Gå til innhold

Selvmord og SOME

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Jeg hørte om den. Skremmende hva ungene plutselig kan dumpe borti. 

Jeg skulle ønske de ulike plattformene på sosiale medier kunne samarbeide langt bedre når det gjelder å fjerne denne type innhold raskere enn det som ble gjort i dette tilfellet. Det fremstår som en helt uskyldig film, men er altså en brutal selvmordsvideo. Plattformen denne filmen ble sendt på er hovedsakelig benyttet av barn og unge, og det er urovekkende å tenke på at små barn i 8 - 9 års alderen har sett dette.

https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-selvmordsvideo-pa-tiktok-1.15151428

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998668
Del på andre sider

Jeg fikk sett den på YouTube... Den er heldigvis fjernet derfra også nå. Men det er det verste jeg har sett, og det kommer til å lime seg i hjernen min for alltid. Noe i meg lurer jo på om det hele bare er en syk bløff, en syk form for humor. Det finnes jo så mye av filmtriks i dag. 

Anonymkode: 6354a...9a2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998706
Del på andre sider

Hvis ikke er det bare å ta innover seg at ha er på topp 20 lista over verdens ondeste mennesker, siden han rammet så veldig mange. Det han gjorde, hvis han gjorde det, er grusomt stygt gjort mot andre mennesker og kan ha skadet skjøre barn, unge OG noen voksne for lang tid framover. 

Og så må jeg jo bare si i samme slengen at selvmord er en stygg ting. Det er kjempestygt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998709
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke er det bare å ta innover seg at ha er på topp 20 lista over verdens ondeste mennesker, siden han rammet så veldig mange. Det han gjorde, hvis han gjorde det, er grusomt stygt gjort mot andre mennesker og kan ha skadet skjøre barn, unge OG noen voksne for lang tid framover. 

Og så må jeg jo bare si i samme slengen at selvmord er en stygg ting. Det er kjempestygt.

I mitt hode er det veldig merkelig å kalle mennesker som har det så vondt at de tar livet sitt som onde, uansett om det skjedde online eller ikke. 

Edit: selv om han streamet hendelsen er det ikke selve streamen som sånn sett er problemet, det er de utallige delingene av den som løftet videoen til topp -plasseringer

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998721
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det, streamet han det live på Facebook, og så er det andre som har delt det videre på Instagram og Tiktok m.fl. Dattera mi på 16 vet om flere som har sett den. Hun har heldigvis ikke sett den selv. Forferdelig at slikt blir delt videre!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998726
Del på andre sider

4 minutter siden, XbellaX skrev:

I mitt hode er det veldig merkelig å kalle mennesker som har det så vondt at de tar livet sitt som onde, uansett om det skjedde online eller ikke. 

Edit: selv om han streamet hendelsen er det ikke selve streamen som sånn sett er problemet, det er de utallige delingene av den som løftet videoen til topp -plasseringer

Jeg er ikke enig med deg her, XbellaX. I mitt hode er det ekstremt ondt å skyte hodet av seg live når han vet at mange kommer til å se på. Selv om man er suicidal og har planlagt selvmord, har man fortsatt en del valg. Jeg er tidvis suicidal selv og legger noen ganger planer, men aldri går planene mine ut på å vise det for all verden og ramme mange uskyldige mennesker. Når han valgte å gå live visste han godt hva han gjorde, og det er det som er så ekstremt ondt. Han ville vise alle hvor ille han hadde det, og ingen kunne ha grepet inn for å forhindre det. Høyst ufrivillig blir man altså vitne til dette, og det har garantert satt dype spor hos de barn og unge som så det. 

Når det er sagt er det selvfølgelig ikke nødvendigvis ondt å ta livet av seg. Suicidale/selvmordskandidater er ikke onde. Men måten man velger å gjøre det på kan si en del om moralen og personligheten. Jeg synes en bør tenke på dem som evt finner en, og i alle fall synes jeg en må tenke på om andre er vitner. Hvorfor noen får en trang til å ramme uskyldige mennesker ved å vise fram sitt selvmord kan man jo lure på. Jeg synes likedan om mennesker som frivillig kræsjer inn i trailere eller andre biler, eller hiver seg foran et tog med mange tilskuere på perrongen, selv om det er hakket "mildere" enn å live-streame  hvor publikummet potensielt er enormt. Jeg har hørt om noen som skriver f.eks på Facebook at nå tar de livet av seg. Heller ikke i sånne tilfeller kan noen få gjort noe for å forhindre eller gripe inn, men det er likevel mildere enn å filme at man blåser huet av seg med alt av blod og gørr det bringer med seg. Det er noe med det grafiske som gjør et veldig sterkt inntrykk. 

