Gå til innhold

Fortsatt sterk als angst


Millee89

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Millee89 skrev:

Ja bare at her har jeg hatt det så lenge og følt jeg har muskelsvinn i snart 10-11 mnd, så dette med leamusen startet alt. Men så innbilte jeg meg kanskje mer alvorligere symptomer også... 

Hvordan muskelsvinn da? Hvordan merker du det? 

Anonymkode: 1dc2f...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan muskelsvinn da? Hvordan merker du det? 

Anonymkode: 1dc2f...073

Nei altså. Det begynte med leamus overalt. Som jeg forbinder med als. Samtidig følte jeg noe var rart med beinet... men når legen sjekket meg for et år siden klarte jeg da utføre alt. Samme klarer jeg nå. 
Er bare at ene beinet er tynnere nederst på leggen enn det andre og DET er det. 
Men bare sånn halv cm eller noe. 
Er det jeg føler er mitt muskelsvinn...som jeg sa til legen og. Men fikk bare beskjed om at vi ikke er symmetriske og en sånn forskjell regnes ikke som en forskjell. Og noe med at muskelsvinn utvikler seg ikke så sakte og kommer ikke alene uten problem med å bruke muskelen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Millee89 skrev:

Nei altså. Det begynte med leamus overalt. Som jeg forbinder med als. Samtidig følte jeg noe var rart med beinet... men når legen sjekket meg for et år siden klarte jeg da utføre alt. Samme klarer jeg nå. 
Er bare at ene beinet er tynnere nederst på leggen enn det andre og DET er det. 
Men bare sånn halv cm eller noe. 
Er det jeg føler er mitt muskelsvinn...som jeg sa til legen og. Men fikk bare beskjed om at vi ikke er symmetriske og en sånn forskjell regnes ikke som en forskjell. Og noe med at muskelsvinn utvikler seg ikke så sakte og kommer ikke alene uten problem med å bruke muskelen... 

Om du tenker deg om er dette bare latterlig. Selv du skjønner det. Bruk fornuften din, mann!

Anonymkode: 8c069...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du tenker deg om er dette bare latterlig. Selv du skjønner det. Bruk fornuften din, mann!

Anonymkode: 8c069...dcd

Hvorfor syns du det? 
for meg er det jo ikke latterlig, for man kan jo få muskelsvinn ved denne sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Millee89 skrev:

Hvorfor syns du det? 
for meg er det jo ikke latterlig, for man kan jo få muskelsvinn ved denne sykdommen. 

Det er jo ikke noe latterlig med det. Men mest sannsynlig har du ikke Als. 

Anonymkode: 1dc2f...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke noe latterlig med det. Men mest sannsynlig har du ikke Als. 

Anonymkode: 1dc2f...073

Å. Men du skrev det var latterlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Millee89 skrev:

Å. Men du skrev det var latterlig? 

Nei det var en annen bruker. 

Anonymkode: 1dc2f...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det var en annen bruker. 

Anonymkode: 1dc2f...073

Åja beklager e :)

Endret av Millee89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også redd for å få Als. Det er jo bare den verste lidelsen man kan få. 

Anonymkode: 1dc2f...073

Ja... det vil jeg nesten si det er :( og derfor er jeg så redd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, Millee89 skrev:

Nei altså. Det begynte med leamus overalt. Som jeg forbinder med als. Samtidig følte jeg noe var rart med beinet... men når legen sjekket meg for et år siden klarte jeg da utføre alt. Samme klarer jeg nå. 
Er bare at ene beinet er tynnere nederst på leggen enn det andre og DET er det. 
Men bare sånn halv cm eller noe. 
Er det jeg føler er mitt muskelsvinn...som jeg sa til legen og. Men fikk bare beskjed om at vi ikke er symmetriske og en sånn forskjell regnes ikke som en forskjell. Og noe med at muskelsvinn utvikler seg ikke så sakte og kommer ikke alene uten problem med å bruke muskelen... 

Min ene ankel er i hvertfall 3 cm videre i omkrets enn den andre, leggen er tykkere også. Jeg har leamus ofte. Jeg har ikke ALS, da ville jeg i såfall vert den eneste ALS pasienten uten andre symptomer i hvertfall de siste 15 årene.

