Gå til innhold

Hvorfor går ikke selvmordsraten ned i Norge?

Anbefalte innlegg

Da Norge fikk et nasjonalt program for å forebygge selvmord i 1993, var vi det andre landet i verden etter Finland. To år etter kom den første handlingsplanen mot selvmord. I 2008 kom retningslinjer for å forebygge selvmord i psykisk helsevern, og i 2014 den hittil siste handlingsplan mot selvmord og selvskading. Nylig vedtok Stortinget å utarbeide en ny handlingsplan.

Trass i disse tiltakene har selvmordsraten stort sett vært uendret i Norge fra 1995 til 2015.

Det var en mangedobling i forskrivningen av antidepressive legemidler i Norden i årene 1995–2005. Dette førte imidlertid ikke til noen nedgang i selvmordsraten

https://tidsskriftet.no/2019/07/kronikk/hvorfor-gar-ikke-selvmordsraten-ned-i-norge

Og så kan vi lure på hvordan koronakrisen og tiltakene påvirker antall selvmord.

Anonymkode: 77a6e...41d

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da Norge fikk et nasjonalt program for å forebygge selvmord i 1993, var vi det andre landet i verden etter Finland. To år etter kom den første handlingsplanen mot selvmord. I 2008 kom retningslinjer for å forebygge selvmord i psykisk helsevern, og i 2014 den hittil siste handlingsplan mot selvmord og selvskading. Nylig vedtok Stortinget å utarbeide en ny handlingsplan.

Trass i disse tiltakene har selvmordsraten stort sett vært uendret i Norge fra 1995 til 2015.

Det var en mangedobling i forskrivningen av antidepressive legemidler i Norden i årene 1995–2005. Dette førte imidlertid ikke til noen nedgang i selvmordsraten

https://tidsskriftet.no/2019/07/kronikk/hvorfor-gar-ikke-selvmordsraten-ned-i-norge

Og så kan vi lure på hvordan koronakrisen og tiltakene påvirker antall selvmord.

Helsemyndighetene i Norge ser ingen tegn til at flere nordmenn har begått selvmord som følge av den globale koronakrisen. Politiet har heller ikke opplevd en økning, og sier at det heller kan tyde på at det har vært en nedgang av selvmord.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/19/195678510/ingen-tegn-til-okning-i-selvmord-under-koronakrisen

Det er ganske vanlig at i slike kriser går selvmordsraten ned.

Anonymkode: e13e3...c55

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsemyndighetene i Norge ser ingen tegn til at flere nordmenn har begått selvmord som følge av den globale koronakrisen. Politiet har heller ikke opplevd en økning, og sier at det heller kan tyde på at det har vært en nedgang av selvmord.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/05/19/195678510/ingen-tegn-til-okning-i-selvmord-under-koronakrisen

Det er ganske vanlig at i slike kriser går selvmordsraten ned.

Anonymkode: e13e3...c55

Ja vel, denne psykologen mener noe annet.

https://psykologisk.no/2020/06/uhandterlig-gjeld-oker-risiko-for-selvmord-en-usystematisk-oversikt/

Koronakrisen vil anslagsvis føre til mellom 41 og 90 flere selvmord i Norge som følge av økt husholdningsgjeld.

De siste tjue årene er det publisert en rekke studier verden over om sammenhenger mellom økonomiske kriser, arbeidsledighet og selvmord . Økningen gjelder særlig blant menn i de 27 EU-landene og i de 18 amerikanske landene i undersøkelsen. Selvmordsraten blant menn i Europa og USA var henholdsvis 4,2 % og 6,4 % høyere i 2009 enn ventet ut fra forutgående trender. Økningen i de nasjonale selvmordsratene i 2009 så særlig ut til å være knyttet til hvor stor økningen i arbeidsledighet var, særlig blant menn i land med lave ledighetstall før krisen. Norge hadde svært lave ledighetstall. Til tross for en mild finanskrise, fikk vi likevel en økning på nær 22 % blant menn. 

