Gå til innhold

er det vanlig å være flau over å ha Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette flauere enn å være bipolar eller schizofren? 
Jeg er en voksen kvinne med diagnosen, og sliter med å vite hva som skyldes Asperger og personligheten min. Men jeg vil ikke si jeg har det, fordi jeg er redd for å bli umyndiggjort. 

Anonymkode: 09fa6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette flauere enn å være bipolar eller schizofren? 
Jeg er en voksen kvinne med diagnosen, og sliter med å vite hva som skyldes Asperger og personligheten min. Men jeg vil ikke si jeg har det, fordi jeg er redd for å bli umyndiggjort. 

Anonymkode: 09fa6...1a4

Går du rundt og sier du har aspergers til gud og hvermann?

Anonymkode: 80d45...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Går du rundt og sier du har aspergers til gud og hvermann?

Anonymkode: 80d45...298

Nei! Bare familien vet det. Men noen synes jeg bør innrømme det, for da kan folk kanskje forstå meg mer. Det har skjedd. Men det kan også gå motsatt vei. At de begynner å se ned på deg.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei! Bare familien vet det. Men noen synes jeg bør innrømme det, for da kan folk kanskje forstå meg mer. Det har skjedd. Men det kan også gå motsatt vei. At de begynner å se ned på deg.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Det er ingen grunn til å opplyse om dette til andre.

Anonymkode: 80d45...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen grunn til å opplyse om dette til andre.

Anonymkode: 80d45...298

Det er heller ingen grunn til å la være og gjøre det.

Anonymkode: e15e1...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ingen grunn til å la være og gjøre det.

Anonymkode: e15e1...0c7

Hvorfor skulle man gjøre det? Nei, det kan man lure på.

Anonymkode: 80d45...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man gjøre det? Nei, det kan man lure på.

Anonymkode: 80d45...298

Hvis en føler at situasjonen byr på det så er det opp til den enkelte å bestemme det.

Anonymkode: e15e1...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke flau over det, men kommer til å holde det for meg selv. Folk flest har begrenset kunnskap om Aspergers/autisme, fordommene er mange og jeg gidder ikke å måtte forholde meg til det.

Anonymkode: 55506...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dette flauere enn å være bipolar eller schizofren? 
Jeg er en voksen kvinne med diagnosen, og sliter med å vite hva som skyldes Asperger og personligheten min. Men jeg vil ikke si jeg har det, fordi jeg er redd for å bli umyndiggjort. 

Anonymkode: 09fa6...1a4

Jeg tror at det er mer akseptert i dag å ha Asperger enn bipolar og i hvert fall schizofreni.  Det å bli umyndiggjort blir ikke gjort pga. diagnose, men hvordan en mestrer tilværelsen.

Anonymkode: e15e1...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flauere å være autist (altså asperger) enn noen annen psykisk lidelse. Bipolar er jo høystatusdiagnose deluxe.. 

Anonymkode: 7cf16...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er flauere å være autist (altså asperger) enn noen annen psykisk lidelse. Bipolar er jo høystatusdiagnose deluxe.. 

Anonymkode: 7cf16...ae6

Liker ikke betegnelsene lav- og høystatusdiagnoser. Mitt ønske og håp er at alle diagnosegrupper skal få den hjelpen de trenger. 

Autisme er alvorlig siden den er gjennomgripende og derfor omfatter problemer på alle livsområder. Bipolar er alvorlig siden det er så dype bunner og så høye topper. Sjansen for død øker betydelig i bipolare sykdomsfaser. 

Anonymkode: 0065b...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller ikke noen uten om familie att jeg har schizofreni diagnose. Før kunne jeg gjøre det. Men folk er fordommsfulle.

 

Mange tror nok feilaktig att verden er like interessert i å høre deg fortelle om dine psykiske ondter som psykiateren din, men det er de selvfølgelig ikke.

Jeg synes det er superubehageleig om noen feks spør "hvar jobber du med", så må jeg da svare att jeg er ufør, så kommer det gjerne "for hva"? Folk er for nyskjerrige. Jeg har altid blitt sett på som litt snål og sær. Så jeg tviler på att folk jeg treffer tror jeg er 100 prosent hel ved.

Anonymkode: cab5e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asperger, og jeg vet ikke hvordan jeg ville følt det hvis jeg hadde en av de andre diagnosene, men fra mitt sted er det flauere. Det er jo en funksjonshemming, jeg er dummere enn andre på mange områder. Jeg liker ikke å fortelle folk at jeg er "dum". 

Anonymkode: c85c8...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er flaut å ha asperger. Og ofte syns jeg det er litt betryggende å vite at folk jeg må forholde meg til, vet at jeg har det. Jeg går ikke og sier det til alle jeg ser, men hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg trenger at andre vet, er jeg ikke redd for å si det. Jeg vil heller være hun med asperger og adhd enn hun som er sær og vrang og dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Jeg syns ikke det er flaut å ha asperger. Og ofte syns jeg det er litt betryggende å vite at folk jeg må forholde meg til, vet at jeg har det. Jeg går ikke og sier det til alle jeg ser, men hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg trenger at andre vet, er jeg ikke redd for å si det. Jeg vil heller være hun med asperger og adhd enn hun som er sær og vrang og dum.

Ja for det er jo det vi blir... sære, vrange og dumme hvis folk ikke får vite om diagnosen vår. Men vi har ikke rett til å mene dette om andre... for de er jo normale.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke flau over det, men kommer til å holde det for meg selv. Folk flest har begrenset kunnskap om Aspergers/autisme, fordommene er mange og jeg gidder ikke å måtte forholde meg til det.