Og ja, det å dele videoen videre er også slemt, men ikke slemmere enn å live-streame eget selvmord. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998727
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg her, XbellaX. I mitt hode er det ekstremt ondt å skyte hodet av seg live når han vet at mange kommer til å se på. Selv om man er suicidal og har planlagt selvmord, har man fortsatt en del valg. Jeg er tidvis suicidal selv og legger noen ganger planer, men aldri går planene mine ut på å vise det for all verden og ramme mange uskyldige mennesker. Når han valgte å gå live visste han godt hva han gjorde, og det er det som er så ekstremt ondt. Han ville vise alle hvor ille han hadde det, og ingen kunne ha grepet inn for å forhindre det. Høyst ufrivillig blir man altså vitne til dette, og det har garantert satt dype spor hos de barn og unge som så det. 

Når det er sagt er det selvfølgelig ikke nødvendigvis ondt å ta livet av seg. Suicidale/selvmordskandidater er ikke onde. Men måten man velger å gjøre det på kan si en del om moralen og personligheten. Jeg synes en bør tenke på dem som evt finner en, og i alle fall synes jeg en må tenke på om andre er vitner. Hvorfor noen får en trang til å ramme uskyldige mennesker ved å vise fram sitt selvmord kan man jo lure på. Jeg synes likedan om mennesker som frivillig kræsjer inn i trailere eller andre biler, eller hiver seg foran et tog med mange tilskuere på perrongen, selv om det er hakket "mildere" enn å live-streame  hvor publikummet potensielt er enormt. Jeg har hørt om noen som skriver f.eks på Facebook at nå tar de livet av seg. Heller ikke i sånne tilfeller kan noen få gjort noe for å forhindre eller gripe inn, men det er likevel mildere enn å filme at man blåser huet av seg med alt av blod og gørr det bringer med seg. Det er noe med det grafiske som gjør et veldig sterkt inntrykk. 

Og ja, det å dele videoen videre er også slemt, men ikke slemmere enn å live-streame eget selvmord. 

" Suicidale/selvmordskandidater er ikke onde" - For 2 timer siden skrev du dette: "Hvis ikke er det bare å ta innover seg at ha er på topp 20 lista over verdens ondeste mennesker, siden han rammet så veldig mange. "

"Selv om man er suicidal og har planlagt selvmord, har man fortsatt en del valg." Det er jeg helt enig, men hvordan vet du at dette var planlagt? At vedkommende gikk live og "rantet" var normalen. Legg til det mange tror er rus/alkohol og plutselig har man ikke helt kontroll. At han hadde våpen er vel ikke heller helt utenkelig siden han var veteran (uten å vite det med sikkerhet). Han mottok en telefon som åpenbart gjorde ham opprørt, la på og i det som kunne tolkes som sinne/frustrasjon skjøt han seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998731
Del på andre sider

17 minutter siden, XbellaX skrev:

" Suicidale/selvmordskandidater er ikke onde" - For 2 timer siden skrev du dette: "Hvis ikke er det bare å ta innover seg at ha er på topp 20 lista over verdens ondeste mennesker, siden han rammet så veldig mange. "

"Selv om man er suicidal og har planlagt selvmord, har man fortsatt en del valg." Det er jeg helt enig, men hvordan vet du at dette var planlagt? At vedkommende gikk live og "rantet" var normalen. Legg til det mange tror er rus/alkohol og plutselig har man ikke helt kontroll. At han hadde våpen er vel ikke heller helt utenkelig siden han var veteran (uten å vite det med sikkerhet). Han mottok en telefon som åpenbart gjorde ham opprørt, la på og i det som kunne tolkes som sinne/frustrasjon skjøt han seg.