Selvmord engasjerer befolkningen og er fint valgflesk. 

Jeg beklager, men jeg klarer ikke å se på dette som noe annerledes enn dødsfall for øvrig. Mennesker dør av kreft, hjerteinfarkt eller ulykker. Det er forferdelig, men dessverre en del av virkeligheten ved å være menneske i et åpent samfunn. Noen dør også av selvmord. Jeg skjønner ikke at det er verre enn andre dødsfall. Om noe, sett litt filosofisk på det, er jo dette mennesker som faktisk ikke vil leve, i motsetning til en som blir drept eller frarøvet livet i kreft eller ulykker? 

Det høres kynisk ut, men er dette mer symbolpolitikk for å engasjere befolkningen? Med mindre hele befolkningen er innesperret på lukket avdeling, vil selvmord alltid skje. 

Jeg er mer opptatt av at man skal behandle sykdommene som fører til redusert livskvalitet og død.

Endret av ISW

Annonse

Jeg gikk på DPS med en som begikk selvmord. Han var tidlig i 30 åra, jeg synes det var jævlig trist. Han kunne lett blitt noe, ikke lat var han, og sunne interesser som skogsturer og data. Det ble vel ett skikkelig sjokk for foreldrene. Men han hadde nok bestemt seg etter å ha pleiet tanken i flere år. En gang betrodde han en selvmordsplan til meg, og jeg varslet DPS, han ble innlagt. Men 2 år senere var han død. Han hadde unge foreldre og en søster. Jeg synes det var trist som faen jeg. Han var ikke den psykiatrien fulgte opp mest. Han var ikke typen som ønsket oppmerksomhet rundt selvmordsplanene sine.

Selv er det lenge siden jeg har hatt selvmordsplaner. 

Anonymkode: ff173...019

5 timer siden, kupton skrev:

La meg spå: Om 15-20 år er retten til selvmord en del av "brukerrettighetene".

Så nettopp en dokumentar om en jente på 19 år fra Nederland som ønsket å dø . Hun hadde psykiske problemer og har hatt ønsket om å dø i flere år . I Nederland må en ha godkjenning fra fastlegen og et kurs på et år i regi av psykiatrien for å få dødshjelp.  Jenta var i gang med denne prosessen. Denne jenta ombestemme seg i løpet av dokumentaren og ønsker nå å leve. Synes det er skremmende at helsevesenet støtter en 19 åring som ønsker å dø ved å legge til rette for at hun oppfyller kravene.

4 av hennes venninner har tatt livet av seg ,på egenhånd. Synes det er mange, og lurer på om den liberale holdningen til selvmord kan føre til at flere unge mennesker tar livet sitt. 

Personlig er jeg tilhengere av aktiv dødshjelp i livets siste fase,for å lindre lidelse og smerte.  Men all annen type dødshjelp er jeg i mot ,fordi det skaper så store etiske dilemmaer og fordi det er fare for at ordningen blir misbrukt.  Og ikke minst det at gamle og syke som fra før føler seg til bry for familien og samfunnet ,kan velge aktiv dødshjelp av hensyn til andre.

Så jeg håper du denne gangen er dårlig til å spå.

Anonymkode: cbeed...4a7

7 timer siden, ISW skrev:

Selvmord engasjerer befolkningen og er fint valgflesk. 

Jeg beklager, men jeg klarer ikke å se på dette som noe annerledes enn dødsfall for øvrig. Mennesker dør av kreft, hjerteinfarkt eller ulykker. Det er forferdelig, men dessverre en del av virkeligheten ved å være menneske i et åpent samfunn. Noen dør også av selvmord. Jeg skjønner ikke at det er verre enn andre dødsfall. Om noe, sett litt filosofisk på det, er jo dette mennesker som faktisk ikke vil leve, i motsetning til en som blir drept eller frarøvet livet i kreft eller ulykker? 

