Gå til innhold

er det vanlig å være flau over å ha Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Trine skrev:

Ja, det tror jeg du har rett i. Aldri vært på en kattemesse. Finnes det altså? Tenker det holder at jeg rotet meg inn på dogs4all en gang 😂 Jeg er allergisk mot enkelte katter, og føler det er god nok grunn til å ikke rote meg inn på en kattemesse. Selv om, hmm...nå ble jeg jo litt nysgjerrig. 

Hei

jeg elsker katter men kunne aldri dratt på kattemesse. Mas og styr med sånt.

men katter er de beste dyr jeg vet, selvstendige, lekne, super evne til å kose seg, bestemte, sære, sta osv..

har en bok som heter « all cats has Asperger», den liker jeg:-)

hunder syns jeg er intense, de ser på en, spiser non stop ( altså ikke nonstop sjokolade altså) og får liksom ikke nok av en. Jeg har hunder selv, men etter de dør, skal jeg bare ha katter. Liker ikke maset med hunder. Men glad i hundene mine da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, påskelilje skrev:

@Trine En kan jo snakke i evigheter om kormusikk 😊 Går aldri tom for tanker, inspirasjon,  nye øvelser, rytme og teknikker 😄😄😄

Jeg gleder meg til hver tirsdag, og kunne gjerne hatt øvelse to ganger i uka for å synge og dele sanginteressen med de andre i koret.

Jeg har to venninner i koret. Hun ene har jeg kjent i over 20 år,  hun andre ble jeg kjent med for 2 år siden, i koret. Disse treffer jeg altså også utenom korsammenheng 

Kanskje jeg undervurderte korsangere 😂 

Jeg mente ikke at kor var en mindre interessant altså. Jeg tror ikke folk synger i kor bare for å gjøre det. Jeg tror jo de har en interesse for kormusikk. Jeg bare tenkte at det ikke lå noe mer ansvar bak, man skal ikke holde liv i noen liksom. Og at f.eks hund da er en større del av livet, siden man må ta seg av dem hele tiden. Også forteller man om alt de gjør og blabla, som om de var barn 😂 Men jeg kan jo ingenting om kor, alt jeg vet om musikk er at jeg ikke er sikker på om jeg treffer tonen eller ikke, og at det er viktig å trekke pusten på de rette stedene. Også kan jeg spille litt gitar. Men jeg kan ikke føre en samtale om det å synge 😅 

Nå kom jeg på at dere må jo lære sangene, så sånn sett må man jo engasjere seg mer enn akkurat på korøvelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje jeg undervurderte korsangere 😂 

Jeg mente ikke at kor var en mindre interessant altså. Jeg tror ikke folk synger i kor bare for å gjøre det. Jeg tror jo de har en interesse for kormusikk. Jeg bare tenkte at det ikke lå noe mer ansvar bak, man skal ikke holde liv i noen liksom. Og at f.eks hund da er en større del av livet, siden man må ta seg av dem hele tiden. Også forteller man om alt de gjør og blabla, som om de var barn 😂 Men jeg kan jo ingenting om kor, alt jeg vet om musikk er at jeg ikke er sikker på om jeg treffer tonen eller ikke, og at det er viktig å trekke pusten på de rette stedene. Også kan jeg spille litt gitar. Men jeg kan ikke føre en samtale om det å synge 😅 

Nå kom jeg på at dere må jo lære sangene, så sånn sett må man jo engasjere seg mer enn akkurat på korøvelsene. 

Ja, vi må jo øve men det er helst før konserter... 😮😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei

jeg elsker katter men kunne aldri dratt på kattemesse. Mas og styr med sånt.

men katter er de beste dyr jeg vet, selvstendige, lekne, super evne til å kose seg, bestemte, sære, sta osv..

har en bok som heter « all cats has Asperger», den liker jeg:-)

hunder syns jeg er intense, de ser på en, spiser non stop ( altså ikke nonstop sjokolade altså) og får liksom ikke nok av en. Jeg har hunder selv, men etter de dør, skal jeg bare ha katter. Liker ikke maset med hunder. Men glad i hundene mine da.

Jeg kan ikke ha katt for jeg hadde vært altfor bekymret når den var ute på egenhånd. Men så er jeg jo allergisk også, selv om jeg ikke reagerer på alle katter. Dumt å ta sjansen på å skaffe seg katt da, syns jeg. 

