Gå til innhold

Syntes det er rart denne dama kan ha aspergers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun virker helt normal (kanskje litt nervøs, men hvem er ikke det på direkte tv?). Hun har også ADHD. Kan det være ADHD-symptomene som "nuller ut" aspergeren?

Hvordan er det å få vite at man har Asperger syndrom i en alder av 30 år?

https://www.tv2.no/v/1321396/

Love on the Spectrum-serien på Netflix syntes jeg viser mer ekte ufiltrert asperger.

https://www.youtube.com/watch?v=kX-QbcXyZug

 

Anonymkode: 1c20f...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker helt normal (kanskje litt nervøs, men hvem er ikke det på direkte tv?). Hun har også ADHD. Kan det være ADHD-symptomene som "nuller ut" aspergeren?

Hvordan er det å få vite at man har Asperger syndrom i en alder av 30 år?

https://www.tv2.no/v/1321396/

Love on the Spectrum-serien på Netflix syntes jeg viser mer ekte ufiltrert asperger.

https://www.youtube.com/watch?v=kX-QbcXyZug

 

Anonymkode: 1c20f...61c

Altså, har man diagnosen Asperger så er den ufiltrert og ekte, men det finnes ulike alvorlighetsgrader ved den diagnosen som ved alle andre. 

Anonymkode: b6f7a...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, har man diagnosen Asperger så er den ufiltrert og ekte, men det finnes ulike alvorlighetsgrader ved den diagnosen som ved alle andre. 

Anonymkode: b6f7a...4ed

Jeg har ikke aspergers. Men jeg har erfaring fra psykiatrien. En useriøs psykiater kan forkaste en diagnose på ett enkelt møte, eller gi deg en du ikke har. Nå regner jeg med att nevropsykologisk testing er en del av asperger utredningen, men alikvel. Psykiatri er ikke noe eksakt vitenskap.

Anonymkode: f9250...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Fordi alle forumfolka skriver om Asperger så fort noen er veldig annerledes! «Har du Asperger?» spør de så fort noen stiller et spørsmål som virker dumt ift dem. 
 

Virker som alle tror at med Asperger er man sær og ensom, umyndig og sier bare dumme ting. Jeg er som henne. Man merker det ikke nødvendigvis på meg. Jeg har ikke prøvd å være andre heller, så jeg vet ikke hvordan dere/de har det. Men jeg føler ofte en veldig anstrengt følelse mellom meg og andre jeg ikke kjenner så godt. Jeg føler aldri at folk er helt venner, men at jeg stadig vekk må passe på hva jeg gjør og sier og mot hvem. Som om vi er på forskjellig nivå i verdighet/sosialt. Vet ikke om det var forklart bra. 
Jeg kan tydeligvis narre folk veldig.. har hørt det og. Sjenansen min og usikkerheten, har gjort at folk tror jeg er arrogant og «bedre enn dem». De tror ikke jeg er sjenert. 
 

Dette med å tilpasse meg har jeg gjort hele livet, så er godt «trenet». Vet ærlig ikke om jeg ville byttet med mange andre heller... for jeg synes det er veldig typisk «vanlige» å klage på vondter i kroppen, blir overvektige fort osv.. og angst er visst vanlig. Men jeg har angst for ting jeg ikke kontrollerer, mens andre har angst for ting som faktisk er der virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker helt normal (kanskje litt nervøs, men hvem er ikke det på direkte tv?). Hun har også ADHD. Kan det være ADHD-symptomene som "nuller ut" aspergeren?

Hvordan er det å få vite at man har Asperger syndrom i en alder av 30 år?

https://www.tv2.no/v/1321396/

Love on the Spectrum-serien på Netflix syntes jeg viser mer ekte ufiltrert asperger.

https://www.youtube.com/watch?v=kX-QbcXyZug

 

Anonymkode: 1c20f...61c

Jeg syns heller ikke at hun virker som en typisk asperger. Tror heller at det er adhd symptomene som har gjort at hun scoret nok til å få asperger diagnosen. 

Anonymkode: 321d1...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være ganske lett aspergers. Ikke den tyngre varianten menn pleier ha.

Anonymkode: cb55a...e58

Er menn rammet hardere av asperger på gruppenivå? 

Anonymkode: 44ddc...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er menn rammet hardere av asperger på gruppenivå? 

Anonymkode: 44ddc...aac

Ja.

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: cb55a...e58

Jeg er interessert i temaet, kan du legge ut noen linker

Anonymkode: 44ddc...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er menn rammet hardere av asperger på gruppenivå? 

Anonymkode: 44ddc...aac

Både adhd og asperger  har lett for å være mer fremtredende på menn. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har hørt at jenter er vanskeligere å oppdage fordi de har en tidligere utviklet hjerne. Og slik har det jo vist seg i bilkjøring og. Menn forårsaker flere ulykker, mye fler! Det var jo faktisk et tema i politikken for noen år siden at menn kanskje ikke skulle få ta førerkort før de ble 20 eller noe.. eller 23. 
 

