Gå til innhold

Folk vasker ikke hendene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

når de går i butikken. I de siste ukene har jeg sett at over halvparten (av de jeg ser) ikke tar antibac på hedene når de går inn i butikken. Folk er blitt lei, forstålig nok, men jeg er redd vi får en ny nasjonal bølge av covid-19 hvis dette er representativt for resten av landet. Er det flere som har lagt merke til det?

Anonymkode: 720ce...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de siste ukene har jeg sett at over halvparten (av de jeg ser) ikke tar antibac på hendene når de går inn i butikken.

Hvis dette gjelder et kjøpesenter eller sted med flere butikker tett på hverandre: Husk på at mange butikker har antibac ved både inn- og utgangen, og at folk kan være innom flere steder i rask rekkefølge. Jeg tar heller ikke alltid antibac på hendene når jeg går inn i en butikk hvis jeg gjorde det da jeg gikk ut av butikken ved siden av for et øyeblikk siden. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Akkurat den spritinga av hendene spiller nok liten rolle. Covid spres først og fremst gjennom luft.

Så det du sier her, er at myndighetene hele tida har brukt feil strategi for bekjempelse av viruset? I og med at de har stresset håndvask og spriting fremfor bruk av munnbind? 

Anonymkode: f422e...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å tenke selv. Alt monner selvfølgelig, jeg sier ikke at folk ikke bør sprite hendene. Men andre tiltak er mye viktigere. Først og fremst går det på å holde god nok avstand og begrense ansamlinger av mennesker. Det betyr fortsatt hjemmekontor og bruk av munnbind på butikker, kjøpesentre, frisørsalonger, offentlig transport og på jobb for de som ikke kan ha hjemmekontor.

Jeg har selvfølgelig ikke mer ekspertise på dette enn helsemyndighetene, men når man sammenligner anbefalinger om f.eks. munnbind i Norge og andre steder i verden så er det en påfallende forskjell. Og mer og mer forskning viser at å få covid gjennom kontaktsmitte er mulig, men uvanlig. Det er altså ikke der støtet bør settes inn. Forskning viser også at du kan bli smitta gjennom aerosoler, altså ikke bare dråpesmitte. I Norge snakker man om en meter, i mange andre land er det to.

Det er ingen grunn til å tro at norske helsemyndigheter veit så veldig mye bedre enn myndighetene i andre land, som sier andre ting.

Myndighetene anbefaler at vi skal kildesortere plast også, det er nok en ting som er poengløst og et tomt rite som gir oss en følelse av å ha gjort noe bra uten at det spiller noen rolle fra eller til.

Det norske folks høye tillit til myndighetene framheves gjerne som noe positivt. Det er det ikke nødvendigvis alltid. Jeg syns det er rart at ikke flere er kritiske og undersøker ting selv før de gjør som øvrigheten sier. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Myndighetene anbefaler at vi skal kildesortere plast også, det er nok en ting som er poengløst og et tomt rite som gir oss en følelse av å ha gjort noe bra uten at det spiller noen rolle fra eller til.

Hvorfor påstår du noe slikt?  Mener du at plast skal kastes sammen med vanlig avfall og hvor har du dette i fra?

Anonymkode: 89326...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Akkurat den spritinga av hendene spiller nok liten rolle. Covid spres først og fremst gjennom luft.

Det vet du at ikke er sant.  Covid spres også gjennom berøring.  Vi håndhilser ikke og gir ikke andre mennesker klem.

Anonymkode: 89326...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktsmitte kan nok forekomme, men det er ikke hvordan covid hovedsaklig sprer seg, og det er poenget mitt. Det er fint at alle spriter seg, og jeg gjør det også, men bruk av munnbind på butikken ville hindra smitte mer effektivt.

Det at mange mennesker gjør noe betyr ikke i seg selv at det er det mest effektive. 

https://www.utoronto.ca/news/how-does-covid-19-spread-u-t-infectious-disease-expert-breaks-down-latest-research

Sitat

 

What is the latest information about how COVID-19 can spread through surfaces?

This is another area we’ve been learning about as the pandemic unfolds. It’s probably not as big of a risk as we initially thought. Early research showed the virus could survive on surfaces for up to six days, which was worrisome. But the loads they were using in the tests were far greater than you would ever see in real life through a cough or a sneeze.

So, over time we’re recognizing that, yes, COVID-19 does get dispersed in the environment fairly easily, but it probably doesn’t last on surfaces as long as initially thought, and it’s also dependent on the type of surface it lands on. That’s good news.

It’s still very important for us to think about cleaning and disinfecting surfaces in order to manage transmission. If someone were to cough or sneeze on a surface and then someone touched that surface within a few hours, it’s still possible to transplant it to your eyes, nose or mouth. At the same time, it’s not as critical as we initially thought.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Det er lov å tenke selv. Alt monner selvfølgelig, jeg sier ikke at folk ikke bør sprite hendene. Men andre tiltak er mye viktigere. Først og fremst går det på å holde god nok avstand og begrense ansamlinger av mennesker. Det betyr fortsatt hjemmekontor og bruk av munnbind på butikker, kjøpesentre, frisørsalonger, offentlig transport og på jobb for de som ikke kan ha hjemmekontor.

