Gå til innhold

Hva syns du om legevakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det kommer til mentale problemer? 

Anonymkode: 36403...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der har jeg aldri vært.

Anonymkode: 17771...45d

Skrevet

Jeg har vært der noen ganger på psyk. legevakt når symptomer har tatt seg opp. Det ble DPS timer ut av det hver gang og en gang ble jeg innlagt. Så jeg har ett positivt forhold til de. Men selve legevakten liker jeg ikke dra til, så mange syke folk. Tenker smitte og slikt.

Anonymkode: 5cf2b...ada

Skrevet

Jeg blir alltid godt ivaretatt. Slipper alltid å sitte på venterommet, men får et eget rom å vente på. Kommer på den prioriterte listen så jeg må sjelden vente lenge. Hvis jeg ikke har følge (har som regel det) så pleier en av sykepleierne å sitte sammen med meg (regner med at det er fordi jeg alltid er suicidal når jeg er der) Legevakten ligger rett ved psyk. så jeg blir alltid følgt av en portør når jeg legges inn.

Skrevet

Varierte erfaringer egentlig. Har noen ganger opplevd å ikke bli hørt, men andre ganger har jeg blitt hørt. En gang fikk jeg kjeft fordi jeg kom tilbake uten at jeg fikk sagt hva problemet var andre gangen, men ble lagt inn fordi jeg ble helt apatisk og omtrent krøp inn i meg selv. Var redd i utgangspunktet og da tåler man lite.

Skrevet (endret)

Jeg minner om at legevakten er til for medisinske problemstillinger som ikke kan vente til neste dag. Når det gjelder psykiatri, så mener jeg at legevakten er OK ved:

- Første gangs panikkanfall (for å utelukke kroppslig sykdom som hjertesykdom, lungesykdom, alvorlig hypoglykemi, osv)

- Akutte manier eller psykoser, med alvorlige symptomer.

- Alvorlig forverring i en tilstand (f.eks akutt truende suicidalitet eller alvorlig næringsvegring).

Legevakten er feil instans ved f.eks:

- Behov for å snakke med noen.

- Emosjonelle ubalanser 

- Følelse av for dårlig hjelp hos fastlege eller psykolog. 

- Gjentatte panikkanfall som man vet hva er. 

- Somatisering av angst eller depresjon (f.eks hjertebank eller smerter når kroppslig sykdom er utelukket)

- Behov for støtte eller beroligelse.

- Justeringer av medisiner eller behov for beroligende

..osv. 

Legevakten må prioritere. Det må være kapasitet til å håndtere akutt alvorlig sykdom. 

Endret av ISW
Skrevet
4 timer siden, ISW skrev:

Jeg minner om at legevakten er til for medisinske problemstillinger som ikke kan vente til neste dag. Når det gjelder psykiatri, så mener jeg at legevakten er OK ved:

- Første gangs panikkanfall (for å utelukke kroppslig sykdom som hjertesykdom, lungesykdom, alvorlig hypoglykemi, osv)

- Alvorlig forverring i en tilstand (f.eks akutt truende suicidalitet eller alvorlig næringsvegring).

- Emosjonelle ubalanser 

- Somatisering av angst eller depresjon (f.eks hjertebank eller smerter når kroppslig sykdom er utelukket)

..osv. 

Legevakten må prioritere. Det må være kapasitet til å håndtere akutt alvorlig sykdom. 

Dette er jeg helt enig i. Jeg har aldri kontaktet legevakten selv fordi jeg legger listen veldig høyt. Når jeg er der er det for at AAT eller kommunen ikke vil gå fra meg uten vurdering av lege.

Det jeg stusser på er at jeg av flere profesjonelle er blitt rådet til å ringe legevakten selv når det blir for ille. Det virker som om de legger listen lavere enn du beskriver og jeg tenker....

Skrevet
5 minutter siden, Fru2020 skrev:

Dette er jeg helt enig i. Jeg har aldri kontaktet legevakten selv fordi jeg legger listen veldig høyt. Når jeg er der er det for at AAT eller kommunen ikke vil gå fra meg uten vurdering av lege.

Det jeg stusser på er at jeg av flere profesjonelle er blitt rådet til å ringe legevakten selv når det blir for ille. Det virker som om de legger listen lavere enn du beskriver og jeg tenker....

Ja jeg har til dels gjort samme observasjoner som deg. Hvis jeg har behov for lege bruker jeg Eyr-appen (del av helseforsikring) - synes den er greiere enn å bruke en halv dag på å sitte i kø hos fastlegen en uke etter jeg har bestilt time. Altså til eventuelle somatiske problemstillinger. Jeg tror jeg har brukt den tre ganger og to av gangene fikk jeg beskjed om å dra på legevakten hvis jeg ikke ble bedre og jeg tenkte «kødder du? Jeg kan ikke dra på legevakten med dette!» 

Men svaret mitt er vel mer ut fra hvordan du blir møtt på legevakten med disse problemstillingene. 

Skrevet
4 timer siden, ISW skrev:

- Emosjonelle ubalanser 

..osv. 

Dette er jeg og enig i. Jeg har dessverre opplevd å ikke få velge det selv noen ganger da andre har kjørt meg dit. Eneste ganger jeg selv har vært der (frivillig) ba legevakten meg komme pga fare for liv (ringte fordi jeg slet med sterke selvmordstanker og det var helg) og en gang da jeg hadde akutt infeksjon med feber. 

Skrevet (endret)
8 timer siden, ISW skrev:

Ja jeg har til dels gjort samme observasjoner som deg. Hvis jeg har behov for lege bruker jeg Eyr-appen (del av helseforsikring) - synes den er greiere enn å bruke en halv dag på å sitte i kø hos fastlegen en uke etter jeg har bestilt time. Altså til eventuelle somatiske problemstillinger. Jeg tror jeg har brukt den tre ganger og to av gangene fikk jeg beskjed om å dra på legevakten hvis jeg ikke ble bedre og jeg tenkte «kødder du? Jeg kan ikke dra på legevakten med dette!» 

Men svaret mitt er vel mer ut fra hvordan du blir møtt på legevakten med disse problemstillingene. 

Hvordan fungerer den EYR-APPen?

Synes det er fint at en nå kan ha EL-konsultasjon med fastlegene, også med mulighet for å sende vedlegg. 

Endret av Villanda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...