Har møtt flere jenter som ungdom og ung voksen som sier de har adhd (på papiret altså) og jeg merket ingenting på dem. Bare at hun kunne noen ganger ignorere når folk snakket til henne mens hun holdt på med ting, det irritert folk litt. Men så sa noen at «hun har kraftig adhd, så ikke snakk når hun er engasjert i noe». Men man ser det ikke ellers. Hun hadde rukket å være daglig leder i en alder av 23, hun har tatt utdannelse og vært i arbeid siden fullført videregående. 
De andre jentene merket jeg det heller ikke på.

Mens guttene. Gikk i klasse med en Asperger og en adhd. De var begge veldig annerledes. Vi var redde han med adhd for han brukte ikke munnen slik «de vanlige» gjorde, han ble heller sint og angrep. Han stod ikke og ventet som «de vanlige» , men kunne begynne å klatre osv. 
 

Han med Asperger var veldig stille. Drev alltid med noe eget. Han hadde noen kompiser, men han var på en måte sammen med de han følte seg trygg på. Han kunne få ekstreme raserianfall om noen provoserte han nok. Dessverre kan såkalte vanlige barn være ganske ondskapsfulle og tøye grensene til de får en reaksjon fra noen. Tror det har med at en annerledes person er vanskelig å forstå seg på, så de vil bare se en reaksjon, men så gjør de det på feil måte. Han hadde liksom aldri noen reaksjon... helt til noen klarte det. Endte med at han som erter han ble løftet og kastet skikkelig hardt. 
 

Bare familien min vet om aspergersen. Åpenbart at vennene mine ikke merker det, fordi de har snakket dårlig om et par med Asperger. En kompis av en venn hadde vært sammen med ei. «Hun var så spesiell. Tror hun har sånn Asperger. For hun har ikke sosiale antenner. Mente at de hadde felles økonomi når hun var ufør og at de eier alt sammen. Avbrøt når vi andre snakket. Hun var slitsom».  «Jaja, jeg har Asperger og det vet tydeligvis ikke du»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulike grader innenfor spekteret. Å mene at det riktige bildet av hvordan "ekte" asperger er basert på den serien er som å si at alle mennesker med Downs syndrom og andre psykisk utviklingshemmede er slik som de på Tangerudbakken. I serien om asperger har de kun med de som er veldig tydelig og merkbart preget av diagnosen og ikke de som har det i mildere grad og som har lært å kompensere for mye av det slik at det ikke merkes så godt for andre. Mens i Tangerudbakken vises solskinnshistoriene og ikke de som er så alvorlig rammet at de mangler språk, er voldelig og uforutsigbar, trenger tett oppfølging 24/7 og hvor det er en årelang kamp for de pårørende å få hjelpen de som pårørende og deres barn har krav på. 

Man må huske på at det finnes mange nyanser og grader når det gjelder mange ulike diagnoser. Både fysiske og psykiske. Blir som å si at det er kun de som sitter i rullestol, bor på sykehjem og har mistet nesten all bevegelighet som har MS. Det stemmer selvsagt ikke. Det er også de som klarer jobb til en viss grad, som går på egne bein osv. Begge grupper har diagnosen, men noen blir hardere rammet enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Admin skrev:

Tråden er ryddet for innlegg med opphavsrett. Man må sittere kortere biter av nevnte linker, ikke store tekster da det dessverre ikke er lov.

Admin

Det var ikke nok å slette siteringen, hele innlegget inklusive link måtte åpenbart fjernes. Nå syntes jeg modereringen her begynner å ligne faretruene den på Kvinnenguiden. Dette er ren sabotering. 🤐

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Netflix serien love on the spectrum viser ganske tydelig hva ekte asperger er for noe. 

Anonymkode: 321d1...217

Hvor har du dette med ekte Asperger fra? Alle, absolutt alle med diagnosen har ekte Asperger! 

Anonymkode: b6f7a...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du dette med ekte Asperger fra? Alle, absolutt alle med diagnosen har ekte Asperger! 

Anonymkode: b6f7a...4ed

Det er forskjell på lett asperger (kjæreste, barn, jobb og et liv), og tung asperger (ensom og deprimert).

Anonymkode: cb55a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke nok å slette siteringen, hele innlegget inklusive link måtte åpenbart fjernes. Nå syntes jeg modereringen her begynner å ligne faretruene den på Kvinnenguiden. Dette er ren sabotering. 🤐

Anonymkode: cb55a...e58

Jeg sjekket de første avsnittene av innlegget mtp sitering og pga skriftstørrelse antok jeg at hele innlegget derfor var direkte klipp og lim, om dette ikke er tilfellet beklager jeg dette.

Admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke nok å slette siteringen, hele innlegget inklusive link måtte åpenbart fjernes. Nå syntes jeg modereringen her begynner å ligne faretruene den på Kvinnenguiden. Dette er ren sabotering. 🤐

Anonymkode: cb55a...e58

Når det gjelder innhold med opphavsrett (f.eks innhold bak betalingsmur) tror jeg ikke dette er et valg @Admin har. Det er forbudt å ha innhold med opphavsrett liggende på sine sider, uansett hvem som eier forumet

Ellers vil jeg si at det er en del forskjell. På Kvinneguiden er det ikke en gang lov å snakke om bruk av multivitamintabletter eller å si at man ikke har lyst til å leve. Det er heller ikke lov å kritisere moderatorene. Her er takhøyden langt større. Jeg synes det har gått seg litt til med tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...