Gå til innhold

serotonergt syndrom, har man da for mye seratonin?

Anbefalte innlegg

Opplevde noe jeg tror kan være dette de siste dagene.

Sterk uro, voldsom angst, kaldsvetting, høy puls og kramper i nakke/lår. Skjelvinger i hele kroppen. Vært kvalm og svimmel.

(En helt annen type «angst» enn jeg er kjent med)

Klarte ikke å ta meg til lege, vurderte 113, men jeg turte ikke.

I dag valgte jeg å seponere en av de nyeste medisinene mine. 
Føler meg litt roligere i dag, men er fortsatt skjelven og har angst. 

- Kan Truxal ha vært med på å øke nivået av seratonin? Har brukt Truxal som erstatning for Sobril.

Bakgrunn; Jeg bruker en ssri som jeg har stått på samme dose i over ett år, for 4 uker siden la vi til buspirone, og for noen dager siden la vi til en TCA
Jeg har i dag tatt bort buspirone.
Men kan det også ha vært Truxal som gir disse plagene? Eller er det fortsatt OK å prøve Truxal som angstdempende?
Jeg har helt mistet kontrollen over livet mitt

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får lett økt angst av medisiner som truxal og nozinan. De er ment å virke beroligende, men på meg virker de mer som att jeg blir tung og ubekvem.

Anonymkode: 50cf3...215

Merker ikke noe forskjell at jeg blir tung av Truxal...

kanskje heller mer «sitrende/nervøs/svimmel.

Men psykiateren har stor tro på at Truxal kan hjelpe meg med mine angstanfall. Derfor har jeg bare fortsatt å ta de innimellom. Har ikke tatt de fast.

Tar jeg to stk sammen blir jeg trøtt og sovner, så det har hendt at jeg har gjort det på de mest redselsfulle dagene.

(Truxal er det sterkeste hen skriver ut, av prinsipp)

4 timer siden, usikker skrev:

Sterk uro, voldsom angst, kaldsvetting, høy puls og kramper i nakke/lår. Skjelvinger i hele kroppen. Vært kvalm og svimmel.

- Kan Truxal ha vært med på å øke nivået av seratonin? Har brukt Truxal som erstatning for Sobril.

Bakgrunn; Jeg bruker en ssri som jeg har stått på samme dose i over ett år, for 4 uker siden la vi til buspirone, og for noen dager siden la vi til en TCA
Men kan det også ha vært Truxal som gir disse plagene? Eller er det fortsatt OK å prøve Truxal som angstdempende?

Synes det er underlig at en lege har satt deg på alt dette. Hadde legen kontroll på hvilke medisiner du tok fra før? Noen av kombinasjonene gir økt fare for hjertearytmier og noen for nettopp serotonergt syndrom (www.interaksjoner.no). 

Nå vet ikke jeg hvilket TCA og SSRI du bruker, jeg la inn en tilfeldig av hver, men vil tru faren for bivirkninger/interaksjoner er ganske lik for gruppen SSRI og for gruppen TCA. (Denne type bivirkninger som skyldes at de virker på samme transmittorer. (Når det kommer til interaksjoner pga påvirkning av hverandres metabolisme er dey sikkert annerledes)

Ville i alle fall tatt bort det siste du starta med før symptomene kom, og om ikke symptomene er helt borte  trur jeg at jeg ville konferert med lege. Skader ikke å spørre legen om du må gjøre noe mer, evt få medisin som motvirker effekten på serotonin.

Endret av Villanda
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg får høy puls av truxal, og klokt av deg å ta bort buspirone for det er en drittmedisin som bare gjør alt verre.

Jeg har holdt ut nå i 4 uker, men opplever jo ingen bedring på GAD. Heller verre for hver uke. 
Behandler, som jeg treffer én g i uken, ser jo at jeg ikke klarer så mye mer nå. 
Men det har vært jeg selv som har trumfet gjennom å fortsette på buspirone, siden det står i pkn.vedl at en skal gi de 4-6 uker...

tenk om jeg snubla på målstreken nå? Om jeg bare hadde holdt ut noen uker til? 
Håper det er buspirone som har gjort angsten verre, og at jeg nå kan få hjelp av den nye TCA

Annonse

3 minutter siden, Villanda skrev:

Synes det er underlig at en lege har satt deg på alt dette. Hadde legen kontroll på hvilke medisiner du tok fra før? Noen av kombinasjonene gir økt fare for hjertearytmier og noen for nettopp serotonergt syndrom (www.interaksjoner.no). 