Det høres kynisk ut, men er dette mer symbolpolitikk for å engasjere befolkningen? Med mindre hele befolkningen er innesperret på lukket avdeling, vil selvmord alltid skje. 

Jeg er mer opptatt av at man skal behandle sykdommene som fører til redusert livskvalitet og død.

Det er interessant fordi det må være et symptom på et eller annet. Det er en indikator. Man skulle tro det var mest selvmord i fattige land og blant kvinner siden menn i rike land har det best.

Virkeligheten er nærmest er stikk motsatt. Man kan lure på om modellene vi har for å forstå verden har noen blinde flekker.

Jeg synes ikke jeg har fått noen gode forklaringer i disse trådene. Jeg tror ikke jeg sitter på fasiten selv heller,

4 minutter siden, Grendel skrev:

Det er interessant fordi det må være et symptom på et eller annet. Det er en indikator. Man skulle tro det var mest selvmord i fattige land og blant kvinner siden menn i rike land har det best.

Virkeligheten er nærmest er stikk motsatt. Man kan lure på om modellene vi har for å forstå verden har noen blinde flekker.

Jeg synes ikke jeg har fått noen gode forklaringer i disse trådene. Jeg tror ikke jeg sitter på fasiten selv heller,

Jeg vet ikke. Det kan tenkes at det sitter litt langt inne for mange menn og enkelte av oss kvinner å vise sårbarhet og be om hjelp. Da må man gjerne trå ned fra egos flotte trone. Vi har vel også innordnet oss slik at her i landet er det et helsevesen man har "rett til" skal hjelpe enkeltindividet. Her mener jeg vi har noe å lære av andre kulturer. Ellers er leger, terapeuter og kirurger selvsagt kjekt å ha tilgang til. 

23 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tror mennesker definerer sin lykke relativt til andre. I et land hvor alle er like fattige, tror jeg ikke så mange er ulykkelige. Du er sikkert kjempeglad for å i det hele tatt ha en bil. 

Hvis alle kjørte Ferrari, er det ikke så stas å kjøre Ferrari. Men det er utrolig kjipt å være han ene som kjører Hyundai. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så nettopp en dokumentar om en jente på 19 år fra Nederland som ønsket å dø . Hun hadde psykiske problemer og har hatt ønsket om å dø i flere år . I Nederland må en ha godkjenning fra fastlegen og et kurs på et år i regi av psykiatrien for å få dødshjelp.  Jenta var i gang med denne prosessen. Denne jenta ombestemme seg i løpet av dokumentaren og ønsker nå å leve. Synes det er skremmende at helsevesenet støtter en 19 åring som ønsker å dø ved å legge til rette for at hun oppfyller kravene.

4 av hennes venninner har tatt livet av seg ,på egenhånd. Synes det er mange, og lurer på om den liberale holdningen til selvmord kan føre til at flere unge mennesker tar livet sitt. 

Personlig er jeg tilhengere av aktiv dødshjelp i livets siste fase,for å lindre lidelse og smerte.  Men all annen type dødshjelp er jeg i mot ,fordi det skaper så store etiske dilemmaer og fordi det er fare for at ordningen blir misbrukt.  Og ikke minst det at gamle og syke som fra før føler seg til bry for familien og samfunnet ,kan velge aktiv dødshjelp av hensyn til andre.

Så jeg håper du denne gangen er dårlig til å spå.

Anonymkode: cbeed...4a7

Den så jeg også. På vgtv. Sjokkert over systemet i Nederland. Jeg er for aktiv dødshjelp til folk med uhelbredelige smertefulle sykdommer, de ville dødd av kort etter. Men en 19 år gammel jente, med borderline og psykosomatisk rullestol? Neppe. Heldigvis ble det ikke noe av.

Anonymkode: ff173...019

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...