende effekt. 

Men når det er sagt, opplever jeg å ha et ganske moderat alkoholkonsum i helgene. Føler at jeg er litt ferdig med «fylla». 

For min del er det Ssri, buspirone og truxal/sobril. 
Jeg merker liten forskjell. 
kanskje jeg tåler mer alkohol? 

Annonse

Bryr meg ikke noe særlig, har drukket når jeg har gått på lamictal, zyprexa, zoloft, fluoksetin og aduvanz. Gikk fint å drikke da jeg gikk på lamictal, zyprexa, zoloft og aduvanz samtidig. Aldri tenkt over om jeg burde holde meg unna alkohol eller ikke, kunne ikke vært avholds uansett. Jeg er ikke alkoholiker, men jeg er for glad i å drikke alkohol sammen med andre til å være avholds. Jeg blir dønn seriøst alltid i godt humør av alkohol, uansett hvor mye jeg drikker. Jeg passer likevel på å ikke blande benzo med alkohol. 

Anonymkode: b59af...5a7

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker både AP og AD..

Hvor farlig er det egentlig å drikke litt alkohol?
Som å ta et pr halvlitere om lørdagen...

Står jo i alle mine medisiners pakn.vedlegg at en skal unngå alkohol, men er det farlig?

Nå svarer jeg kun på spørsmålet i overskriften: Jeg er ikke så nøye. Tar Lamictal og Quetiapin. Av og til Imovane . Drikker aldri mye uansett. Og ikke ofte.

Jeg drikker veldig sjelden og lite. Synes i utgangspunktet at det å blande psykisk sykdom med alkohol er lite lurt. Min behandler er opptatt av faren for å utvikle nok en dårlig mestringsstrategi er relativt stor. 

........men jeg ble inspirert av denne tråden til å drikke den cideren som har stått i kjøleskapet i flere måneder så helt avholds er jeg ikke. 

Jeg tåler kort og godt ikke alkohol. Psykiateren min mener at min bipolare lidelse, sammen med alkoholproblemer i familien (ikke førstegrads-ledd vel å merke), gir økt disposisjon for å utvikle avhengighet. Dessverre gikk jeg i den fella for noen år siden, så det må jeg ta hensyn til i form av å kjøre totalavhold. Men for å svare konkret på ts sitt spørsmål: Hvordan man reagerer på alkohol i kombinasjon med f.eks. ad og ap er veldig individuelt, så mitt generelle råd er derfor å prøve seg fram svært forsiktig. Det går an å forsøke med en enhet (som tilsvarer en liten flaske øl). Går det greit, kan det jo være en fornuftig tankegang å holde forbruket der. Jeg ønsker ikke å gi konkrete drikkeråd. Jeg nevner min dårlige erfaring med alkohol, fordi det er viktig å ta med i betraktningen hvor vidt den psykiske lidelsen i kombinasjon med alkohol er trygg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...