Nå vet ikke jeg hvilket TCA og SSRI du bruker, jeg la inn en tilfeldig av hver, men vil tru faren for bivirkninger er ganske lik for gruppen SSRI og for gruppen TCA. Ville i alle fall tatt bort det siste du starta med før symptomene kom, og om ikke symptomene er helt borte  trur jeg at jeg ville konferert med lege. Skader ikke å spørre legen om du må gjøre noe mer, evt få medisin som motvirker effekten på serotonin.

Det er psykiateren min (privat) som har fulgt meg opp. Treffer kun hen, ingen andre behandlere/leger.

SSRI har jeg i bunn for depresjon, den virkelig bra. Brukt samme type i flere år.
Buspirone ble tilført gr stadig økende angst. Har ikke oppnådd lindring.

Så har jeg nå fått en TCA som skal virke direkte på angst, med håp om at den hadde bedre effekt enn buspirone? Jeg må vel bare prøve? 

NB, Buspirone ble halvert i dose da TCA ble tilført. 

30 minutter siden, usikker skrev:

Jeg har holdt ut nå i 4 uker, men opplever jo ingen bedring på GAD. Heller verre for hver uke. 
Behandler, som jeg treffer én g i uken, ser jo at jeg ikke klarer så mye mer nå. 
Men det har vært jeg selv som har trumfet gjennom å fortsette på buspirone, siden det står i pkn.vedl at en skal gi de 4-6 uker...

tenk om jeg snubla på målstreken nå? Om jeg bare hadde holdt ut noen uker til? 
Håper det er buspirone som har gjort angsten verre, og at jeg nå kan få hjelp av den nye TCA

Ok. Da har du holdt ut lenge, vet om flere som har blitt verre av buspirone så tipper det er den som har gitt deg økt angst. Så det var snakk om innleggelse, da er du jammen dårlig. Håper du får god hjelp. Og det er synd å si det med ap hjelper bedre mot angst, sånn som risperdal og solian f.eks. Klarer jeg ikke leve med angsten tar jeg heller noe sånt. 

5 timer siden, usikker skrev:

Hvilken SSRI bruker du? Jeg t

31 minutter siden, usikker skrev:

Det er psykiateren min (privat) som har fulgt meg opp. Treffer kun hen, ingen andre behandlere/leger.

SSRI har jeg i bunn for depresjon, den virkelig bra. Brukt samme type i flere år.
Buspirone ble tilført gr stadig økende angst. Har ikke oppnådd lindring.

Så har jeg nå fått en TCA som skal virke direkte på angst, med håp om at den hadde bedre effekt enn buspirone? Jeg må vel bare prøve? 

NB, Buspirone ble halvert i dose da TCA ble tilført. 

Hvilken SSRI bruker du? Ser det stemmer ikke helt det jeg sa om like interaksjoner innen samme gruppe medikament. Cipralex og Cipramil er verre enn andre SSRI når det kommer til arytmier. Men i alle fall buspirone sammen med noen SSRI kan øke faren for serotonergt syndrom. Trudde det også gjaldt kombinasjonen med TCA og SSRI, men etter å ha lest litt, trur jeg kanskje jeg blander med monoaminoksidasehemmere. Forresten det je sa om like bivirkninger og interaksjoner så tenkte jeg på typen som virker på samme system, ikke type påvirker metabolismen 

Endret av Villanda
9 minutter siden, usikker skrev:

Fontex... 

Ser ut som buspirone er verst da, men hør med lege.  Noen steder står at en må kutte alle med. som påvirket serotonin,  noen steder at en ved sympt på serotonergt syndrom skal overvåkes på sykehus, men vet ikke siden du er bedre.