Jeg har selvfølgelig ikke mer ekspertise på dette enn helsemyndighetene, men når man sammenligner anbefalinger om f.eks. munnbind i Norge og andre steder i verden så er det en påfallende forskjell. Og mer og mer forskning viser at å få covid gjennom kontaktsmitte er mulig, men uvanlig. Det er altså ikke der støtet bør settes inn. Forskning viser også at du kan bli smitta gjennom aerosoler, altså ikke bare dråpesmitte. I Norge snakker man om en meter, i mange andre land er det to.

Det er ingen grunn til å tro at norske helsemyndigheter veit så veldig mye bedre enn myndighetene i andre land, som sier andre ting.

Myndighetene anbefaler at vi skal kildesortere plast også, det er nok en ting som er poengløst og et tomt rite som gir oss en følelse av å ha gjort noe bra uten at det spiller noen rolle fra eller til.

Det norske folks høye tillit til myndighetene framheves gjerne som noe positivt. Det er det ikke nødvendigvis alltid. Jeg syns det er rart at ikke flere er kritiske og undersøker ting selv før de gjør som øvrigheten sier. 

Du tok tydeligvis ikke poenget. Det at folk slutter å sprite hendene betyr at de generelt er dårlige på tiltak som skal stoppe smitte. Det har vært diskusjon rundt dette i det siste. Jeg har sett det selv ved at tidligere var det nesten kø for å få sprite, nå går over halvparten rett forbi antibacen. Folk er generelt lei av tiltak.

Anonymkode: 720ce...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spriter bare hendene hvis det er sånn automatisk man ikke trenger ta på. Matbutikken jeg bruker har det. Ellers bruker jeg min egen sprit før jeg går inn i butikken og når jeg er ferdig i butikken. Det er det ingen som ser, så da er jeg en av de halvparten du observerer som ikke spriter. Med det sagt, jeg er svært lite klåfingra, så jeg tar kun på det jeg skal ha. En sjelden gang må jeg lese bak på et produkt og da må jeg nødvendigvis ta på det. Men ikke nyser jeg og ikke hoster jeg, og skulle det komme et nys, bruker jeg albuen. Det lærte jeg da jeg var liten. Man holder ikke hånda foran munn når man hoster eller nyser. Så det er egentlig ikke praktisk mulig for meg å spre noe smitte. Jeg er jo den eneste som holder avstand i butikken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Trine skrev:

Jeg er jo den eneste som holder avstand i butikken også. 

Jeg synes folk er flinke der også jeg. 😊 Bortsett fra en fyr ved der jeg jobber, det virker nesten som han tror jeg er heit på ham for han strøk seg inntil meg da jeg sto i kø på butikken her en dag. Jeg kjente han var borti meg og han visket noe i øret mitt. Jeg tente på alle plugger og kjeftet ham huden full med ganske høy røst og han skjønte ikke hvorfor... Men jeg har ikke sett ham siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg synes folk er flinke der også jeg. 😊 Bortsett fra en fyr ved der jeg jobber, det virker nesten som han tror jeg er heit på ham for han strøk seg inntil meg da jeg sto i kø på butikken her en dag. Jeg kjente han var borti meg og han visket noe i øret mitt. Jeg tente på alle plugger og kjeftet ham huden full med ganske høy røst og han skjønte ikke hvorfor... Men jeg har ikke sett ham siden. 

 😂 

Folk holder grei avstand i køen, men ikke mens de handler. Nå har det ikke vært noe corona her siden april da, så folk tenker kanskje ikke så mye på det. Tydeligvis gjør folk her nok til å ikke bli smittet eller spre smitte videre, så jeg skal vel ikke klage. Ikke sliter jeg med beundrere i butikken heller 😂 Jævlig kult at du kjeftet på han da 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trine skrev:

 😂 Ikke sliter jeg med beundrere i butikken heller 😂 Jævlig kult at du kjeftet på han da 😁 

Det er mer bak den historien der, han eier ikke sosiale antenner den fyren, jeg tror jaggu de gror innover i hodet på ham! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Det er mer bak den historien der, han eier ikke sosiale antenner den fyren, jeg tror jaggu de gror innover i hodet på ham! 

Men litt oppdragelse kan man jo ha selv om man ikke har sosiale antenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Akkurat den spritinga av hendene spiller nok liten rolle. Covid spres først og fremst gjennom luft.

Jeg trodde det skulle være unødvendig å forklare dette til et voksent menneske, men om du har tatt på noe der covid-19 viruset er aktivt levende og har dette på hendende og deretter tar deg i ansiktet, kan du jo selv bli smittet. Det smitter mest gjennom dråpesmitte, som det sies ja, men også gjennom kontaktsmitte, så her mener jeg at myndighetene har rett. Det er nettopp derfor vi for tiden unngår håndhilsing og bør sprite oss såpass mye. F.eks. har jeg lest et sted at covid-19 kan overleve på en telefonoverflate i opptil 9 døgn, men om det virkelig stemmer ville jeg nok kildesjekket om jeg skulle ha skrevet det i en avisartikkel ;) 

Når det kommer til kildesortering av plast, sendes jo mesteparten av denne til Tyskland. Der brennes den opp, men Norge betaler en sum penger (det har ikke lyktes noen naturvernorganisasjoner å finne ut eksakt hvor mye) for at en trolig liten andel skal sorteres og brukes videre. Det er en stund siden jeg dukket ned i det, men det finnes artikler om det på nettet for den som vil grave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...