Gå til innhold

Hva forårsaker ambivalens?

Anbefalte innlegg

Hva er mekanismen bak den veldige ambivalensen en kan ha under en depresjon? Kan litt befre forstå det med energi, konsentrasjon, anhedoni. Men hva styrer evnen til å bestemme seg for små ting? Planlegging/exekutive funksjoner? Men hva skjer eller ikke skjer i hjernen når det så vanskelug p bestemme seg selv fir uviktige detaljer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/457014-hva-for%C3%A5rsaker-ambivalens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det skyldes et hjernen ofte går inn i en gruble-loop i en depresjon. Dermed vil man stille spørsmålstegn ved alt, også små ting, som om det er verd å stå opp av senga eller ikke. Metakognitiv terapi kan hjelpe å kortslutte denne loopen, sikkert andre terapier også.

3 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg tror det skyldes et hjernen ofte går inn i en gruble-loop i en depresjon. Dermed vil man stille spørsmålstegn ved alt, også små ting, som om det er verd å stå opp av senga eller ikke. Metakognitiv terapi kan hjelpe å kortslutte denne loopen, sikkert andre terapier også.

Ja, men tenkte mer biologisk/kjemisk i hjernen, med serotonin. dopamin, noradrenalin og sånn.. HVORFOR går hjernen i grublemodus?

Grubler ikke så mye ellers egentlig.  Ikke så alvorlige depressive/negative tanker egentlig, litt selvfølgelug. og det øker litt nå med tanker på om jeg noen gang blir bra, kan være god nok.mamma og komme i jobb igjen, nå dom depresjonen har vart så lenge. men mest hemma av energimangel, konsentrasjonsvansker. ambivalens ig litt anhedoni.

Ok. Får bare biologisk behandling. Eller får jo tettere oppfølging av behandler, og jeg forteller jo hvordan ting er, og hun vurderer vel hva som evt må gjøres. Eks. medisinendring, sm. kontakt med AAT, henvisning stemningspoliklinikk etc

Er vel egentlig lite motivert for noe mer. Vet ikke om jeg greier tru det skal hjelpe heller med tanke-/snakketerapi for å komme utav depresjonen. Den føles så fysisk. Trur ikke det hjelper meg utav depresjonen. 

Endret av Villanda
18 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, men tenkte mer biologisk/kjemisk i hjernen, med serotonin. dopamin, noradrenalin og sånn.. HVORFOR går hjernen i grublemodus?

Akkurat her tror jeg det har med personlighetsfaktorer å gjøre, som viljen kan styre over. Man kan ikke alltid legge all skyld på kjemiske og biologiske faktorer i hjernen for hvordan man er som menneske. Grubling kan avlæres, man er ikke dømt til å gruble. 

10 minutter siden, Beatha skrev:

Akkurat her tror jeg det har med personlighetsfaktorer å gjøre, som viljen kan styre over. Man kan ikke alltid legge all skyld på kjemiske og biologiske faktorer i hjernen for hvordan man er som menneske. Grubling kan avlæres, man er ikke dømt til å gruble. 

Ok. Tenkte siden det følger med depresjonene. Og ikke er slik i nøytral fase. Depresjonen ellers blir jo behandlet biologisk.  Det finst jo ulike forklaringsmodeller for depresjoner,  og tenkte på hvis en da først ser resten av depresjonen i et slikt biologisk perspektiv, hvorfor ikke også ambivalensen?

Kanskje bare meg, men opplever ambivalensen som litt annerledes enn anna depressiv grubling. Har opplevd begge deler. 

21 minutter siden, Villanda skrev:

Ok. Tenkte siden det følger med depresjonene. Og ikke er slik i nøytral fase. Depresjonen ellers blir jo behandlet biologisk.  Det finst jo ulike forklaringsmodeller for depresjoner,  og tenkte på hvis en da først ser resten av depresjonen i et slikt biologisk perspektiv, hvorfor ikke også ambivalensen?

Kanskje bare meg, men opplever ambivalensen som litt annerledes enn anna depressiv grubling. Har opplevd begge deler. 

Ja, du har sikkert rett. Det jeg skrev var bare min første tanke. :)

Annonse

På 18.9.2020 den 19.01, Villanda skrev:

Hva er mekanismen bak den veldige ambivalensen en kan ha under en depresjon? Kan litt befre forstå det med energi, konsentrasjon, anhedoni. Men hva styrer evnen til å bestemme seg for små ting? Planlegging/exekutive funksjoner? Men hva skjer eller ikke skjer i hjernen når det så vanskelug p bestemme seg selv fir uviktige detaljer?

Jeg vet ikke. Noe med selvet som blir diffust. Rist litt på deg. Bokstavelig talt. Eller hva du får lyst til?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...