Om du ikke kommer deg til lege, og ikke vil ringe nødnummer, kan du kanskje ringe legevakt og konferere.

Endret av Villanda
15 minutter siden, Villanda skrev:

Ser ut som buspirone er verst da, men hør med lege.  Noen steder står at en må kutte alle med. som påvirket serotonin,  noen steder at en ved sympt på serotonergt syndrom skal overvåkes på sykehus, men vet ikke siden du er bedre.

Om du ikke kommer deg til lege, og ikke vil ringe nødnummer, kan du kanskje ringe legevakt og konferere.

Takk for svar og omtanke! 
Har hatt det bedre i dag. Frem til nå...
Tok en truxal litt siden, for å se om den kunne dempe uroen litt, men nå er jeg verre. 
kanskje truxal har vært dårlig for meg hele tiden? 

1 time siden, usikker skrev:

Takk for svar og omtanke! 
Har hatt det bedre i dag. Frem til nå...
Tok en truxal litt siden, for å se om den kunne dempe uroen litt, men nå er jeg verre. 
kanskje truxal har vært dårlig for meg hele tiden? 

Lærer litt selv også. 

Fint at du har hatt det bedre i dag!

Truxal og SSRI KAN gi ekstrapyramidale bivirkninger, som "parkinsonisme, akatisi (sterk indre uro), akutt dystoni eller tardive dyskinesier (1). Tardive dyskinesier er ufrivillige bevegelser"(https://relis.no/content/5007/Ekstrapyramidale-bivirkninger-ved-behandling-med-antidepressiva).

Ligner dette?

"Det ser ut til at ekstrapyramidale bivirkninger oftest inntreffer i løpet av de fire første ukene etter behandlingsstart eller doseøkning"(https://relis.no/content/5007/Ekstrapyramidale-bivirkninger-ved-behandling-med-antidepressiva)

Annonse

3 timer siden, Villanda skrev:

Hvilken SSRI bruker du? Jeg t

Hvilken SSRI bruker du? Ser det stemmer ikke helt det jeg sa om like interaksjoner innen samme gruppe medikament. Cipralex og Cipramil er verre enn andre SSRI når det kommer til arytmier. Men i alle fall buspirone sammen med noen SSRI kan øke faren for serotonergt syndrom. Trudde det også gjaldt kombinasjonen med TCA og SSRI, men etter å ha lest litt, trur jeg kanskje jeg blander med monoaminoksidasehemmere. Forresten det je sa om like bivirkninger og interaksjoner så tenkte jeg på typen som virker på samme system, ikke type påvirker metabolismen 

Kan cipralex gi arytmier?

Anonymkode: 372e2...cb8

Akkurat nå, Villanda skrev:

KAN sikkert, men det jeg mente, var i kombinasjon med noen av de andre medikamenta som Usikker nevnte.

Okei, takk for svar❤️ Hilsen frøken helseangst og katastrofetenker som nettopp har startet på cipralex 😂

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar❤️ Hilsen frøken helseangst og katastrofetenker som nettopp har startet på cipralex 😂

En her som pleide ), eller pleier, si at på alle spørsmål som starter med "Kan", er svaret "Ja"

1 time siden, Villanda skrev:

Lærer litt selv også. 

Fint at du har hatt det bedre i dag!

Truxal og SSRI KAN gi ekstrapyramidale bivirkninger, som "parkinsonisme, akatisi (sterk indre uro), akutt dystoni eller tardive dyskinesier (1). Tardive dyskinesier er ufrivillige bevegelser"(https://relis.no/content/5007/Ekstrapyramidale-bivirkninger-ved-behandling-med-antidepressiva).

Ligner dette?

"Det ser ut til at ekstrapyramidale bivirkninger oftest inntreffer i løpet av de fire første ukene etter behandlingsstart eller doseøkning"(https://relis.no/content/5007/Ekstrapyramidale-bivirkninger-ved-behandling-med-antidepressiva)

Ja! 
akatisi 😳 må være det! 
Mer sannsynlig enn serotonerg syndrom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...