Hva får du for behandling for din angst/vrangforestilling? Har du prøvd noen medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Min ene ankel er i hvertfall 3 cm videre i omkrets enn den andre, leggen er tykkere også. Jeg har leamus ofte. Jeg har ikke ALS, da ville jeg i såfall vert den eneste ALS pasienten uten andre symptomer i hvertfall de siste 15 årene.

Hva får du for behandling for din angst/vrangforestilling? Har du prøvd noen medisiner?

Ja... vet ikke om jeg alltid har vært sånn, men i forbindelse med leamusen ble jeg obs på det kanskje? Legen sa jo det, mange er ikke symmetriske. Noen har noen cm her og der uten at det er sykdom også. 
kan du ha leamus daglig og flere steder? 
Får ingen medisiner. Min lege vil ikke gi meg... men de fleste rundt meg mener jeg har det så ille at jeg kanskje burde prøvd noe sånt nå. Ho mente det ikke var medisiner som var behandlingen for denne type angst... så venter på henvisningen til dps for andre gang. Skal ha sånn kognitiv terapi også. Ellers ikke noe hjelp nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, ISW skrev:

Har du latt være å måle beina dine og lese om sykdom i dag? 

Hei. Takk for at du ville spørre meg. 
jeg har ikke målt de idag. Men har slitt med å la være. Har klart å la være. Men føler jo på alt av andre symptomer.... rart å gå. Leamus... skulle ønske tankene forsvant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd si til meg selv at dette er angst.....selv om jeg ennå syns det er rart det er mest leamus i beinet jeg mener er tynnere, MEN JA: angsten har gjort at jeg har følt mye før også... så de siste dagene har jeg venter spent på ny henvisning til dps og til kognitiv terapi....ventet veldig når jeg faktisk har klart tro dette er angst.... 

fikk brev idag. Får komme dit om 9 uker.... det er kanskje ikke så lenge, men det var et slag i trynet når hver eneste dag, kveld og natt er hard for tiden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Millee89 skrev:

Nå har jeg prøvd si til meg selv at dette er angst.....selv om jeg ennå syns det er rart det er mest leamus i beinet jeg mener er tynnere, MEN JA: angsten har gjort at jeg har følt mye før også... så de siste dagene har jeg venter spent på ny henvisning til dps og til kognitiv terapi....ventet veldig når jeg faktisk har klart tro dette er angst.... 

fikk brev idag. Får komme dit om 9 uker.... det er kanskje ikke så lenge, men det var et slag i trynet når hver eneste dag, kveld og natt er hard for tiden... 

Det som er spesielt for deg er at du har angst for en veldig sjelden sykdom. Står på en nettside at det er 300-400 mennesker i Norge som har denne sykdommen. Leamus er leamus, det er vel sjeldent det er symptom på noe annet enn det og det kommer ofte av stress. Men det hjelper vel ikke mye med fakta for en med helseangst. Lårene dine har vel ikke krympet siden du begynte å måle..

Anonymkode: e899b...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er spesielt for deg er at du har angst for en veldig sjelden sykdom. Står på en nettside at det er 300-400 mennesker i Norge som har denne sykdommen. Leamus er leamus, det er vel sjeldent det er symptom på noe annet enn det og det kommer ofte av stress. Men det hjelper vel ikke mye med fakta for en med helseangst. Lårene dine har vel ikke krympet siden du begynte å måle..

Anonymkode: e899b...560

Vet... svigerfar hadde det, så er vel noe jeg sterkt frykter.... og hatt helseangst i mange år. 
Jeg mener det ikke har krympet på målebåndet, men at det kanskje har vært en ulikhet på leggen alltid.
Legen mener jo als utvikler seg ekstremt raskt og at jeg iallfall hadde vært mye mer syk nå. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
7 timer siden, Millee89 skrev:

Vet... svigerfar hadde det, så er vel noe jeg sterkt frykter.... og hatt helseangst i mange år. 
Jeg mener det ikke har krympet på målebåndet, men at det kanskje har vært en ulikhet på leggen alltid.
Legen mener jo als utvikler seg ekstremt raskt og at jeg iallfall hadde vært mye mer syk nå. 
 

