Gå til innhold

Kreve ny vurdering av diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.9.2020 den 12.21, aa-k-j skrev:

Jeg har fremdeles ikke opplevd at diagnose er blitt revurdert på DPS heller virker det som de mer ville bekrefte diagnosen selv om jeg forsøkte å avvise symptomer de påsto jeg hadde. F.eks da jeg gjorde ting impulsivt som hjalp min psykiske og somatiske helse og hjalp på mestringsfølelsen brukte de det som et av symptomene for å opprettholde diagnosen. 

Jeg gikk i behandling i åresvis og de var skråsikre på diagnosen. Jeg hadde ikke ønsket fremgang og ba om ny utredning på diagnose. Det ville de ikke gi meg, og siden jeg ikke hadde ønsket fremgang, så ble jeg nektet mer behandling. Samtidig så mistet jeg også brukerstyrt plass. Satt igjen med en psykiatrisk sykepleier som nær sagt sykeliggjorde meg. Og jeg ønsker jo ikke å bli det. Jeg vil bli bedre, ikke verre. 

Anonymkode: 728d4...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.9.2020 den 12.21, aa-k-j skrev:

Jeg har fremdeles ikke opplevd at diagnose er blitt revurdert på DPS heller virker det som de mer ville bekrefte diagnosen selv om jeg forsøkte å avvise symptomer de påsto jeg hadde. F.eks da jeg gjorde ting impulsivt som hjalp min psykiske og somatiske helse og hjalp på mestringsfølelsen brukte de det som et av symptomene for å opprettholde diagnosen. 

Hvordan kan du vite om behandler på DPS har revurdert diagnosen eller ikke? En slik revurdering kommer jo ikke nødvendigvis eksplisitt til uttrykk gjennom bruk av strukturerte skjemaer etc, - revurdering skjer også gjennom en løpende vurdering av hvordan du fremstår og behandlerens vurderinger i forbindelse med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i behandling i åresvis. Da det ikke hadde ønsket effekt, så "hev de meg ut", og jeg ble nektet behandling.

Spurte om evaluering av diagnose, men fikk ikke det. 

Anonymkode: 728d4...6e0

Det hørtes virkelig ikke bra ut. 

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kupton skrev:

Personer med bipolar lidelse sliter også med ting i tillegg til sin bipolare sykdom. Typen terapi må velges ut fra hva problemene er.

Tenker du på komorbide lidelser? Hvilke er i så fall mest vanlig hos bipolare?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på komorbide lidelser? Hvilke er i så fall mest vanlig hos bipolare?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

De mest vanlige er angst og rus (alkohol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frosken skrev:

Hvordan kan du vite om behandler på DPS har revurdert diagnosen eller ikke? En slik revurdering kommer jo ikke nødvendigvis eksplisitt til uttrykk gjennom bruk av strukturerte skjemaer etc, - revurdering skjer også gjennom en løpende vurdering av hvordan du fremstår og behandlerens vurderinger i forbindelse med dette. 

Fordi de har fortalt meg hvilke problemer DE mente jeg hadde ut fra tidligere samtaler og trodde på fastlegen når den kopierte opplysninger fra epikriser inn i henvisninger. Har lest selv så det jeg og de siste gangene jeg ble henvist var det en sykepleier som pratet med meg. Avtalespesialisten jeg blir utredet av nå har flere ganger reagert på hvordan DPSet her går fram. Og de antok ting istedenfor å spør og skrev i journalen det de sa til meg og mente jeg hadde sagt det. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, kupton skrev:

De mest vanlige er angst og rus (alkohol).

Vil det si at hvis en bipolar får terapi mot angst og blir bedre også vil bli bedre av den bipolare lidelsen?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil det si at hvis en bipolar får terapi mot angst og blir bedre også vil bli bedre av den bipolare lidelsen?

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Bipolar lidelse er en genetisk arvelig sykdom. Disposisjonen er genetisk, men den utløsende faktoren for en episode er ofte påkjenninger i livet. Angst er en av mange stressorer, og det å redusere angst vil redusere sannsynligheten for ny episode. Dessuten vil redusert angst bedre livskvaliteten, og det i seg selv er en god grunn for angstbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kupton skrev:

Bipolar lidelse er en genetisk arvelig sykdom. Disposisjonen er genetisk, men den utløsende faktoren for en episode er ofte påkjenninger i livet. Angst er en av mange stressorer, og det å redusere angst vil redusere sannsynligheten for ny episode. Dessuten vil redusert angst bedre livskvaliteten, og det i seg selv er en god grunn for angstbehandling.

Takk for utfyllende svar Kupton.

Anonymkode: 5c0ce...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...