Gå til innhold

OCD medikamentell behandling - state of the art

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, kupton skrev:

Hei! 
kanskje mye å be om, men min engelsk er dårlig😅 Jeg er forøvring veldig interresert i temaet medisin og ocd.  Så er det mulig med en kort oppsummering på norsk?🤗

jeg har prøvd å slutta mange ganger, uten hell. Har ocd. 

19 minutter siden, kupton skrev:

Kommer i løpet av et par dager.

Der var snilt- tusen takk. Ps- ikke stress med det nei! Og ta det kun hvis du orker😊

Psykologer (flest)  er imot medisiner til ocd- derfor jeg er særlig nyskjerring på hva dette omhandler. 

Endret av Dory

7 timer siden, kupton skrev:

Interessant artikkel at høyere doser av SSRI kan ha virkning for OCD-pasienter, blant annet.

Det står at hjernekirurgi kan benyttes i de mest alvorlige tilfellene. Jeg vet at dette er benyttet i Sverige og de har vel blitt litt beskyldt for å fortsatt drive med "lobotomering", men utføres det i Norge? Jeg håper det er strenge prosedyrer og at andre tiltak må forsøkes først, slik det f.eks. er med epilepsipasienter som må gjennomgå en rekke tester for å i det hele tatt se om en kan regne med å ha tilstrekkelig effekt av operasjon. Skulle man være uheldig å treffe feil i hjernen, kan det få store følger utifra hvor man opererer. Og det skjer - jeg har selv møtt en person.

Endret av Eva Sofie

At dosene av SSRI ofte må være det dobbelte av depresjonsdosene er/burde være velkjent for de som behandler OCD.

Psykokirurgi på OCD utføres ikke i Norge. De som får innvilget slik behandling blir operert i Sverige. Det er selvsagt strenge krav før slik behandling innvilges.

Det må understrekes at psykokirurgi utføres med en helt annen presisjon og mot klart mer spesifikke og avgrensede områder i hjernen enn det som ble gjort da en drev lobotomi i stor skala.

Annonse

Komprimert oversettelse.

Ocd er en invalidiserende lidelse som rammer 2-3% av befolkningen. Årsaken er fortsatt ikke helt kjent, men en vet hvor i hjernen "feilen" sitter. (forutsetning for at en driver med psykokirurgi).

Omfattende forskning viser at SSRI er effektive i behandlingen av ocd og har en bedre bivirkningsprofil enn klomipramin/Anafranil. Selv om SSRI er førstevalg, vil ca halvparten av pasientene få utilstrekkelig effekt av denne. Minst 8 ukers behandling er nødvendig før en evaluerer effekt. SSRI har en doseavhengig bivirkning på gastrointestinalt ubehag og seksuelle dysfunksjoner, og dosene trenger ofte å være høye ved behandling av ocd. (Min erfaring er at pasienter med ocd har klar mindre bivrkninger på samme dose enn det en ser hos deprimerte og særlig hos engstelige).

Hva gjør en når en ikke når målet med standard behandling? Først øker en dosen av SSRI. Cipralex opp til 60 mg, Fontex 120 mg, Fevarin 450 mg, Seroxat 100 mg og Zoloft 400 mg. Blant SSRI bør en unngå Cipramil da denne kan gi forlenget QT-tid i høye doser. En er usikker på om det samme gjelder for Cipralex, og EKG anbefales. Sammenlignet med depresjon, tar det langre tid før effekt sees, og det anbefales 8-12 uker før evaluering.

Ved fortsatt utilstrekkelig effekt, er skifte til et annet SSRI neste steg. Deretter forsøke Anafranil eller et SNRI som Efexor eller Cymbalta. Nyere forskning har utfordret den eldre tanken om at Anafranil kan være bedre enn SSRI. Uansett advares det mot doser større enn 250 mg Anafranil pga bivikningene (Anafranil er et TCA).

Ved fortsatt utilstrekkelig effekt anbefales tillegg av Risperdal eller Abilify i relativt lave doser (maks hhv 3 og 15 mg).