Anonymkode: 55506...7a4

Og så lenge flertallet av de med asperger har denne innstillingen, kommer fordommene til å forbli blant folk i samfunnet. Så lenge folk ikke får tilstrekkelig med informasjon, og riktig informasjon, forsøker man å gjøre sine egne antakelser og tenker det om dere som dere nettopp ønsker å unngå. Det er dessverre den som har skoen på som må gjøre informasjonsjobben overfor andre. Som litt sære i samfunnet, må vi dessverre bare innfinne oss med å leve med andres uvitenhet. Dette gjelder enten man har asperger, sitter i rullestol, er døv, er blind, har f.eks. diabetes eller epilepsi, strever med rusmisbruk, spiseforstyrrelse eller selvskading, fått hjerneslag med følgetilstander, har tatt en vektoperasjon eller amputert en fot osv. osv. Listen er nesten utømmelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Og så lenge flertallet av de med asperger har denne innstillingen, kommer fordommene til å forbli blant folk i samfunnet. Så lenge folk ikke får tilstrekkelig med informasjon, og riktig informasjon, forsøker man å gjøre sine egne antakelser og tenker det om dere som dere nettopp ønsker å unngå. Det er dessverre den som har skoen på som må gjøre informasjonsjobben overfor andre. Som litt sære i samfunnet, må vi dessverre bare innfinne oss med å leve med andres uvitenhet. Dette gjelder enten man har asperger, sitter i rullestol, er døv, er blind, har f.eks. diabetes eller epilepsi, strever med rusmisbruk, spiseforstyrrelse eller selvskading, fått hjerneslag med følgetilstander, har tatt en vektoperasjon eller amputert en fot osv. osv. Listen er nesten utømmelig...

Saken min er, er at jeg med asperger ikke klarer å se på meg selv som rar. Jeg er i firvillig jobb der omgås mennesker daglig uten problem. Har heller ikke fått noen dårlige tilbakemeldinger. Det var mye verre da jeg var barn og ungdom. Nå i voksen alder vipper jeg veldig mellom å være redd for å være rarere enn jeg tror, og å virke oppegående med innvendige slite med ensomhet og overtenking. Noen ganger føler jeg at jeg bare er et resultat at "traumer", andre ganger føler jeg meg fanget av tanken på av at jeg er diagnosen min pg  og aldri kommer til å bli lykkelig /normal. 

Jeg synes vi med aspeger får mye av skylden. Vi er svart hvitt tenkende, vi er sære, det meste med oss er galt. Men jeg synes nevrotypikere også er veldig svart hvitt norn ganger, ved å tro at vinmed asperher automaitks er slik og slik. Og at de selv automatisk har rett fordi de er normale.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det er jo det vi blir... sære, vrange og dumme hvis folk ikke får vite om diagnosen vår. Men vi har ikke rett til å mene dette om andre... for de er jo normale.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Det er derfor jeg holder meg unna folk.

Anonymkode: 80d45...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken min er, er at jeg med asperger ikke klarer å se på meg selv som rar. Jeg er i firvillig jobb der omgås mennesker daglig uten problem. Har heller ikke fått noen dårlige tilbakemeldinger. Det var mye verre da jeg var barn og ungdom. Nå i voksen alder vipper jeg veldig mellom å være redd for å være rarere enn jeg tror, og å virke oppegående med innvendige slite med ensomhet og overtenking. Noen ganger føler jeg at jeg bare er et resultat at "traumer", andre ganger føler jeg meg fanget av tanken på av at jeg er diagnosen min pg  og aldri kommer til å bli lykkelig /normal. 

Jeg synes vi med aspeger får mye av skylden. Vi er svart hvitt tenkende, vi er sære, det meste med oss er galt. Men jeg synes nevrotypikere også er veldig svart hvitt norn ganger, ved å tro at vinmed asperher automaitks er slik og slik. Og at de selv automatisk har rett fordi de er normale.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Jeg vil nok tilstå at jeg synes du er noe sær, om det er du som her på forumet er den som gjentatte ganger bruker begrepet "nevrotypiker" og forkorter det med "nt" om oss såkalte normale. Det at du velger å kalle meg for en "nevrotypiker" gir meg en dårlig bismak i munnen. Var jeg deg, ville jeg nok ha tatt det opp til vurdering om det var nødvendig å fortsette å ha det ordet i mitt vokabular, for jeg tror ikke det gagner deg sosialt med andre nt-er, for å si det slik. Det er jo ikke nødvendig å gjøre seg særere en man er, som jeg i blant pleier å si om meg selv og min egen funksjonshemning :) 

Du sier at en som ikke har asperger automatisk har rett. Rett innenfor hva? Jeg kjenner flere med asperger og har vel bare én gang kommet opp i en litt spesiell situasjon. Da måtte jeg forklare hva ulike emojier betydde og når man benyttet de. Hun reagerte nemlig med sinne rettet mot meg fordi jeg sendte henne et :) på Facebook som hun oppfattet som et sint ansikt. Men jeg reagerte egentlig ikke på reaksjonen hennes, feiltolkningen, siden jeg visste om diagnosen hennes - så dette illustrerer jo også tydelig at det kan være av avgjørende betydning at man faktisk forteller om diagnosen sin for å unngå pinlige misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja for det er jo det vi blir... sære, vrange og dumme hvis folk ikke får vite om diagnosen vår. Men vi har ikke rett til å mene dette om andre... for de er jo normale.

Anonymkode: 09fa6...1a4

Jeg tar meg retten til å mene at normale er rare og sære 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...