Hundene mine er tidvis i overkant selvstendige. Han ene er veldig leken. Begge er bestemte, sære og sta 😂 Men hunder er intense ja, og jo mer intense de er, jo bedre er det. Intense hunder gir mer på trening 😂 Men det er klart, det er en grense for hvor intens hund jeg vil ha. Kunne ikke tenkt meg border collie f.eks. Men spisshunder har en god dose egne meninger, så da får man litt å bryne seg på. Også oppdager man mye mer dyr i skogen når man går med hund. 

Haha, spiser non stop. De spiser jo bare når de får mat. 

Hundene hjelper meg til å ha rutiner, og hvis jeg får oppheng i noe, maser de meg ut av det. Det er ikke bra for meg å bli så opphengt i noe at jeg glemmer å spise for da blir jeg bare dårlig. Så selv om de kan være litt slitsomme, føler jeg de hjelper meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Øver dere ikke mellom øvelsene?

Jo, vi skal jo det... egentlig... men veldig ofte går uka så fort at VIPS, så er det tirsdag igjen, og jeg har glemt å øve! Men jeg leser noter veldig godt, og kan som regel synge direkte fra notene med en gang, så det er egentlig like mye tekstpugging som notepugging som bør øves på. Innimellom er det jo noen vanskelige partier som bør øves på, men det fine med kor er at vi støtter oss på hverandre, lytter til hverandre, og hjelper hverandre med å gjøre det riktig. Så vi finner liksom veien til musikken sammen, uten at vi nødvendigvis snakker så mye om det 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, påskelilje skrev:

Jo, vi skal jo det... egentlig... men veldig ofte går uka så fort at VIPS, så er det tirsdag igjen, og jeg har glemt å øve! Men jeg leser noter veldig godt, og kan som regel synge direkte fra notene med en gang, så det er egentlig like mye tekstpugging som notepugging som bør øves på. Innimellom er det jo noen vanskelige partier som bør øves på, men det fine med kor er at vi støtter oss på hverandre, lytter til hverandre, og hjelper hverandre med å gjøre det riktig. Så vi finner liksom veien til musikken sammen, uten at vi nødvendigvis snakker så mye om det 😄

Jeg sang i kor da jeg var liten, men jeg husker ikke hvorfor for jeg syns ikke det var noe gøy. Var sikkert mamma som mente at alle likte å synge i kor, bortsett fra pappa da for han er tonedøv 😂 Tror jeg skal holde meg til å synge når jeg tror jeg er alene i skogen. Jeg burde egentlig være kjempemusikalsk for genene ligger i slekta på begge sider. Men nå tok jo forsåvidt ikke pappa med seg noe av det som er på hans side. Så havnet jeg et sted mellom han og mamma. Jeg hører om jeg bommer på et grep liksom, så jeg er ikke fullt så ille som pappa. 

Men du, finnes det kor som ikke tilhører en eller annen kirke? I mitt hode er kor en kristen greie, men noe sier meg at jeg tar veldig feil der. Men isåfall, hvordan oppstår et kor? Og hvor øver man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Trine skrev:

Jeg sang i kor da jeg var liten, men jeg husker ikke hvorfor for jeg syns ikke det var noe gøy. Var sikkert mamma som mente at alle likte å synge i kor, bortsett fra pappa da for han er tonedøv 😂 Tror jeg skal holde meg til å synge når jeg tror jeg er alene i skogen. Jeg burde egentlig være kjempemusikalsk for genene ligger i slekta på begge sider. Men nå tok jo forsåvidt ikke pappa med seg noe av det som er på hans side. Så havnet jeg et sted mellom han og mamma. Jeg hører om jeg bommer på et grep liksom, så jeg er ikke fullt så ille som pappa. 

Men du, finnes det kor som ikke tilhører en eller annen kirke? I mitt hode er kor en kristen greie, men noe sier meg at jeg tar veldig feil der. Men isåfall, hvordan oppstår et kor? Og hvor øver man?

Til det siste: Mange kor tilhører nok ei kirke, men det finnes også kor som er tilknyttet orkester/kulturhus, grendehus, humanetisk forbund (de jeg kom på her i byen) etc. En kan øve på skoler, grendehus, fritidssenter, etc. En må jo samle en liten gjeng som liker å synge, og så er det viktig med en entusiastisk og helst dyktig dirigent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Jeg sang i kor da jeg var liten, men jeg husker ikke hvorfor for jeg syns ikke det var noe gøy. Var sikkert mamma som mente at alle likte å synge i kor, bortsett fra pappa da for han er tonedøv 😂 Tror jeg skal holde meg til å synge når jeg tror jeg er alene i skogen. Jeg burde egentlig være kjempemusikalsk for genene ligger i slekta på begge sider. Men nå tok jo forsåvidt ikke pappa med seg noe av det som er på hans side. Så havnet jeg et sted mellom han og mamma. Jeg hører om jeg bommer på et grep liksom, så jeg er ikke fullt så ille som pappa. 