Det er forskjell på selvmordskandidater. Generelt sett mener jeg at de ikke er onde eller at det ondt å ta livet sitt. Han det her er snakk om mener jeg fortsatt er ekstrem ond siden han valgte å gjøre det live. Han var en voksen mann som var i stand til å bruke sosiale medier, og han var voksen nok til å skjønne at handlingen ville opprøre mange. Han var nok også voksen nok til å skjønne at dette ville bli delt videre. Hadde han vært en guttunge under 20, så hadde det vært mer "forståelig" om han ikke ante de langtvirkende konsekvensene. 

Du har åpenbart ikke sett videoen, og det skal du selvfølgelig være glad for. For meg virket det som om telefonsamtalen var et spill for galleriet hvor han latet som om han snakket med noen, og han hadde skytevåpenet plassert på fanget hele tida. Så jo, dette så i mine øyne ut til å være planlagt. Og det er denne planen, og utførelsen av planen, som er så ond.

Men det er min mening. Og jeg som er voksen må selv ta ansvar for at jeg valgte å se videoen, selv om jeg nå ønsker at jeg aldri hadde gjort det. Jeg er fremdeles rystet langt inn i margen! Men jeg tenker mest på alle de barn og unge som har sett dette. Som en jente fortalte i en artikkel så måtte hun kaste opp i flere timer etterpå. Det er virkelig en stygg video! Helt grusom! 

Men mulig jeg har et for følsomt forhold til selvmord. Jeg tåler jo ikke en gang å lese her inne f.eks at noen sier de ikke ser andre muligheter enn å ta livet av seg straks de blir utskrevet fra psykehuset. Men likevel synes jeg at det er rart at andre ikke reagerer like sterkt... Hva som er galt ved meg (eller andre) kan man jo lure på. Kanskje er det ingen som er gale, men at vi bare er forskjellig skrudd sammen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998741
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på selvmordskandidater. Generelt sett mener jeg at de ikke er onde eller at det ondt å ta livet sitt. Han det her er snakk om mener jeg fortsatt er ekstrem ond siden han valgte å gjøre det live. Han var en voksen mann som var i stand til å bruke sosiale medier, og han var voksen nok til å skjønne at handlingen ville opprøre mange. Han var nok også voksen nok til å skjønne at dette ville bli delt videre. Hadde han vært en guttunge under 20, så hadde det vært mer "forståelig" om han ikke ante de langtvirkende konsekvensene. 

Du har åpenbart ikke sett videoen, og det skal du selvfølgelig være glad for. For meg virket det som om telefonsamtalen var et spill for galleriet hvor han latet som om han snakket med noen, og han hadde skytevåpenet plassert på fanget hele tida. Så jo, dette så i mine øyne ut til å være planlagt. Og det er denne planen, og utførelsen av planen, som er så ond.

Men det er min mening. Og jeg som er voksen må selv ta ansvar for at jeg valgte å se videoen, selv om jeg nå ønsker at jeg aldri hadde gjort det. Jeg er fremdeles rystet langt inn i margen! Men jeg tenker mest på alle de barn og unge som har sett dette. Som en jente fortalte i en artikkel så måtte hun kaste opp i flere timer etterpå. Det er virkelig en stygg video! Helt grusom! 

Men mulig jeg har et for følsomt forhold til selvmord. Jeg tåler jo ikke en gang å lese her inne f.eks at noen sier de ikke ser andre muligheter enn å ta livet av seg straks de blir utskrevet fra psykehuset. Men likevel synes jeg at det er rart at andre ikke reagerer like sterkt... Hva som er galt ved meg (eller andre) kan man jo lure på. Kanskje er det ingen som er gale, men at vi bare er forskjellig skrudd sammen. 

Jeg så videoen. Den kom rett i feeden min på tiktok.

Enig i at man må ta ansvar for sine handlinger. Det går som sagt rykter om rus uten at det er bekreftet noe sted. Om du tolker noe til å være et spill for galleriet eller ikke blir jo egentlig bare synsing. Det er godt mulig alt var planlagt, poenget mitt er at i man skal være forsiktig med å være skråsikker. Han sendte live for 200 mennesker, noe han ofte gjør. Han døde for 9- 10 dager siden. I natt havnet han på trend toppen, takket være tusenvis av delinger fra andre. Det er ganske trist.

