Gå til innhold

Forhøyet QTc-tid - er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man får forlenget  QTc-tid pga medisiner er det farlig? Og hva vil det egentlig si?

Anonymkode: 4ffff...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke sånn at der er fare for uregelmessige hjerteslag? 

Anonymkode: 9a7e0...b24

Skrevet

Jeg har en følelse av at forlenget QT-intervall (om det er det samme?) er noe alle leger frykter og har hørt om, men som nesten ingen har opplevd i egen praksis. Men ta nå dette med en stor øse salt, for det er bare mitt inntrykk etter å ha vært en pasient som har den problematikken med enkelte medisiner...

Skrevet (endret)

Vet ikke hvor teknisk du ønsker svaret.

QT-tiden er tiden hjertet bruker på å lade seg ut og lade seg opp igjen elektrisk. Ved forlenget QT-tid er det typisk oppladingen som tar for lang tid. Da strømmer kalium ut og kalsium inn i cellene. Hvis medisiner blokkerer kaliumkanalene, mens kalsiumkanalene er normale, kan cellene overfylles av kalsium. Det kan gi opphav til alvorlige hjerterytmeforstyrrelser (Torsades de pointes ventrikkeltakykardi heter det)

Det springende punktet er HVOR forlenget QT-tiden er. Den skal generelt være under 450 millisekunder, og 500 millisekunder eller mer øker risikoen for alvorlige hjerterytmeforstyrrelser. De fleste steder i Felleskatalogen anbefaler doseredusering hvis den er over 450 og seponering hvis den er over 500 millisekunder. Men det er behandlende lege som gjør vurderingen konkret

Endret av ISW
Skrevet (endret)
12 timer siden, ISW skrev:

Det springende punktet er HVOR forlenget QT-tiden er. Den skal generelt være under 450 millisekunder, og 500 millisekunder eller mer øker risikoen for alvorlige hjerterytmeforstyrrelser. De fleste steder i Felleskatalogen anbefaler doseredusering hvis den er over 450 og seponering hvis den er over 500 millisekunder. Men det er behandlende lege som gjør vurderingen konkret

I mitt tilfelle, da forlenget QT-intervall ble oppdaget under en lengre innleggelse over 4 uker på medisinsk avdeling, autoseponerte de alle medisiner som kunne tenkes å gi denne bivirkningen på dagen, dvs. Efexor 300 mg, Truxal 300 mg og Seroquel 1200 mg. Det var i seg en påkjenning å skulle slutte med alle de medisinene i slike doser over natten... Ut ifra det du sier her, sier det noe om at det var over 500 millisekunder, dersom legen som gjorde vurderingen fulgte retningslinjene for behandling. Senere har det vist seg at det trolig var primært Efexor jeg fikk reaksjon på da vi noen år senere forsøkte å starte opp på denne igjen og jeg fikk utslag allerede ved 75 mg.

Har sett at en gang jeg ble mottatt på akuttmottaket etter et GTK-epilepsianfall og var i en postiktal fase og ikke klarte å gjøre riktig rede for meg, står det i journalen der bl.a. "OBS! Forlenget QT-intervall."

Endret av Eva Sofie
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

En enorm og unødvendig overreaksjon. 

Godt det er flere som tenker samme tanke som jeg tenkte. Men hvorfor i all vide verden så redd for forlenget QT intervall når det i realiteten er så få som rammes? Er det fordi utfallet er fatalt om en pasient først får dette Torsades de pointes? :) Om jeg har forstått ISW riktig i andre innlegg her på DOL, får en del forvarsler i form av besvimelser før ev. det er slutt.

Skrevet
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Godt det er flere som tenker samme tanke som jeg tenkte. Men hvorfor i all vide verden så redd for forlenget QT intervall når det i realiteten er så få som rammes? Er det fordi utfallet er fatalt om en pasient først får dette Torsades de pointes? :) Om jeg har forstått ISW riktig i andre innlegg her på DOL, får en del forvarsler i form av besvimelser før ev. det er slutt.

Hvor farlig TdP er kommer an på følgende:

1. Hvor langvarig den er (om den varer 2 sekunder merker man det trolig ikke, om den varer 30 sek eller mer kan det være livsfarlig)

2. Hvor rask pulsen er (er pulsen 150 klarer hjertet trolig å pumpe en del blod, er pulsen 300 står hjertet i praksis bare og flimrer uten å pumpe)

3. Hvor god hjertets pumpefunksjon er. Det er farligere for de med svekket hjerte enn de med normal/god pumpefunksjon.

I praksis er TdP sjeldent med mindre den ikke-korrigerte QT-tiden nærmer seg 600 msek. Men hvis den på et tilfeldig EKG er over 500, kan den jo bli lengre til andre tider. QT-tiden varierer litt med både hjertefrekvens og mineraler i blodet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...