Det kommer så et avsnitt om glutamatmodulerende stoffer som er under utprøving. N-acetylcystein (NAC) er kanskje det mest lovende. Det nevenes også at lamotrigin/Lamictal er forsøkt hos noen i tillegg til SSRI og med positivt resultat. Det samme sies om gjentatt rTMS - transkranial magnetisk stimulering og psykokirurgi i form av DBS (deep brain stimulation).

Det understrekes at kognitiv terapi er effektiv og bør tilbys alle (jeg er helt enig i dette. CBT er førstevalg. Men det er ikke eneste mulighet, og det fører ikke til målet hos alle. Medikamenter skal forsøkes og brukes hos de som ikke får tilstrekkelig effekt av CBT. Her mener jeg mange ocd-team og psykologer forsømmer seg. Enten av mangel på kompetanse eller ideologisk).

Til slutt kommer et avsnitt om fremtiden. Det går jeg ikke mye inn på. Det nevnes at Remeron sammen med SSRI akselrerer bedring, men at sluttresultatet ikke blir bedre. Det nevnes også at betennelsesreaksjoner kan være en del av sykdommen, og at NSAID er brukt med noe hell.

(mine kommentarer er skrevet med kursiv)

Min fastlege gav ingen respons da jeg sa at jeg hadde blitt diagnostisert med OCD. Som om han ikke visste hva det var. DPSen hadde bare vedlikeholdssamtaler, spurte hvordan det gikk osv. Så kom jeg til et OCD-team. De var dyktige men veldig fokusert på en ting. Som om de skulle selge en vare .Jeg ble på en måte umyndiggjort. Jeg hadde behov for mye mer enn bare responsprevensjon, det depressive og belastende livserfaringer som kunne knyttes direkte  til tvangen ble ikke tatt i betraktning. Jeg ble tvangspreget hver gang livet ble for utfordrende. Som etter et overgrep, etter en ulykke, da et av barna ble alvorlig syk osv. Det  tok flere år fra jeg gikk til lege og ba om hjelp til SSRI ble foreslått. Jeg gikk på 10 -20 mg Cipralex og tvangen ble mye bedre. Men bivirkningene gav meg andre psykiske plager som satte meg helt ut av spill. Dessuten ble jeg raskt satt på 5 mg Brintelix fordi jeg ble fortalt at ved angstlidelser trengte man bare små doser SSRI. Da kom tvangen tilbake. Hele prosessen ble så lang og utmattende at jeg endte opp med et svært dårlig funksjonsnivå og uføretrygdet. Jeg har blitt oppfordret til å kontakte OCDteamet igjen. Jeg vet ikke om jeg klarer en runde til. Bruker ingen medisiner nå. Jeg ble aldri tilbudt kognetiv terapi. 

Anonymkode: 9223d...b02

Tusen takk kupton! Veldig interresant. Takk for at du tok deg tid til dette. 

jeg har gått på både anafranil, remeron og nå cipralex 20 mg. Jeg er mye bedre av ocd enn jeg har vært. Så nå er jeg fristet til å nok en gang prøve å kutte medisiner. Har fått «go» fra psykologer, som mener eksponering er det rette- ikke medisiner. Er mildt sagt spent. 

10 minutter siden, kupton skrev:

Det er i så fall mot mitt klare råd. Jeg har "kjent" deg lenge, og jeg er redd du trenger livslang behandling.

Jeg er redd for det jeg og. Du og jeg har jo egentlig konkludert med det- etter hvert forsøk på medisinkutt, at jeg bør stå på medisiner. Grunnen til at det nå er kommet opp igjen, er at jeg har vært i kontakt med psykologer, pga en blanding av ocd/gad/depresjon. De sa at så lenge jeg er motivert- skal vi prøve. De mener at dersom jeg får helt rett behandling, kan jeg klare meg uten medisiner. Ocd er bedre, gad/depr er værre...

min fastlege er også i tvil.

dette er virkelig ikke enkelt. Jeg skal tenke mer på det. 

