ISW Skrevet 19. september 2020 Del Skrevet 19. september 2020 Serotonergt syndrom skyldes en enorm overstimulering av de serotoninreseptorer som gir stimulerende effekt. Spesielt 5-HT2-reseptorer. Antipsykotika (inkl. Truxal) og de fleste TCA blokkerer disse reseptorene. Buspiron påvirker ikke disse og fører generelt til mindre serotonin i synapsene ved å aktivere serotonin autoreseptorer som styrer frigjøring av serotonin. Høres veldig lite ut som serotonergt syndrom dette, mer som den klassiske effekten av å starte med medisiner som påvirker serotoninsystemet. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457003-serotonergt-syndrom-har-man-da-for-mye-seratonin/page/2/#findComment-4000771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
usikker Skrevet 19. september 2020 Forfatter Del Skrevet 19. september 2020 56 minutter siden, ISW skrev: Serotonergt syndrom skyldes en enorm overstimulering av de serotoninreseptorer som gir stimulerende effekt. Spesielt 5-HT2-reseptorer. Antipsykotika (inkl. Truxal) og de fleste TCA blokkerer disse reseptorene. Buspiron påvirker ikke disse og fører generelt til mindre serotonin i synapsene ved å aktivere serotonin autoreseptorer som styrer frigjøring av serotonin. Høres veldig lite ut som serotonergt syndrom dette, mer som den klassiske effekten av å starte med medisiner som påvirker serotoninsystemet. Jeg har kommet til at det nok var bivirkninger.. (ekstrapyramidale bivirkninger/akatisi) Siden jeg har så sterk uro, og skjelver, klarer ikke å sitte stille, må opp å gå. Det begynner slik like etter jeg tar medisinene på formiddag, og varer utover ettermiddagen. Ble sikkert litt mange medisiner på en gang, på kort tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457003-serotonergt-syndrom-har-man-da-for-mye-seratonin/page/2/#findComment-4000773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villanda Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 10 timer siden, ISW skrev: Serotonergt syndrom skyldes en enorm overstimulering av de serotoninreseptorer som gir stimulerende effekt. Spesielt 5-HT2-reseptorer. Antipsykotika (inkl. Truxal) og de fleste TCA blokkerer disse reseptorene. Buspiron påvirker ikke disse og fører generelt til mindre serotonin i synapsene ved å aktivere serotonin autoreseptorer som styrer frigjøring av serotonin. Høres veldig lite ut som serotonergt syndrom dette, mer som den klassiske effekten av å starte med medisiner som påvirker serotoninsystemet. 10 timer siden, ISW skrev: Serotonergt syndrom skyldes en enorm overstimulering av de serotoninreseptorer som gir stimulerende effekt. Spesielt 5-HT2-reseptorer. Antipsykotika (inkl. Truxal) og de fleste TCA blokkerer disse reseptorene. Buspiron påvirker ikke disse og fører generelt til mindre serotonin i synapsene ved å aktivere serotonin autoreseptorer som styrer frigjøring av serotonin. Høres veldig lite ut som serotonergt syndrom dette, mer som den klassiske effekten av å starte med medisiner som påvirker serotoninsystemet. Kan du forklare nærmere? Synes noe her er selvmotsigende og noe vil jeg gjerne forstå bedre hvordan det henger sammen. Mener du buspirone motvirker eller er nøytral når det gjelder serotoninsyndrom? Hvordan aktiveterer buspiron autoreseptorene? Så for meg noe sånt: Agonist setter seg i presynapsen som om den er serotonin? Gir signal om at det er nok serotonin tilgjengelig i spalten?.Slik at det blir skilt ut mindre serotonin fra presynapsen? Men virker den også noe som agonist i postsynspsen, så den reagerer som om den mottok serotonin? Vil den ikke da påvirke postsynapsen som om det var serotonin, at postsynapsen liksom blir lurt? Hvordan hjelper det da at den gir beskjed om at der er nok serotonin? Nok serotonin i tillegg til lureserotonin, så blir det litt mye serotoninreakjsoner likevel? Hvorfor står det i interaksjoner.no at buspirone sammen med SSRI gir økt fare for serotoninsyndrom,? Er det bare tull? Er kramper en del av klassisk effekt av å starte med medisin som påvirker serotoninsystemet? Er jo flytende grenser og ulike grader av serotoninsyndrom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457003-serotonergt-syndrom-har-man-da-for-mye-seratonin/page/2/#findComment-4000790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 1 time siden, Villanda skrev: Kan du forklare nærmere? Synes noe her er selvmotsigende og noe vil jeg gjerne forstå bedre hvordan det henger sammen. Mener du buspirone motvirker eller er nøytral når det gjelder serotoninsyndrom? Hvordan aktiveterer buspiron autoreseptorene? Så for meg noe sånt: Agonist setter seg i presynapsen som om den er serotonin? Gir signal om at det er nok serotonin tilgjengelig i spalten?.Slik at det blir skilt ut mindre serotonin fra presynapsen? Men virker den også noe som agonist i postsynspsen, så den reagerer som om den mottok serotonin? Vil den ikke da påvirke postsynapsen som om det var serotonin, at postsynapsen liksom blir lurt? Hvordan hjelper det da at den gir beskjed om at der er nok serotonin? Nok serotonin i tillegg til lureserotonin, så blir det litt mye serotoninreakjsoner likevel? Hvorfor står det i interaksjoner.no at buspirone sammen med SSRI gir økt fare for serotoninsyndrom,? Er det bare tull? Er kramper en del av klassisk effekt av å starte med medisin som påvirker serotoninsystemet? Er jo flytende grenser og ulike grader av serotoninsyndrom. Til felleskatalogen: Behandleren min sa at det som står om denne interaksjonen er feil og jeg har sett flere kilder hevde det samme. Buspiron «lurer» de presynaptiske reseptorene til å tro at det er mer serotonin i synapsen enn det er. Buspiron er en partiell agonist postsynaptisk men en full agonist presynaptisk. Det gjør at utskillelsen av serotonin faller i starten og derfor får man typisk mer angst i starten når man bruker den. 5-HT1a-reseptorene er ikke involvert i serotonergt syndrom. Medisinen som brukes mot serotonergt syndrom (cyproheptadin) blokkerer ikke 5-HT1a-reseptorer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457003-serotonergt-syndrom-har-man-da-for-mye-seratonin/page/2/#findComment-4000795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 Del Skrevet 20. september 2020 36 minutter siden, ISW skrev: Til felleskatalogen: Behandleren min sa at det som står om denne interaksjonen er feil og jeg har sett flere kilder hevde det samme. Buspiron «lurer» de presynaptiske reseptorene til å tro at det er mer serotonin i synapsen enn det er. Buspiron er en partiell agonist postsynaptisk men en full agonist presynaptisk. Det gjør at utskillelsen av serotonin faller i starten og derfor får man typisk mer angst i starten når man bruker den. 5-HT1a-reseptorene er ikke involvert i serotonergt syndrom. Medisinen som brukes mot serotonergt syndrom (cyproheptadin) blokkerer ikke 5-HT1a-reseptorer. Fortsatt gresk for meg. Hvordan ville du ha forklart dette til et barn eller til en person med IQ under 70? Tar du utfordringen? Hilsen retarded. Anonymkode: 22d3c...dfe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457003-serotonergt-syndrom-har-man-da-for-mye-seratonin/page/2/#findComment-4000799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.