Men du, finnes det kor som ikke tilhører en eller annen kirke? I mitt hode er kor en kristen greie, men noe sier meg at jeg tar veldig feil der. Men isåfall, hvordan oppstår et kor? Og hvor øver man?

Hei

 

heldigvis mange kor utenfor kirkevirksomhet.

mine barn sang i sølvguttene og det norske jentekor. Det er mange ikke-religiøse kor heldigvis. På universitetene, i foreninger, mange mange

selv synger jeg bare responsoriesalmer men jeg liker det veldig når jeg gjør det..

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Madelenemie skrev:

 

har en bok som heter « all cats has Asperger», den liker jeg:-)

 

Jeg vokste opp med katt. Hun var veldig var for mine følelser og ivrig på å trøste meg om jeg var nedfor. Koste nesten mer enn jeg ønsket 😉. Og det bare ut fra mitt kroppsspråk. Ikke noe jeg forbinder med aspergere - eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

 

heldigvis mange kor utenfor kirkevirksomhet.

mine barn sang i sølvguttene og det norske jentekor. Det er mange ikke-religiøse kor heldigvis. På universitetene, i foreninger, mange mange

selv synger jeg bare responsoriesalmer men jeg liker det veldig når jeg gjør det..

 

Responsoriesalmer??

Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flaut å være en sosial retardert særlig. Derfor holder jeg meg for meg selv, og er fornøyd med det. Men noe fullverdig liv er det ikke. Egentlig ganske deprimerende.

Anonymkode: 9c41a...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, påskelilje skrev:

Responsoriesalmer??

Hva er det?

Jeg kjenner heller ikke det begrepet. Men jeg lurer på om det kan være det vi omtaler som Bibelske salmer når vi har forsangertjeneste: Vekselsang mellom kor og menighet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

Responsoriesalmer??

Hva er det?

 

18 minutter siden, laban skrev:

Jeg kjenner heller ikke det begrepet. Men jeg lurer på om det kan være det vi omtaler som Bibelske salmer når vi har forsangertjeneste: Vekselsang mellom kor og menighet.

 

Kjekt m Google https://en.m.wikipedia.org/wiki/Responsorial_psalmody

Ikke noe jeg har erfaring med i dagliglivet, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Trine skrev:

Er det vanlig å være flau over å ha asperger ble til hunder, ble til katter, ble til kor. Ingen tvil om at forumet er dol 😂 

Haha - tatt på kornet! Jeg ELSKER dol, særlig når vi har sånne tråder som dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Haha - tatt på kornet! Jeg ELSKER dol, særlig når vi har sånne tråder som dette! 

Mangler bare en kopp kaffe og noen småkaker. Heldigvis er det ingen av dere som hører at jeg sitter og synger til Pearl Jam nå 😅 Jeg syns det er hyggelig med noen mer hverdagslige samtaler. Føler liksom at jeg kjenner dere litt og blir enda bedre kjent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er flaut å være en sosial retardert særlig. Derfor holder jeg meg for meg selv, og er fornøyd med det. Men noe fullverdig liv er det ikke. Egentlig ganske deprimerende.

Anonymkode: 9c41a...0d6

Betyr det at du er fornøyd med å være deprimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trine skrev:

Mangler bare en kopp kaffe og noen småkaker. Heldigvis er det ingen av dere som hører at jeg sitter og synger til Pearl Jam nå 😅 Jeg syns det er hyggelig med noen mer hverdagslige samtaler. Føler liksom at jeg kjenner dere litt og blir enda bedre kjent.  

Ja, koselig å skravle litt 😊 Jeg sovnet på sofaen, men nå vekket mannen min, og har gått i ørska opp trappa og stupt i seng. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er flaut å være en sosial retardert særlig. Derfor holder jeg meg for meg selv, og er fornøyd med det. Men noe fullverdig liv er det ikke. Egentlig ganske deprimerende.

Anonymkode: 9c41a...0d6

Ts her, ble stille da samtalen på de over ble en smule uinteressant. Jeg nekter å få det slik som deg. Sosialt retard vet jeg ikke om jeg vil kalle meg, men jeg irriterer meg litt når folk må drive å tulle og så vet jeg ikke hva jeg skal svare. Men hvorfor har de denne forferdelige uvanen? 
 

Jeg har ikke innstillingen at jeg skal leve slik, men føler liksom jeg tvinges likevel

Anonymkode: 09fa6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...