Gå til innhold

Kreve ny vurdering av diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man rett på ny vurdering av diagnose etter noen år hvis man selv er usikker på diagnose? Altså bli utredet på nytt? Eller må man godta at behandlingsted ikke vil gjøre det? Hvilke rettighet har man egentlig?

Anonymkode: 2f4a9...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I pasientrettighetslovens §2-3 står det: "Etter henvisning fra allmennlege har pasienten rett til fornyet vurdering av sin helsetilstand av spesialisthelsetjenesten. Retten gjelder bare én gang for samme tilstand." Hentet fra: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/fornyet-vurdering-second-opinion/
 

Tror det spørs hvem du henvender deg til. Men hvis du selv føler at diagnosen ikke stemmer er det nok lurt å bestille en legetime og legge frem hvorfor du føler du er feildiagnosert.

 

Anonymkode: 812a5...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man rett på ny vurdering av diagnose etter noen år hvis man selv er usikker på diagnose? Altså bli utredet på nytt? Eller må man godta at behandlingsted ikke vil gjøre det? Hvilke rettighet har man egentlig?

Anonymkode: 2f4a9...336

Går du fortsatt i behandling? I så fall vil det vel være naturlig å starte med en drøfting med din behandler av dine egne oppfatninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man rett på ny vurdering av diagnose etter noen år hvis man selv er usikker på diagnose? Altså bli utredet på nytt? Eller må man godta at behandlingsted ikke vil gjøre det? Hvilke rettighet har man egentlig?

Anonymkode: 2f4a9...336

Vil jo tro det, men da bør du fortelle behandler om hva du tenker rundt det. Forklare hvorfor du er i tvil, m.m

Jeg fikk revurdert begge mine diagnoser, men det endte opp med noenlunde de samme. I mitt tilfelle delte behandler mistanken min om at en av diagnosene burde endres.  

Anonymkode: 4529a...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man rett på ny vurdering av diagnose etter noen år hvis man selv er usikker på diagnose? Altså bli utredet på nytt? Eller må man godta at behandlingsted ikke vil gjøre det? Hvilke rettighet har man egentlig?

Anonymkode: 2f4a9...336

Jeg får ny utredning og den er uavhengig av der jeg var i behandling tidligere. Ble henvist uten problem til avtalespesialist etter eget ønske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all behandling hører det med regelmessige evalueringer av effekten av terapi. Om denne ikke er som forventet/ønsket, er rediagnostikk noe som skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, kupton skrev:

I all behandling hører det med regelmessige evalueringer av effekten av terapi. Om denne ikke er som forventet/ønsket, er rediagnostikk noe som skal gjøres. 

Gjelder det alle diagnoser,også bipolare 1 og schizofreni? Eller tenker du mer på diagnoser som angst ,depresjon og OCD ,osv?

Anonymkode: 54670...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder det alle diagnoser,også bipolare 1 og schizofreni? Eller tenker du mer på diagnoser som angst ,depresjon og OCD ,osv?

Anonymkode: 54670...2fa

Jeg mener det gjelder alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 17.37, kupton skrev:

I all behandling hører det med regelmessige evalueringer av effekten av terapi. Om denne ikke er som forventet/ønsket, er rediagnostikk noe som skal gjøres. 

Jeg har fremdeles ikke opplevd at diagnose er blitt revurdert på DPS heller virker det som de mer ville bekrefte diagnosen selv om jeg forsøkte å avvise symptomer de påsto jeg hadde. F.eks da jeg gjorde ting impulsivt som hjalp min psykiske og somatiske helse og hjalp på mestringsfølelsen brukte de det som et av symptomene for å opprettholde diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 21.10, kupton skrev:

Jeg mener det gjelder alle. 

Det sies at bipolare ikke kan nyttiggjlre seg terapi. Hvor godt stemmer det med virkeligheten?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at bipolare ikke kan nyttiggjlre seg terapi. Hvor godt stemmer det med virkeligheten?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Det stemmer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at bipolare ikke kan nyttiggjlre seg terapi. Hvor godt stemmer det med virkeligheten?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Hvor har du det fra? Bipolare (og sikkert noen andre diagnoser) kan ha god nytte av f.eks psykoedukasjon. Dvs at en i terapi/samtaler kan lære om sin egen sykdom, egne reaksjonsmønstre, hvordan fungere bedre i hverdagen, og hvordan hindre tilbakefall. 

Terapi/samtaler er også nyttig mtp stabilisering. Har man f.eks en krevende livssituasjon kan det virke destabiliserende av grunndiagnosen, siden ytre triggere kan føre til nye episoder. 

Anonymkode: 4529a...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra? Bipolare (og sikkert noen andre diagnoser) kan ha god nytte av f.eks psykoedukasjon. Dvs at en i terapi/samtaler kan lære om sin egen sykdom, egne reaksjonsmønstre, hvordan fungere bedre i hverdagen, og hvordan hindre tilbakefall. 

Terapi/samtaler er også nyttig mtp stabilisering. Har man f.eks en krevende livssituasjon kan det virke destabiliserende av grunndiagnosen, siden ytre triggere kan føre til nye episoder. 

Anonymkode: 4529a...d72

Det lærte jeg av en tidligere behandler, men det er en god stund siden og det har tydeligvis blitt revurdert. 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det lærte jeg av en tidligere behandler, men det er en god stund siden og det har tydeligvis blitt revurdert. 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Kan behandleren ha sagt at psykoterapi alene ikke er tilstrekkelig behandling for bipolar lidelse? Det er i så fall korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

Det stemmer ikke. 

Jeg lærte det fra en tidligere behandler, men det er en god stund siden. Det synet på terapi av bipolare har tydeligvis endret seg på få år. Kan bipolare nyttiggjøre seg kun terapi eller må de ha medisiner i tillegg? Det beste er en kombinasjon har jeg hørt, men er det mulig å bli bedre kun med terapi?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Kan behandleren ha sagt at psykoterapi alene ikke er tilstrekkelig behandling for bipolar lidelse? Det er i så fall korrekt.

Det stemmer. 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Kan behandleren ha sagt at psykoterapi alene ikke er tilstrekkelig behandling for bipolar lidelse? Det er i så fall korrekt.

Hvilken type terapi anbefales til bipolare utenom psykoedukasjon? 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type terapi anbefales til bipolare utenom psykoedukasjon? 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Personer med bipolar lidelse sliter også med ting i tillegg til sin bipolare sykdom. Typen terapi må velges ut fra hva problemene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2020 den 17.37, kupton skrev:

I all behandling hører det med regelmessige evalueringer av effekten av terapi. Om denne ikke er som forventet/ønsket, er rediagnostikk noe som skal gjøres. 

Jeg gikk i behandling i åresvis. Da det ikke hadde ønsket effekt, så "hev de meg ut", og jeg ble nektet behandling.

Spurte om evaluering av diagnose, men fikk ikke det. 

Anonymkode: 728d4...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...