"må selv ta ansvar for at jeg valgte å se videoen," Valgte? Søkte du opp videoen for å se den? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998742
Del på andre sider

10 minutter siden, XbellaX skrev:

"må selv ta ansvar for at jeg valgte å se videoen," Valgte? Søkte du opp videoen for å se den?

Nei, jeg fikk den tilsendt fra en som hadde lastet den ned fra YouTube. Jeg hadde et valg om å åpne den eller ikke. Jeg valgte å åpne. 

Når du snakker om "synsing" gjør du det samme selv her: 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt enig, men hvordan vet du at dette var planlagt? At vedkommende gikk live og "rantet" var normalen. Legg til det mange tror er rus/alkohol og plutselig har man ikke helt kontroll. At han hadde våpen er vel ikke heller helt utenkelig siden han var veteran (uten å vite det med sikkerhet). Han mottok en telefon som åpenbart gjorde ham opprørt, la på og i det som kunne tolkes som sinne/frustrasjon skjøt han seg.

Sannheten er det jo ingen som vet, utenom han selv. Men nå orker jeg ikke å snakke mer om dette. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998745
Del på andre sider

Nei, jeg fikk den tilsendt fra en som hadde lastet den ned fra YouTube. Jeg hadde et valg om å åpne den eller ikke. Jeg valgte å åpne. 

Ok. Du var klar over innholdet men valgte likevel å se den.

Sannheten er det jo ingen som vet, utenom han selv. Men nå orker jeg ikke å snakke mer om dette. 

Det var det som var mitt poeng. Ingen vet og derfor skal vi også være ganske varsomme med å tolke å tro at noe er planlagt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998746
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, XbellaX skrev:

Ok. Du var klar over innholdet men valgte likevel å se den.

Det var det som var mitt poeng. Ingen vet og derfor skal vi også være ganske varsomme med å tolke å tro at noe er planlagt. 

Hvorfor ønsker noen å se den, når de vet hva den inneholder. Det er uforståelig. 

Anonymkode: e670a...c1e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998750
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ønsker noen å se den, når de vet hva den inneholder. Det er uforståelig. 

Anonymkode: e670a...c1e

8 timer siden, XbellaX skrev:

Ok. Du var klar over innholdet men valgte likevel å se den

Vel, for å "forsvare" meg må jeg si noe om konteksten. Jeg stod og ventet på bussen og ante fred og ingen fare da det plinget inn en melding på Messenger fra en på vennelista med påskriften "Sjekk denne". Jeg så den handlet om selvmord, men siden tankene mine ikke var helt på plass trykket jeg på den. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi trodd at den skulle være så grov og grusom, og dette skjedde før jeg visste ordentlig hva det var snakk om og at den hadde fått mye omtale i mediene. Hadde jeg hatt mer forhåndskunnskap om hva dette var, hadde jeg ikke trykket på den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998772
Del på andre sider

11 timer siden, påskelilje skrev:

Slik jeg har forstått det, streamet han det live på Facebook, og så er det andre som har delt det videre på Instagram og Tiktok m.fl. Dattera mi på 16 vet om flere som har sett den. Hun har heldigvis ikke sett den selv. Forferdelig at slikt blir delt videre!!!!

Det er jo alle merkelige skrullinger som får seg til å dele slik galskap videre som virkelig gjør andre ille i en slik situasjon, så der er jeg helt enig med @XBellaX. Vondt at han som ev. tok livet av seg, tenkte så uklart at han også måtte få det ut på nettet, men det er dessverre en konsekvens av sosiale medier og at vi er mer og mer online og lever i medienes tid og har et stadig behov for å bli sett i alt vi tenker og foretar oss. Hadde ingen trykket på Shere-knappen, som det heter på godt oversatt norsk, så hadde heller ikke denne videoen blitt sett av så mange på så ulike sosiale medier. Det forundrer meg at så mange ønsker at noe slikt skal sees av de de kjenner og er glade i? Slik jeg hører det beskrives nå, er det ikke noe jeg ville ønsket for de jeg bryr meg om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/456847-selvmord-og-some/#findComment-3998784
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...