På 16.9.2020 den 7.30, kupton skrev:

Komprimert oversettelse.

Ocd er en invalidiserende lidelse som rammer 2-3% av befolkningen. Årsaken er fortsatt ikke helt kjent, men en vet hvor i hjernen "feilen" sitter. (forutsetning for at en driver med psykokirurgi).

Omfattende forskning viser at SSRI er effektive i behandlingen av ocd og har en bedre bivirkningsprofil enn klomipramin/Anafranil. Selv om SSRI er førstevalg, vil ca halvparten av pasientene få utilstrekkelig effekt av denne. Minst 8 ukers behandling er nødvendig før en evaluerer effekt. SSRI har en doseavhengig bivirkning på gastrointestinalt ubehag og seksuelle dysfunksjoner, og dosene trenger ofte å være høye ved behandling av ocd. (Min erfaring er at pasienter med ocd har klar mindre bivrkninger på samme dose enn det en ser hos deprimerte og særlig hos engstelige).

Hva gjør en når en ikke når målet med standard behandling? Først øker en dosen av SSRI. Cipralex opp til 60 mg, Fontex 120 mg, Fevarin 450 mg, Seroxat 100 mg og Zoloft 400 mg. Blant SSRI bør en unngå Cipramil da denne kan gi forlenget QT-tid i høye doser. En er usikker på om det samme gjelder for Cipralex, og EKG anbefales. Sammenlignet med depresjon, tar det langre tid før effekt sees, og det anbefales 8-12 uker før evaluering.

Ved fortsatt utilstrekkelig effekt, er skifte til et annet SSRI neste steg. Deretter forsøke Anafranil eller et SNRI som Efexor eller Cymbalta. Nyere forskning har utfordret den eldre tanken om at Anafranil kan være bedre enn SSRI. Uansett advares det mot doser større enn 250 mg Anafranil pga bivikningene (Anafranil er et TCA).

Ved fortsatt utilstrekkelig effekt anbefales tillegg av Risperdal eller Abilify i relativt lave doser (maks hhv 3 og 15 mg).

Det kommer så et avsnitt om glutamatmodulerende stoffer som er under utprøving. N-acetylcystein (NAC) er kanskje det mest lovende. Det nevenes også at lamotrigin/Lamictal er forsøkt hos noen i tillegg til SSRI og med positivt resultat. Det samme sies om gjentatt rTMS - transkranial magnetisk stimulering og psykokirurgi i form av DBS (deep brain stimulation).

Det understrekes at kognitiv terapi er effektiv og bør tilbys alle (jeg er helt enig i dette. CBT er førstevalg. Men det er ikke eneste mulighet, og det fører ikke til målet hos alle. Medikamenter skal forsøkes og brukes hos de som ikke får tilstrekkelig effekt av CBT. Her mener jeg mange ocd-team og psykologer forsømmer seg. Enten av mangel på kompetanse eller ideologisk).

Til slutt kommer et avsnitt om fremtiden. Det går jeg ikke mye inn på. Det nevnes at Remeron sammen med SSRI akselrerer bedring, men at sluttresultatet ikke blir bedre. Det nevnes også at betennelsesreaksjoner kan være en del av sykdommen, og at NSAID er brukt med noe hell.

(mine kommentarer er skrevet med kursiv)

Hei igjen!

jeg gikk på anafranil for ca 20 år siden. Synes å erindrer at jeg ble mye bedre- men at jeg gikk veldig opp i vekt. Remeron er og prøvd- mener jeg ble veldig trøtt av den? 

Jeg kan skrive under på at høy dose er mest effektivt. Dette har kupton hjulpet meg med- så jeg har vært oppi ganske høye doser cipralex. Men selv ved de høyeste dosene har ikke jeg merket mye bivirkninger. 

jeg har sagt dette «1000 ganger», men må gjenta. Det er litt leit at psykologer er så motstandere av medisin. Jeg har hele veien, bå over 20 år med ocd, følt meg som en outsider, som har brukt medisin. Mener de fleste som går på ocd team er uten. (Mulig jeg tar feil!) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...