En frisk person hadde da tenkt, puh, da har jeg ikke ALS. Men fordi du er syk av angst, klarer du ikke stoppe. Det er ikke ALS som er problemet det er angsten og forestillinger om sykdom som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

En frisk person hadde da tenkt, puh, da har jeg ikke ALS. Men fordi du er syk av angst, klarer du ikke stoppe. Det er ikke ALS som er problemet det er angsten og forestillinger om sykdom som ikke stemmer.

Mm.... jeg har noen klare øyeblikk hvor jeg kanskje forstår det er angst.... ja, også velter det jo bare over meg igjen og alt er svart.... da «VET» jeg det er als... 
Jeg hadde aldri trodd jeg kunne bli så syk av helseangst at jeg kunne innbille meg alt dette....skremmende igrunn... 

synd jeg ikke fikk time til behandling før i desember :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dytter opp mitt eget innlegg jeg. 
Og håper noen har lyst til å svare meg igjen. Jeg trenger hjelp.. 

Siden jeg skrev sist har ikke angsten for als blitt mindre. Heller tvert imot hvis det er mulig... jeg har begynt på dps, men opplever ikke at det hjelper. Det hjelper kanskje for en dag. Så er det like ille igjen. Jeg har kroppslige symptomer og det gjør meg overbevist om Als. 
Psykolog osv fraråder meg å oppsøke nevrolog osv så lenge legen min faktisk ikke ser grunn til å henvise meg dit. Men jeg har sett etter timer privat, er bare fryktelig lang ventetid på flere mnd. 
Det vil bare forsterke angsten med unødvendige undersøkelser, sier de. 
Helseangsten har jeg hatt i mange år, men masse leamus begynte for 1,5 år siden. Deretter begynte jeg ifjor i november å føle på at ankel/legg var tynnere. Selv om det kanskje på det meste ikke viste mer ulikhet enn 0,5 cm. 
Den forskjellen får jeg fortsatt, men nå føler jeg muskelsvinnet har gått lenger opp i beinet også. Har et søkk ovenfor kneet i samme bein. Dette søkket sier legen at er en slags «valk» i fettet og ikke noe muskelsvinn. Men jeg ser jo hele beinet er ulikt og tynnere fra det andre. Føler kneet er spissere der også. Det forklarer legen med at man ikke er symmetrisk og dette er sikkert noe jeg bare er blitt bevisst på nå. Og at muskelsvinn kommer IKKE før jeg slutter bevege en muskel pga problemer med å utføre bevegelser. Vet ikke om det stemmer men... Jeg muskelsjekker meg hele tiden- hver dag. Ba også legen sjekke meg nevrologisk IGJEN i november og jeg klarte de bevegelse og muskeltestene. Legen ser ingen grunn til å henvise. Jeg er redd for als fordi svigerfar hadde det og min tidligere sjef.... det er ikke sånn jeg ønsker å dø. Vet jeg ikke kan velge det, men jeg ville følt meg som en stor byrde for familien min. Og jeg er livredd for å dø...spesielt sånn. Likevel må jeg si det....at nå har livet de siste mnd vært såpass ille at jeg tidvis har tenkt det er bedre å forsvinne. Jeg har aldri tenkt på å skulle forsvinne før.... blir redd og Deppa over at dette skulle bli så ille... Så ille er det, for egentlig er jeg jo livredd døden! Enn å vente på å faktisk dø av den sykdommen.... jeg har barn og har søkt hjelp på dps for å ha det bedre med meg selv. Men jeg blir ikke bedre, dette er helt grusomt fra morgen til kveld. Jeg er helt ødelagt. Mannen min sier han føler jeg er et skall av den jeg var og at han ser ikke de tingene jeg faktisk mener jeg ser. 
Hvis dette ikke er den sykdommen. Finnes det ikke annet enn dps man kan få hjelp av? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre mer.... jeg lever hver dag som om jeg har sykdommen og hver dag analyserer jeg beina mine og tenker dette kanskje er siste gang jeg får gjøre det og det. Føler meg helt kvalt av tanker sykdom som ligger og murrer hele tiden! 
Og når jeg da får leamus her og der gjennom hele dagen også så forsterkes alt! Hjelp...? Jeg har lest alt dere skrev mange mange ganger også. Men dette er så vondt og jeg klarer ikke ha rette fokuset. Vær så snill, ikke le av meg. 

Endret av Millee89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...